24.03 Bunt, Teatr Miniatura

Termin: 24.03.2018, godz. 17.00
Miejsce: Teatr Miniatura
Bilety: 20-24 zł

na podstawie powieści Władysława Reymonta
adaptacja i reżyseria: Jakub Roszkowski
scenografia: Maciej Chojnacki
muzyka: Stefan Wesołowski
ruch sceniczny: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki
obsada:
Pies Rex | Edyta Janusz-Ehrlich
Pan | Andrzej Żak
Niemowa | Krystian Wieczyński
Wilk Kulas | Jacek Majok
Wyżlica | Magdalena Żulińska
Ogier | Piotr Srebrowski
Krowa | Agnieszka Grzegorzewska
Świnia | Wojciech Stachura
dla widzów od 12 lat

Ukochany wcześniej pies Rex zostaje zraniony i wyrzucony z gospodarstwa. Ukrywa się, poluje, rozmawia z domowymi i dzikimi zwierzętami o trudach i niesprawiedliwości, o pięknych, dalekich krajach, gdzie na pewno jest lepiej. Wspomina, marzy, walczy o swoje miejsce… i planuje bunt. Bunt zwierząt przeciwko ludziom.

Bunt to ostatnia – wydana 21 lat przed Folwarkiem zwierzęcym George’a Orwella – powieść polskiego noblisty Władysława Reymonta. Powieść różniąca się znacznie od jego dotychczasowego dorobku, połączenie baśni i antyutopii. W PRL-u zakazana, dziś bardzo mało znana. Szkoda. Oddajmy głos zwierzętom. Może powiedzą nam więcej niż ludzie…

Powieść adaptuje i reżyseruje Jakub Roszkowski, który w Miniaturze zrealizował nagradzanych KRZYŻAKÓW. Do współpracy zaprosił zacne grono artystów. Scenografię projektuje Maciej Chojnacki, autor ponad 40 scenografii do spektakli m.in. Adama Nalepy, Grzegorza Wiśniewskiego, Krzysztofa Rekowskiego czy Moniki Strzępki. Bardzo ważnym w spektaklu ruchem scenicznym zajmuje się znakomity duet z kolektywu tanecznego DzikiStyl Company – Wioleta Fiuk i Patryk Gacki, których możecie znać z programów You Can Dance (Wioleta Fiuk wygrała 3. edycję) i Got to Dance. Tylko Taniec (wygrali 3. edycję). Z kolei muzykę tworzy doceniany w świecie kompozytor, skrzypek i producent muzyczny Stefan Wesołowski, nominowany do Paszportów „Polityki” za album „Rite of the End”.

O artystach

Jakub Roszkowski – adaptacja i reżyseria

Reżyser, dramaturg, dramatopisarz. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu. Od września 2016 roku kierownik literacki Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. W latach 2007–2015 pracował jako dramaturg w Państwowym Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Wyreżyserował spektakle: „Stalker”, „Wielka improwizacja” (oba w Teatrze Wybrzeże), „Lepszy świat” (Lubuski Teatr), „Wesele”, „Księga dżungli” (oba w Teatrze im. H. Ch. Andersena), „Krzyżacy” (Miejski Teatr Miniatura), „Rabacja” (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie). Jako dramaturg współpracuje m.in. z Grzegorzem Wiśniewskim i Adamem Nalepą. Wystawione zostały dodatkowo jeszcze trzy jego dramaty: „Morze otwarte”, „Zielony mężczyzna” i „W popielniczce diament”.

Laureat nagród w konkursie Klasyka Żywa za adaptację powieści „Faraon” Bolesława Prusa i za reżyserię „Wesela” i „Krzyżaków”. „Krzyżacy” zdobyli również nagrodę główną XXVIII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu, nagrodę publiczności 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych KLASYKA POLSKA oraz nagrodę VII Międzynarodowego Festiwalu Teatralna Karuzela.

