16.04 Gdyński Magiel Teatralny 2018

Termin: 16.04.2018, godz. 10.00
Miejsce: Centrum Kultury w Gdyni
Wstęp wolny

Gdyński Magiel Teatralny 2018 jest inicjatywą trójmiejskich zespołów skupiających osoby niepełnosprawne. Jego celem jest poszerzenie oferty w zakresie integracji środowiska z młodzieżą szkolną poprzez działania edukacyjne i społeczno-kulturalne. W kwietniu 2015 w Centrum Kultury w Gdyni odbyła się pierwsza edycja magla, będąc odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie twórczością sceniczną osób z niepełnosprawnościami.

Tegoroczna edycja będzie miała integracyjny charakter łączący uczestników wywodzących się z różnych środowisk. Do udziału zaproszone zostały grupy teatralne z gdyńskich przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów. Zespoły oceniane będą przez powołane jury Gdyńskiego Magla Teatralnego.

10.00 Spektakl „Latarnik” Teatr Kworce (Gdańsk)
11.00 Ogłoszenie wyników konkursu – Występy laureatów
13.30 Zakończenie Gdyńskiego Magla Teatralnego
18.00 Spektakl „Autobus ” – Teatr Zgoda

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury. Jego reżyserem jest Agata Adamek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze „z pogranicza”, ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach na temat tej formy sztuki. Teatr współtworzy od samego początku istnienia Zbyszek Gozdecki – specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który buduje muzykę współpracując z aktorami i czyniąc z nich współtwórców.

Jak pracuje Teatr ZGODA?

Nad spektaklem pracuje cała grupa – jest to praca wspólna, zbiorowa a reżyser nadaje jej kształt. Każda scena jest omawiana, dyskutowana z aktorem. Wszyscy chcą mieć pewność, że każdy będzie miał przestrzeń na ekspresję siebie i tego, co chciałby przekazać widzom. Oddanie głosu aktorom, pozwolenie im na decydowanie i wybór jest ideą związaną z praktyką „community arts”. Grupa szuka różnorodnych form przekazu wykorzystując dźwięk, wizualizację, światło, kolor. Dużo gestów i symboli, które niosą przeważnie więcej treści niż słowa. Spektakle Teatru ZGODA zostawiają nieskończoną dowolność interpretacji.

Spektakle:
www.teatr-zgoda.art.pl
www.facebook.com/TeatrZgoda2

Teatr Zgoda istnieje przy Bemowskim Centrum Kultury w Warszawie www.artbem.pl

Spektakl „Autobus”

Aktorzy Teatru Zgoda zabierają widza w nietypową podróż, niezwykłe historie, w świat codziennych konfliktów, przygody jak ze snu: są ucieczki, przekraczanie granic. Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć. W historii przemycane są wątki osobiste aktorów. Cały spektakl odbywa się w kompletnej ciemności, co wcale nie utrudnia jego odbioru, ale niespodziewanie daje możliwość wykorzystania mniej znaczących zmysłów: słuchu i węchu. Spektakl jest stworzony z myślą o widzach niewidzących, ale każdy może brać w nim udział.

Obsada:
Bożena Borkowska
Ewa Jankowska
Anna Wolska
Marek Wolski
Kamil Podogrodzki
Reżyseria: Agata Sidorek
Muzyka: Zbyszek Gozdecki

Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum. W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może „zagrać” dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich.

Gdzie zabierze nas „Autobus” Teatru Zgoda? Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do… Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska. Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Aktorzy odsłaniają przed nami kawałek swojego intymnego świata. Z poczuciem humoru i dystansem do swojej inności opowiadają historie w sam raz dla miłośników love story i dla tych, co się lubią bać.

Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie.”

Tekst: Agnieszka Pałęcka

 

Teatr Kworce

LATARNIK przedstawienie teatralne o charakterze pantomimy. Opowiadające historię pewnego samotnego Latarnika, który odkrywa tajemnicę świata książek. Pewnego dnia morze wyrzuca na brzeg skarb…., to początek opowieści o dużym zabarwieniu emocjonalnym. Grupa teatralna „Kworce” powstała w 1996 roku. Członkami grupy teatralnej są osoby z niepełnosprawnością intelektualną mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej Orunia i uczestnicy Środowiskowego Domu Samopomocy. Zespół występował na festiwalach „POZAPOZY” i „FATOSI” oraz przeglądach teatralnych Masska i Międzynarodowym Przeglądzie Teatrów Wspaniałych. Grupa teatralna zdobywała nagrody i wyróżnienia. W swoim repertuarze ma kilka przedstawień, między innymi: „Przemiany a człowiek”, „Tylko miłość”, „Telewizyjna przygoda Andrusia Telemaniaka”, „Draka w kawiarence Sułtan”, „Historia Kworca Kabana – jak uwolniłem wyobraźnię”. Opiekę nad grupą sprawują terapeuci: Maciej Siemoński, Izabella Nowak – Lipecka, Joanna Wąsowicz.

Zespół wystąpi w składzie:
1. Natalia Grochowska
2. Sebastian Gabryelski
3. Tadeusz Złoch
4. Krzysztof Szajko
5. Zenon Morawski
6. Grzegorz Tomaszewski
7. Daniel Puciaty
8. Marcin Kamiński
9. Waldemar Bichowski
10. Karol Budzisz
11. Michał Zieliński
12. Łukasz Jaśniewski
13. Witold Woźniak

 

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych

Istnieje od 1998 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdyni. Misją Teatru BRO jest realizowanie autorskich projektów o społeczno-artystycznym charakterze, poszukiwanie nowych miejsc i głęboka wiara w sens spotkania z drugim człowiekiem. Obecnie zespół realizuje program zmierzający do przekształcenia w zawodowy teatr społeczny. W tym czasie funkcjonuje jako jedna z pracowni WTZ. Proces ten realizowany jest przy wsparciu ośrodka pomocy społecznej w Gdyni.

BRO organizuje spektakle teatralne, obozy i imprezy okolicznościowe. Współpracujemy w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi, placówkami edukacji, pomocy społecznej i kultury. Doświadczenie Teatru BRO pokazuje, że istnieje potrzeba tworzenia płaszczyzn, które umożliwiają osobom niepełnosprawnym realizowanie swoich pasji na wysokim poziomie przy udziale specjalistów przy jednoczesnym zaangażowaniu młodzieży. Uwrażliwia, zwraca uwagę na kształtowanie estetyki, kultury słowa i ekspresji ruchu młodego uczestnika. Organizatorom szczególnie zależy na udziale szkolnych integracyjnych zespołów teatralnych. Poprzez wspólną pracę i zaangażowanie kształtowane są postawy młodego człowieka. Sztuka staje się narzędziem pozwalającym przekraczać utarte schematy i przygotowuje społeczeństwo do wzajemnej akceptacji, otwartej postawy i współpracy