Od 6.10 III Sopockie Konsekwencje Teatralne

W tym roku w Teatrze BOTO będzie można obejrzeć 9 prezentacji konkursowych, podyskutować o nich z twórcami i zagłosować na najciekawszy z nich – w każdą niedzielę października i listopada oraz 1 grudnia.

Idea, która przyświeca przeglądowi, to zaproszenie najciekawszych spektakli małoobsadowych z całej Polski. Ich wspólnym mianownikiem jest minimalna scenografia i maksymalnie trójka aktorów. Tematyka, rodzaj i forma są dowolne – w poprzednich edycjach prezentowane były spektakle dramatyczne, teatru tańca, lalkowe czy muzyczne.

Program:

6 października, godz. 19:00
Teatr Nowy w Olsztynie – Szef Szefów | SKT 2019

Teatr Nowy w Olsztynie
„Szef Szefów”
Autor: László Villám
Występują: Marcin Kiszluk, Przemysław Wasilkowski
Reżyseria: Grzegorz Gromek
Muzyka: Grzegorz Gromek
Scenografia: Bartek Świątecki + uczniowie Liceum Plastycznego w Olsztynie

Drzwi. Zamknięte drzwi. A za nimi gabinet szefa. Pod drzwiami ich
dwóch – łączy ich nie tylko firma… Czekają, rozmawiają, próbują
rozładować swoje zdenerwowanie na rożne sposoby. To w końcu szef.
Czy w dobie zhierarchizowanych korporacji asertywność i poczucie
własnej wartości w ogóle coś jeszcze znaczą? Czy mają sens?

Komedia charakterów węgierskiego autora Laszlo Villama w subtelny sposób nawiązuje do mistrzów teatru absurdu (Ionesco, Beckett), choć mocno osadzona jest we współczesnej rzeczywistości. Popatrzcie na bohaterów „Szefa szefów” – a może na samych siebie? Czy Wy też wciąż czekacie pod jakimiś drzwiami?

13 października, godz. 19:00
Rafał Domagała – Amor Omnia Vincit | SKT 2019

Na podstawie „Från regnormarnas liv” (Z życia glist)
Autor: Per Olov Enquist
Przekład: Andrzej Krajewski-Bola
Reżyseria: Rafał Domagała
Opieka pedagogiczna: Jacek Dojlidko, Agnieszka Makowska
Wykonawca: Rafał Domagała
Lalki: Rafał Domagała, Julia Skuratova

„Posłuchajcie! Kiedy bajka się skończy, będziemy wiedzieli więcej niż wiemy teraz.”
Historia odsłaniająca życie wielkiego pisarza, opowiadająca o skomplikowanych relacjach małżeńskich, obnażająca mroczne zakamarki ludzkich pragnień, wśród których dominują niepokój, bezwzględność i brak miłości. Opowieść o człowieku, którego przejmujące baśnie zna każdy, ale mało kto wie, jak fascynujące i skomplikowane było jego życie osobiste. Przedstawiamy państwu prawdziwą baśń z życia Hansa Christiana Andersen.

Spektakl został nagrodzony:
– Nagrodą Główną na I Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Lesznie;
– Nagrodą Specjalną im. Pawlickiego na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi;
– Grand Prix oraz statuetką „Strzała Północy 2016” przyznaną przez Jury 4. Koszalińskich Dni Monodramu w kategorii „debiuty”;
– „Złotą Podkową Pegaza” – Grand Prix XII Ogólnopolskich Spotkań z Monodramem w Suwałkach;
– Nagrodą Specjalną na X Tyskim Festiwalu Monodramu MOTYF.

20 października, 19:00
Ewa Ryks – Tutli Putli | SKT 2019

Tekst: Stanisław Ignacy Witkiewicz
Reżyseria: Marta Grabysz
Muzyka: Ewa Ryks
Muzyka na żywo: Ewa Ryks
Wokalistka: Marta Grabysz

„Tutli Putli” z cyklu „Muzyka w Poezji – Poezja w Muzyce”;
Tutli Putli jest spektaklem muzycznym opartym na tekstach poetyckich Witkacego, pokazem piosenki aktorskiej, z wyrafinowaną i niezwykle różnorodną, stworzoną w pełnej zgodzie z rytmiką i melodyjnością wierszy, muzyką. Mamy tu demoniczne wizje i perwersje bohaterów spektakli Witkacego, jego zakamuflowane intymne wyznania, obraz świata szaleńca i subtelność uczuć, zagadki i zaskakujące zwroty akcji – wszystko w perełkach tekstów Witkacego i niezwykle oryginalnym wykonaniu Marty Grabysz. Piosenka aktorska tej wykonawczyni charakteryzuje się ogromną skalą emocji. Artystka trzyma w napięciu przez cały spektakl żonglując zarówno natężeniem i barwą głosu jak i nastrojem.
Spektakl wyprodukowany ze wsparciem UMK i Stowarzyszenia Teatrów Nieinstytucjonalnych STEN
Spektakl otrzymał Grand Prix na 19 Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza za „bezdyskusyjnie brawurowy duet”

