27.02 Dziób w dziób, Państwowy Teatr Lalki Tęcza

Pierwsza premiera po zmianie dyrekcji w reżyserii Macieja Gierłowskiego.

Termin: 27.02.2016, godz. 11.00
Miejsce: Teatr Lalki Tęcza w Słupsku
Bilety: 15-18 zł

Autor- Malina Prześluga
Reżyseria – Maciej Gierłowski
Scenografia – Jarosław Polanek
Muzyka – Miłosz Sienkiewicz
Obsada:
Izabela Nadobna-Polanek- WRÓBEL PRZEMEK
Joanna Stoike-Stempkowska – STEFAN
Anna Rau– MARIOLA
Alicja Gierłowska– HENIEK
Irena Zaremba- KOTKA DOLORES
Maciej Gierłowski-JANUSZ
Marek Huczyk- ZBIGNIEW

Sztuka dla widzów od lat 7.

Stado gołębi opłakuje gołębia Janusza, który zginął tragicznie. Podejrzenie o zbrodnię pada na kotkę Dolores. Banda gołębi solidarnie postanawia dać jej w kość – szukają psa, który mógłby pogonić kota, lecz nikt nie chce im pomóc. W ich gronie pojawia się obcy – wróbel Przemek, obarczony przez pobratymców winą za śmierć swojego brata, który wypadł z gniazda. Mały i bezbronny decyduje się
stanąć oko w oko z kotką. Zdejmuje jej sznurek z ogona, który przeszkadza w polowaniu, w zamian za co kotka puszcza go wolno. Przy okazji Przemek dowiaduje się, że kotka nie zjadła Janusza. Informuje o tym gołębie, te jednak nie dają wiary. W bandzie gołębi rośnie nieufność do Przemka, podsycana zwłaszcza przez Zbigniewa – jedynym sprzymierzeńcem wróbelka jest gołębica Mariola. Przemek jednak nie daje za wygraną i namawia kotkę, by wytłumaczyła gołębiom, że nie zjadła Janusza. Kotka, która początkowo widziała w Przemku tylko obiad, zaczyna doceniać jego odwagę. Gołębie przepędzają intruza, a w międzyczasie wraca Janusz, który jak się okazuje, był na urlopie. Gołębie lecą po wróbla i przyjmują go do swojej bandy.

Sztuka pokazuje, że z pozoru słaby osobnik może być wielki duchem i skutecznie zmieniać świat na lepszy. Herszt bandy zaś często brawurowo szuka pretekstu do zwady, by coś sobie udowodnić, szumnie nazywając to sprawą honorową. Największy nacisk został jednak położony na problem tolerancji i stereotypów w kontekście, naturalnej przecież, potrzeby przynależności do grupy. Ponadto w spektaklu pojawia się motyw odrzucenia przez najbliższych, trudnej śmierci, relacji międzypokoleniowej czy miłości braterskiej. Język bohaterów i miejsce akcji stylizowane na bliskie subkulturze współczesnej młodzieży, ułatwia, szczególnie młodym widzom, odnalezienie właściwej interpretacji, analogii do rzeczywistości.

Dodaj komentarz