16.12 Wiśniowy sad, Teatr Wybrzeże

Anna Ugustynowicz reżyserką najnowszej produkcji Teatru Wybrzeże.

Termin: 16.12.2016, godz. 19.00
Miejsce: Teatr Wybrzeże
Bilety: 100 zł – premiera

Ostatni dramat Czechowa, o życiowych rozbitkach, wysadzanym z siodła prowincjonalnym ziemiaństwie. Lubow Raniewska (Dorota Kolak) – dziedziczka rodzinnego majątku na rosyjskiej prowincji – przyjeżdża z Paryża, by razem z bratem Leonidem Gajewem sprzedać zadłużony dom wraz z przylegającym do niej, tytułowym wiśniowym sadem i zamknąć symbolicznie przeszłość. Gorzki dramat Czechowa ukazuje rozpad dawnej własności ziemskiej, ale przede wszystkim postępujący rozkład związków między ludźmi. U nas z Czechowem po raz pierwszy zmierzy się jedna z najwybitniejszych polskich reżyserek, Anna Augustynowicz.

Anton Czechow
WIŚNIOWY SAD
Przekład: Jerzy Jarocki
Reżyseria: Anna Augustynowicz
Scenografia: Marek Braun
Kostiumy: Wanda Kowalska
Opracowanie muzyczne: Jacek Wierzchowski
Reżyseria światła: Krzysztof Sendke
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Agnieszka Szczepaniak

W spektaklu występują: Dorota Kolak (Lubow Raniewska), Katarzyna Z. Michalska (Ania), Marta Herman (Waria), Michał Kowalski (Leonid Gajew), Marcin Miodek (Jermołaj Łopachin), Piotr Chys (Piotr Trofimow), Grzegorz Gzyl (Boris Simieonow-Piszczyk), Sylwia Góra-Weber (Szarlotta Iwanowna), Maciej Konopiński (Siemion Jepichodow), Agata Bykowska (Duniasza), Krzysztof Gordon (Firs), Piotr Witkowski (Jasza), Jakub Nosiadek (Przechodzień).

Anna Augustynowicz (ur. 1959) – wybitna reżyserka teatralna.  Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyserowała na wielu renomowanych polskich scenach m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Zrealizowała cztery spektakle dla Teatru Telewizji. Swój repertuar opiera przede wszystkim na współczesnej dramaturgii polskiej i zachodniej, chętnie sięga po teksty nowatorskie, burzące stereotypy zarówno w sferze myśli, jak i języka, przygotowując ich prapremiery. Spektakle Anny Augustynowicz, choć nierzadko budzą kontrowersje, spotykają się z dużym uznaniem krytyków i publiczności, co potwierdzają liczne nagrody przyznawane na ogólnopolskich przeglądach i festiwalach teatralnych. Reżyserka jest laureatką Paszportu Polityki (1998) za „przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki oraz za kształt artystyczny szczecińskiego Teatru Współczesnego”. W 2014 otrzymała nagrodę im. Zygmunta Hübnera Człowiek Teatru – prestiżowe wyróżnienie dla wybitnych twórców teatralnych, którzy tworzą teatr artystyczny w duchu myśli obywatelskiej, przyczyniając się do jego rozwoju.

Marek Braun (ur.1962) – scenograf, absolwent Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii krakowskiej ASP. Z  gdańskim Teatrem Wybrzeże związany od lat pracą z reżyserami: Krzysztofem Babickim, Piotrem Kruszczyńskim, Barbarą Sass- Zdort, Anną Augustynowicz. W ciągu kilkudziesięciu lat współpracy stworzył kilkanaście scenografii na scenach Gdańska i Sopotu. Pierwszą realizacją przy Targu Węglowym były BIESY Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), ostatnio współpracował z Anną Augustynowicz projektując przestrzeń sceniczną do dramatu Doris Lessing NA POCZĄTKU BYŁ DOM (2011) na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże.

Wanda Kowalska (ur. 1969) – kostiumograf teatralny i filmowy, absolwentka łódzkiej ASP w   Katedrze Projektowania Ubioru. Od parunastu lat współpracuje z Anną Augustynowicz , przygotowując kostiumy m.in. do WYZWOLENIA, WESELA, AKROPOLIS i SĘDZIÓW  Stanisława Wyspiańskiego, MIŁOŚCI NA KRYMIE i PIESZO Sławomira Mrożka, BAALA  Bertolta Brechta, NORY Henrika Ibsena, SAMOBÓJCY Nikołaja Erdmana, MIARKI ZA MIARKĘ i BURZY Williama Shakespeare’a,  EDWARDA II Christophera Marlowe’a oraz ŚLUBU Witolda Gombrowicza. Jest także autorką kostiumów filmowych m.in. do BITWY WARSZAWSKIEJ 1920 Jerzego Hoffmana, ŻYWIE BIEŁARUŚ Krzysztofa Łukaszewicza, DZIEŃ DOBRY, KOCHAM CIĘ Ryszarda Zatorskiego oraz do WOŁYNIA Wojciecha Smarzowskiego.

Jacek Wierzchowski (ur. 1969) – kompozytor, perkusista i pedagog. Skomponował muzykę do około 70 przedstawień teatralnych, tanecznych, widowisk i teatru telewizji. Dla teatru komponuje od roku 1990, tworząc muzykę do spektakli Bogusława Kierca, Ewy Wycichowskiej czy Zbigniewa Niecikowskiego. Z Anną Augustynowicz współpracuje od 1992 (POŻARCIE KRÓLEWNY BLUETKI). Na stałe wszedł do grona współpracujących z nią realizatorów, komponując muzykę do MORALNOŚCI PANI DULSKIEJ (2000). Został trzykrotnie nagrodzony za muzykę do jej  realizacji sztuk Stanisława Wyspiańskiego: WESELE na Ogólnopolskim Konkursie na Inscenizację Utworów Stanisława Wyspiańskiego, SĘDZIOWIE na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych oraz AKROPOLIS w konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej KLASYKA ŻYWA.

Krzysztof Sendke (ur. 1948) – reżyser światła, od 1979 roku związany z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi. Współpracował także z teatrami: Współczesnym i Polskim w Szczecinie, OCH-Teatrem i Powszechnym w Warszawie, im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Wybrzeże w Gdańsku, Bagatela w Krakowie. Do jego ważniejszych realizacji należą m.in. CZEKAJĄC NA GODOTA  i DZIADY (reż. Maciej Prus), MECHANICZNA POMARAŃCZA (reż. Feliks Falk), DŻUMA (reż. Marek Fiedor), a także spektakle Anny Augustynowicz: ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM, NAPIS, WESELE. Jest laureatem Opolskich Konfrontacji Teatralnych za reżyserię światła w DZIADACH i I Festiwalu Klasyki Europejskiej – za ROMEO I JULIĘ. W 2009 roku otrzymał odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej, a w 2010 roku Brązowy Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis.

1683891

Dodaj komentarz