20.05 Noc Iguany, Teatr Wybrzeże

Sztuka Tennessee Williamsa w reżyserii Pii Partum.

Termin: 20.05.2016, godz. 19.00
Miejsce: Teatr Wybrzeże
Bilety: 100 zł (premiera), 30-45 zł

Przekład: Krzysztof Zarzecki
Reżyseria: Pia Partum
Scenografia, kostiumy, światło, wideo: Magdalena Maciejewska
Opracowanie muzyczne: Tomasz Mreńca
Elementy ruchu scenicznego: Daniel Jiménez

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Monika Chomicka-Szymaniak, Katarzyna Figura, Ewa Jendrzejewska, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Maciej Konopiński, Jakub Mróz, Andrzej Nowiński, Marek Tynda, Maciej Szemiel oraz Daniel Jiménez (gościnnie).

Podrzędny meksykański pensjonat, zagubiony w dżungli, pod wysokim tropikalnym niebem i oceanem w dole. Shannon, niepoprawny, niezrównoważony duszpasterz, prywatnie amator mocnych trunków, ogarnięty seksualnymi obsesjami, który przyjął posadę przewodnika wycieczek przywozi tutaj jedną z nich. To głównie podstarzałe emerytowane nauczycielki i prowadzone przez nie nastoletnie uczennice. Jedna z nich próbuje uwieść Shannona. Do pensjonatu wkracza wulgarność przydrożnych stacji benzynowych i… groza dalekiej wojny.

Sztuka Tennessee Williamsa łączy w sobie respekt dla naturalnych instynktów kierujących człowiekiem z poczuciem grzechu i nieuchronnością kary. Przedstawia ludzi zawiedzionych w marzeniach, gnębionych przez frustracje, obsesje seksualne, niespełnienie.

Pia Partum o spektaklu: „Niebo Meksyku nad naszymi głowami. Nieznośny upał i duszne powietrze. A w nas strach… Uwiązana na postronku iguana też się boi… W oddalonym od świata pensjonacie nie ma ucieczki przed atakującym nas nieustannie własnym „ja”, które nas dopada i dusi: instynktami, którym ulegamy i poczuciem winy, którego nie daje się zagłuszyć. I nie ma ucieczki przed wulgarnością, prostactwem i grozą czającej się w oddali cywilizacji i wojny. Sztuka Tennessee Williamsa to współczesny moralitet: rozgwieżdżone meksykańskie niebo nad naszym strachem i zawiedzionymi pragnieniami.”

Tennessee Williams (ur. 1914 zm. 1983) – wybitny dramaturg i autor powieści i opowiadań. Studiował na uniwersytetach w Columbii, St. Louis i Iowa (1930-1938). Pracował m.in. jako kelner, czy operator windy. Od 1943 roku zaczął pisywać scenariusze filmowe, a w rok później poświęcił się twórczości literackiej. Autor tak sławnych sztuk jak SZKLANA MENAŻERIA, TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM, KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU, czy grany u nas z powodzeniem SŁODKI PTAK MŁODOŚCI. Stypendysta Rockefellera, dwukrotny zdobywca nagrody Pulitzera. Członek Narodowego Instytutu Sztuk i Literatury. Jego dramaty i opowiadania łączą psychoanalizę z naturalizmem, poetyckie symbole i alegorie. Jego bohaterowie – często z marginesu, wyobcowani, skazani na zagładę i klęskę wrażliwcy, niekiedy dręczeni różnymi obsesjami, czasem psychopatyczni – nie wytrzymują na ogół zderzenia z rzeczywistością.

Pia Partum (ur. 1977) – reżyserka teatralna i operowa. Absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wydziału Reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie. Podczas studiów stypendystka Rządu Francuskiego w Instytucie Teatralnym w Paryżu. Wieloletnia asystentka Jerzego Jarockiego i Mariusza Trelińskiego. Wyreżyserowała m.in. MADAME BUTTERFLY Pucciniego w Operze na Zamku w Szczecinie, NINE Arthura Kopita (musical na kanwie 8 i PÓŁ Felliniego) w Teatrze Capitol we Wrocławiu, DZIEDZICTWO ESTERY Sandora Marai’ego w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, NADOBNISIE I KOCZKODANY CZYLI ZIELONĄ PIGUŁKĘ Witkacego w Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze. Obecnie równolegle nad pracami nad NOCĄ IGUANY Tenneessee Williamsa przygotowuje się do polskiej prapremiery LUCI MIE TRADITRICI Salvatore Sciarrino – współczesnej włoskiej opery, która pokazana będzie w ramach Festiwalu Warszawska Jesień w 2016 roku.

Magdalena Maciejewska (ur. 1962) – autorka ponad 150 scenografii w spektaklach teatralnych, operowych, filmowych. Absolwentka Wydziału Architektury na Politechnice Warszawskiej i Wydziału Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1998-2014 związana głównie z TR WARSZAWA jako scenografka Grzegorza Jarzyny (m.in. MAGNETYZM SERCA, DOKTOR FAUSTUS, KSIĄŻĘ MYSZKIN, UROCZYSTOŚĆ, DON GIOVANNI, T.E.O.R.E.M.A.T., NOSFERATU). Współpracowała również m.in. z Krystianem Lupą, Agnieszką Holland, Agnieszką Glińską, Andrzejem Chyrą, Krystyną Jandą, Andrzejem Żuławskim, Mariuszem Trelińskim. Współtworzone przez nią spektakle były zapraszane na festiwale w Avignonie, Edynburgu, Moskwie, Berlinie, Wiedniu, Londynie, Nowym Jorku, Paryżu czy Amsterdamie.

Tomasz Mreńca (ur. 1986) – skrzypek, kompozytor. Jest twórcą projektów indywidualnych i zbiorowych, a także autorem muzyki do spektakli teatralnych, pokazów mody, instalacji artystycznych. Współpracował m.in. z Pią Partum, Aleksandrą Popławską czy Markiem Kalitą. Wraz z Tomaszem Bednarczykiem stworzył projekt Venter, pod szyldem którego ukazała się ich płyta w londyńskiej wytwórni Sensefloor. Duet koncertował na największych festiwalach muzycznych w Polsce. Mreńca nagrał również album z międzynarodową grupą The Frozen Vaults, który ukazał się w paryskiej wytwórni Voxxov Records. Współpracował przez wiele lat z Bartoszem Dziadoszem i okazjonalnie z Piotrem Cisakiem, tworząc i rejestrując muzyczne eksperymenty.

Daniel Jiménez (ur. 1988) – tancerz i choreograf. W 2012 roku uzyskał dyplom zapisu ruchu metodą Benesha w paryskim konserwatorium CNSMDP . Absolwent Wydziału Tańca Klasycznego Instytutu Sztuk Pięknych w Meksyku, a także Kompozycji Muzycznej w Universidad de Guanajuato. Pracował jako tancerz w spektaklu KHORI PUKA w Narodowym Centrum Tańca w Paryżu, czy HUMANOIDE w Auditorium Saint-Germain-des-des-Prés w Paryżu. Pasjonuje się polskimi tańcami ludowymi – zwłaszcza kaszubskimi – z zakresu których pisze obecnie specjalizację.

plakat do spektaklu NOC IGUANY

Dodaj komentarz