Maciej Chojnacki – scenografia

Studiował w Wydziałach Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, był stypendystą Wydziału Scenografii The Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie i Sant Gallen Hochschule w Szwajcarii. Debiutował scenografią do „Ulicy Gagarina” Gregory’ego Burke’a w reż. Feliksa Falka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2003). Współpracuje z teatrami w całym kraju, jest autorem scenografii do ponad czterdziestu spektakli na scenach Teatru Wybrzeże („Zwyczajne szaleństwa” Petra Zelenki w reż. Krzysztofa Rekowskiego, 2003; „Przed odejściem w stan…” Thomasa Bernharda w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, 2004; „Szeks show presents Yorick” wg Williama Shakespeare’a w reż. Moniki Strzępki, 2005; „Szef wszystkich szefów” Larsa von Triera, 2009 i „Kasia z Heilbronnu” Heinricha von Kleista, 2011, w reż. Krzysztofa Rekowskiego; „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego w reż. Adama Nalepy, 2011), warszawskiego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera („Gruba świnia” Neila LaBute’a w reż. Krzysztofa Rekowskiego, 2007; „Salamandra” Niklasa Rådströma w reż. Adama Guzińskiego, 2010), Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu („Nieśmiałyna dworze” Tirso de Moliny, 2007 i „Sędziowie” Stanisława Wyspiańskiego, 2007, w reż. Krzysztofa Rekowskiego; „Wiśniowy sad” Antona Czechowa, 2008 i „Czego nie widać” Michaela Frayna, 2008, w reż. Tomasza Koniny) i Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze („Honor Samuraja” Adama Rappa w reż. Strzępki, 2005; „Romeo i Julia” Shakespeare’a w reż. Krzysztofa Rekowskiego, 2006). Stworzył scenografię do wielu przedstawień wyreżyserowanych przez Małgorzatę Bogajewską w Teatrze Narodowym w Warszawie („Daily Soup” Amanity Muskarii, 2007), łódzkim Teatrze im. Stefana Jaracza („Osaczeni” Władimira Zujewa, 2007; „Zszywanie” Antony’ego Neilsona, 2008; „Bramy raju” Jerzego Andrzejewskiego, 2009), warszawskim Powszechnym („Językami mówić będą” Andrew Bovella, 2008; „Espresso” Lucii Frangione, 2011), Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu („Hamlet” Shakespeare’a, 2008), w Teatrze Studyjnym Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi („Plastelina” Wasilija Sigariewa, 2010; „Roberto Zucco” Bernarda Marie-Koltèsa, 2012) i w Teatrze Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie („Barbelo” Biljany Srbljanović, 2011). Za scenografię do „Sędziów” i „Nieśmiałego na dworze” otrzymał Nagrodę Artystyczną Złota Maska Opolszczyzny i Śląska (2008), a za scenografię do „Osaczonych” – wyróżnienie VIII Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” (Zabrze, 2008).

Wioleta Fiuk i Patryk Gacki – ruch sceniczny

Zawodowi tancerze oraz choreografowie, założyciele teatru tańca Dzikistyl Company, który działa w Trójmieście od 2010 roku. To teatr, w którym  poszukują równowagi między tańcem fizycznym, a ruchem codziennym. Interesuje ich ruch jako świadoma kompozycja. To twórczość kompilacyjna, łącząca różne elementy i treści z różnych styli tańca i kierunków artystycznych.

Wioleta Fiuk i Patryk Gacki tworzą autorskie spektakle, wśród których warto wymienić: „Streetwise”, „The Pale Fox”, „7.2”, „Wacław N”, „Paskudne pocztówki”, które pokazywane były na wielu festiwalach tańca oraz „Radio Żelaza” i „Uchodźców/Testigo dokumentary”, które zostały uznane w rankingu „Gazety Świętojańskiej” za najlepsze spektakle teatru tańca na Pomorzu w 2016 i 2017 roku.

Ponadto Fiuk i Gacki opracowują ruch sceniczny w teatrach dramatycznych. Do tej pory współpracowali z Jakubem Roszkowskim – „Wielka Improwizacja” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), „Lepszy świat” (Teatr Lubuski w Zielonej Górze), Adamem Nalepą – „Faraon”, „Nie-Boska komedia” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), „Kupiec wenecki” (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu), „Zemsta” (Teatr Zagłębia w Sosnowcu), „Krwawe gody” (Teatr Muzyczny w Gdyni), Zbigniewem Brzozą – „Do komina murzyna, murzyna!” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Adamem Orzechowskim – „Mary Page Marlowe” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) i innymi reżyserami teatralnymi i telewizyjnymi.

