11.10 Olga, Opera Bałtycka

Termin: 11.10.2019, godz. 19.00
Miejsce: Opera Bałtycka
Bilety: 90-130 zł (premiera), 50-90 zł

Kompozytor: Jorge Antunes
Kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
Reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
Scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
Choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton

Obsada:
Olga Benario – Katarzyna Wietrzny / Anna Mikołajczyk
Luis Carlos Prestes – Jacek Laszczkowski
Filinto Muller – Mariusz Godlewski / Marcin Bronikowski
Arthur Ewert – Remigiusz Łukomski / Daniel Borowski
Elise Ewert – Julia Jarmoszewicz
Rodolfo Ghioldi – Łukasz Motkowicz / Jan Żądło
Victor Allen Barron – Leszek Skrla
Carmen Ghioldi – Katarzyna Nowosad
Dimitri Manuilsky/Alemao – Piotr Nowacki
Cantadores/Policjant/Strażnik – Dionizy Płaczkowski
Cantadores/Policjant/Strażnik/Sobral Pinto – Jan Żądło
Cantadores/Policjant/Strażnik/Lekarz – Leszek Holec

Europejska prapremiera spektaklu, który jak dotąd był wystawiany tylko w krajach Ameryki Południowej. Olga – skomponowana przez Jorge Antunesa do libretta Gersona Vale – to historia silnej i pełnej pasji kobiety, która poddała się ułudzie pięknych idei. Olga Benário Prestes, działaczka komunistyczna żydowskiego pochodzenia, całe swoje życie poświęciła walce o to, w co wierzyła – wolność jednostki. Aresztowana i zgładzona przez nazistów stała się jednym z symboli rewolucji.

W Brazylii uznawana za jedną z rewolucyjnych bohaterek, Olga Benário Prestes pozostaje słabo znana polskiemu odbiorcy. Urodzoną w 1908 roku w Monachium Olgę polityką zainteresował ojciec – socjaldemokrata i wolontariusz udzielający darmowych porad prawnych robotnikom fabrycznym. Bardziej radykalna niż jej ojciec, Olga dołączyła do komunistycznej młodzieżówki już jako piętnastolatka. Zaledwie pełnoletnia Prestes po raz pierwszy trafiła do więzienia wraz ze swoim ówczesnym kochankiem i liderem komunistycznym – Otto Braunem. Uwolniona po paru miesiącach nie zapomniała o swoim partnerze. Dwa lata zajęło jej przygotowanie jego ucieczki zza krat. Wspólnie zbiegli do Moskwy, gdzie jej kariera – jako członkini Partii i szpieżki – nabrała tempa.

W roku 1934 zostaje wybrana przez Komintern (Komunistyczną Międzynarodówkę założoną z inicjatywy Lenina), by towarzyszyć brazylijskiemu liderowi Luisowi Carlosowi Prestesowi. Planowana przezeń rewolucja upadła, a Olga trafiła do więzienia w Rio de Janeiro, będąc już w ciąży. W międzyczasie relacja spiskowców przerodziła się w związek romantyczny. Ówczesny prezydent Brazylii, Getúlio Vargas, by podtrzymać przyjazne relacje z reżimem hitlerowskim, wysyła Olgę do więzienia dla kobiet w Berlinie, gdzie rodzi się jej córka – Anita, cudownie uratowana przez dziadków od
strony ojca. Olga, przeniesiona w 1938 roku do Lichtenburga, rok później trafia pierwszym transportem więźniarek do Ravensbrück.

Niewolnicza praca w fabryce Siemensa – obok pomocy innym kobietom i przymusowych robót w samym obozie – nie przeszkodziła jej w szerzeniu rewolucyjnych nastrojów. Uznana za niebezpieczną, wizytę Reichführera Heinricha Himmlera spędziła w zamkniętym baraku. Olga znalazła się wśród żydowskich więźniów politycznych zamordowanych w komorze gazowej zakładu dla obłąkanych w Bernburgu wczesną wiosną 1942 roku. Zginęło wówczas 15–16 000 kobiet. Ostatnim aktem duchowego oporu Olgi Benário Prestes był list do męża i córki, który otrzymali lata po jej śmierci. Córka Olgi, Anita Leocádia Prestes, jest historyczką. Mieszka w Rio de Janeiro. Jorge Antunes – profesor Uniwersytetu w Brazylii, pionier muzyki elektronicznej – napisał operę w latach 1987–1997, ale zobaczyć ją mógł dopiero w 2006 roku, kiedy wystawiono ją po raz pierwszy na scenie Theatro Municipal de São Paulo. Europejska prapremiera spektaklu w Operze Bałtyckiej
w Gdańsku odbędzie się 11 października.

Olga zostanie wystawiona osiem razy od października 2019 do marca 2020 roku. Pomysłodawcą inscenizacji jest dyrygent José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. S