27 października, 19:00
Michał Przybyła, Dominik Więcek – Bromance | SKT 2019

Reżyseria: Michał Przybyła, Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Opieka dramaturgiczna: Anna Królica
Obsada: Michał Przybyła, Dominik Więcek, Przemek Degórski

Gdzie ci mężczyźni, prawdziwi tacy?
Podobno mężczyźni powinni pozostawać oddaleni od siebie fizycznie.
Podobno chłopcom i facetom nie wypada trzymać się za ręce.
Odradza się im delikatnego przytulania czy głaskania w miejscach publicznych.
Zakazuje całowania przy powitaniu.
Mężczyźni nie powinni okazywać emocji i pozostawać w bliskich, emocjonalnych i dotykowych kontaktach.
Podobno demonstrowanie uczuć przez mężczyzn powinno być relegowane z przestrzeni publicznej i prywatnej.
Podobno to nie przystoi.
To niemęskie.

Wyobrażenie o spektaklu „Bromance” pojawiło się od zainteresowania dyskursem wokół nowej koncepcji braterstwa. Idei sformułowanej przez Jane Ward i opisywanej w „Not Gay. Sex between Straight White Man”. Spektakl jest próbą zmierzenia się ze stereotypem „prawdziwego mężczyzny” w celu ukazania wielu wariantów męskości. Co za tym idzie przekraczania granic stereotypu i ponownego definiowania tożsamości męskiej, widzianej w szerszym aspekcie i nie wykluczającej postaw odbiegających od wyuczonej normy. Szukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zostawić mężczyznom w przestrzeni publicznej nieformalne prawo do przejawów czułości czy sentymentalności, bez obawy o bycie posądzonym o śmieszność, czy słuchanie krytycznych uwag o niemęskim zachowaniu. W czasie procesu twórczego nad spektaklem wróciliśmy do naszych doświadczeń i wspomnień.

Wypreparowaliśmy z pamięci, dyskursu, obserwacji materiał ruchowy związany z dotykiem, czułością, ale także przejawami emocjonalnej bliskością obecnymi pomiędzy mężczyznami w koleżeńskich relacjach i poddaliśmy go osobliwości. Zderzaliśmy ze sobą różne sceny, które pozwoliły nam przeprowadzić diagnozę nad męskimi sposobami kreowania bliskości emocjonalnej i intymności. Performerzy skupiają się na sytuacjach, w których w obawie przez wykluczeniem i przekroczeniem granic normatywności, mężczyźni wyrzekają się pewnych
gestów i zachowań. Czy nienacechowany negatywnie bromance w naszym społeczeństwie jest możliwy?

3 listopada, 19:00
Teatr INNI – Noc Helvera | SKT 2019

„Noc Helvera” Ingmar Villqist
Reżyser: Mariagiovanna Rosati Hansen
Obsada: Monika Świtaj Milczarek, Patryk Marek Pawlak
Scenografia: Wojciech Paweł Rygalski
Muzyka: Dominika Maria Malczyńska

Historia w spektaklu, osadzona jest w atmosferze wojny, niosącej ze sobą nienawiść i przemoc, zwłaszcza w stosunku do osób odmiennych. Ta niełatwa rzeczywistość, w której przychodzi egzystować Helverowi i jego opiekunce Karli, ukaże także jak wielką cnotą jest miłość i poświęcenie. Uświadomi nam również, że mimo upływu lat i wzrostu poziomu rozwoju społecznego, konflikt tragiczny bohatera, czyli sytuacja bez wyjścia, wciąż może być aktualna.

Spektakl posiada również aspekt wychowawczy, jakim jest ukazanie potrzeby tolerancji we współczesnym świecie na przykładzie tragedii wojny i faszyzmu. Akceptacji wobec osób o
innym światopoglądzie, tożsamości kulturowej, kolorze skóry, czy wyznania.

10 listoapada, 19:00
Teatr na faktach – Hercia

17 listopada, 19:00
Scena Poczekalnia – Listy do Michaliny

24 listopada, 19:00
Stowarzyszenie Teatralne Badów – Siódemka

1 grudnia, 19:00
Aleksandra Skorupa – Wienia

Sześcioosobowe jury wyłoni trzy najciekawsze spektakle, przyznając im Dużą, Średnią i Małą Konsekwencję Teatralną. Siódmy głos należy do publiczności.

Organizator: Teatr BOTO
Partner: Victus Apartamenty
Patroni medialni: Trojmiasto.pl, Radio Gdansk, Prestiż. Magazyn Trójmiejski, e-teatr.pl, Teatr dla Wszystkich

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Sopotu.

BILETY:
25 zł normalny
20 zł ulgowy
online: www.boto.art.pl lub przez goout.net oraz na miejscu

KARNETY NA WSZYSTKIE SPEKTAKLE:
150 zł normalny
100 zł ulgowy
do kupienia w Teatrze BOTO