 

Stefan Wesołowski – muzyka

Kompozytor, skrzypek i producent muzyczny związany z amerykańską wytwórnią płytową Important Records (Coil, Merzbow, Jozef Van Wissem, Eliane Radigue), francuską Ici D’ailleurs (Matt Elliot, Chapelier Fou, Dalek, Yann Tiersen) i brytyjskim wydawcą Mute Song (Nick Cave, Swans, Max Richter, Jóhann Jóhannsson). Absolwent Academie Musicale de Villecroze (Francja).

Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców, J&A Solo Bach Competition w Londynie, Johannes Brahms Wettbewerb w Poertschach (Austria). Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska, Fundacji Anne Gruner Schlumberger w Paryżu i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2016 roku nominowany do nagrody Splendor Gedanensis oraz nagrody Sztorm Roku w kategorii „Człowiek roku” za napisanie muzyki do filmu „Listen To Me Marlon” w reż. Stevana Rileya oraz za reedycję debiutanckiej płyty nakładem francuskiego wydawnictwa Ici D’ailleurs.

Ma na swoim koncie trzy autorskie albumy. W 2008 roku nakładem Gusstaff Records/Fundacja Pointa, przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury, ukazała się w Polsce debiutancka „Kompleta” – utwór napisany do tekstów brewiarzowych na dwa głosy, kwartet smyczkowy i elektronikę. W październiku 2013 podczas festiwalu Unsound miała miejsce premiera kolejnego albumu artysty – „Liebestod”. Wydany przez wytwórnię Important Records materiał spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki. Wpływowy amerykański portal Indie Shuffle nazwał album „prawdziwym narkotykiem”, kanadyjski magazyn „Tektura” „prowokacyjnym, zaskakującym i poruszającym”, holenderski Caleidoscoop „zapierającym dech w piersiach arcydziełem”. 28 kwietnia 2017 roku miała miejsce premiera nowego albumu artysty, „Rite of the End”, która ukazała się wspólnym nakładem Mute Song i Ici D’ailleurs. Otrzymuje znakomite recenzje w prasie polskiej i zagranicznej – brytyjski UNUT pisze o niej „Horribly satisfying! 8/10”, a Bartek Chaciński w „Polityce” nazwał ją „jedną z przyszłych polskich płyt roku”. Tuż po nominacji Stefana do Paszportów Polityki, „Rite of the End” została wybrana przez „Wyborczą” Płytą Roku 2017.

Wesołowski ma na swoim koncie także kolaboracje z innymi artystami. Przez kilka lat ściśle współpracował z Michałem Jacaszkiem, będąc autorem partii instrumentalnych na jego płytach, współtworząc z nim także muzykę do filmów (m.in. „Sala samobójców” w reż. Jana Komasy). Nagrywał wspólnie także z Szymonem Kaliskim, Wojciechem, Bartkiem i Piotrem Waglewskimi oraz Olem Walickim.

Jest także twórcą muzyki do wielu spektakli teatralnych („Proces 2.0” Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie 2014; „Feniks leci do słońca” Teatru Ludowego w Krakowie 2014, „Maria Stuart” Teatru Wybrzeże w Gdańsku 2014, „Dobrze żyjcie, to najlepsza zemsta” Teatru Żydowskiego w Warszawie 2016 oraz „Triumf woli” Narodowego Starego Teatru w Krakowie 2016), instalacji artystycznych i filmów. W styczniu 2015 roku podczas Sundance Festival miała miejsce premiera filmu dokumentalnego o Marlonie Brando, „Listen To Me Marlon” w reżyserii Stevana Rileya i z oryginalną ścieżką dźwiękową autorstwa Stefana Wesołowskiego. Magazyny „Rolling Stone”, „Time” oraz „Variety” uznały obraz za jeden z najważniejszych akcentów festiwalu. Film otrzymał nominację do nagród brytyjskiej akademii filmowej BAFTA oraz znalazł się na krótkiej liście do Oscarów.
www.stefanwesolowski.com

 

Dodaj komentarz