Zmiany w Operze Bałtyckiej. Pracownicy poznali nową dyrekcję instytucji

Od 1 lipca obowiązki dyrektora opery przejmie Romuald „Wicza” Pokojski. Stanowisko dyrektora muzycznego obejmie José Maria Florêncio. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk przedstawił nową dyrekcję na specjalnym spotkaniu z załogą opery. Decyzja została przyjęta oklaskami.

Marszałek zapowiedział też inne zmiany w Operze Bałtyckiej.

Nowy dyrektor: „Chcę, by była to opera europejskiej klasy”

– Wybraliśmy Romualda Pokojskiego na dyrektora ze względu na jego duże doświadczenie w kierowaniu instytucjami kultury – wyjaśnił podczas spotkania z załogą marszałek Mieczysław Struk. – Zależało nam też na osobie, która zna region oraz środowisko artystyczne, a także potrafi prowadzić dobry dialog z pracownikami. Liczę na to, że Opera Bałtycka rozwinie się, zadba o poziom artystyczny repertuaru, a atmosfera między pracownikami i kierownictwem znacząco się poprawi – podkreślił marszałek. Zarząd Województwa Pomorskiego decyzję o zmianach kierownictwa opery zatwierdził 19 czerwca 2018 r.

Romuald Pokojski podkreślał, że zależy mu na bardzo wysokim poziomie operowych produkcji. – Jestem przede wszystkim menadżerem kultury, a na drugim miejscu dopiero reżyserem – powiedział Pokojski. – Mam plan zmienić Operę Bałtycką w najważniejszą instytucję kultury na Pomorzu o poziomie europejskim. Bardzo ważne będzie dla mnie też przeprowadzenie remontu – zapowiedział nowy dyrektor. Romuald Pokojski jest także dyrektorem Teatru Miniatura i zostanie nim do czasu wybrania nowego szefa w przyszłym roku.

Nowy dyrektor artystyczny José Maria Florêncio podkreślał, że zrobi wszystko, by artyści nie mogli uciszyć oklasków widowni po spektaklu. – Zasługujecie na taki aplauz – powiedział do pracowników Opery Bałtyckiej. – Opera nie istnieje bez was, waszej pracy i zapału do ciągłego rozwoju. Razem sprawimy, że opera będzie sławna na całym świecie – dodał z entuzjazmem.

Nowa dyrekcja ma pełnić swoją funkcję do 31 sierpnia 2019 r.

Na spotkaniu marszałek zapowiedział też inwestycje w rozbudowę budynku opery. Widownia ma się powiększyć do minimum 700 miejsc (teraz jest to około 480 miejsc). Scena i techniczna strona teatru mają być przebudowane i unowocześnione. Zwiększona zostania także dotacja finansowa dla Opery Bałtyckiej, która pozwoli podnieść wynagrodzenia pracowników.

Spotkanie marszałka i nowej dyrekcji z załogą trwało prawie godzinę. Marszałek podkreślał, że liczy na zakończenie dotychczasowych sporów między kierownictwem, pracownikami i związkami zawodowymi. To także jedno z nowych zadań nowego szefa opery.

Obecny dyrektor Warcisław Kunc będzie pełnił swoją funkcję do 30 czerwca 2018 r.

Romuald Pokojski (pseudonim „Wicza”) jest reżyserem, dramaturgiem i managerem, posiadającym doświadczenie w prowadzeniu i tworzeniu instytucji, organizacji społecznych, festiwali, a także dużych widowisk plenerowych. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2011 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku (powołanie do dnia 31 sierpnia 2019 roku). Obecnie Miniatura zaliczana jest do czołowych teatrów dziecięcych i młodzieżowych w Polsce. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli scenicznych i plenerowych. Dziś Teatr Wiczy uważany jest za legendarny teatr alternatywny, mający wpływ na rozwój teatru zaangażowanego w Polsce. Pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006) oraz kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). W latach 2008–2011 był dyrektorem programowym Biura Gdańsk 2016 – kandydat. Współautor strategii kulturalnej „Wolność Kultury. Kultura Wolności”.

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane w kilkunastu państwach na trzech kontynentach. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, w tym brązowego medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2017) i Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2016 za całokształt dorobku artystycznego.

José Maria Florêncio pełnił już funkcję dyrektora muzycznego w Operze Bałtyckiej w latach 2008-2011. Florêncio to dyrygent rodem z Brazylii, ale na miejsce życia wybrał Polskę, gdzie mieszka od 1985 r. Szczyci się też polskim obywatelstwem. Obecnie sprawuje funkcję szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis (Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy), z którym to zespołem odnosi sukcesy. W swojej dotychczasowej karierze sprawował funkcję pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo.

Jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, m.in. w ostatnim czasie otrzymał nadany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. José Maria Florêncio prowadził koncerty w Anglii, Argentynie, Brazylii, Czechach, Egipcie, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Izraelu, Japonii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie, Urugwaju i Włoszech, gdzie dyrygował wieloma z najważniejszych zespołów świata. Pełni funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.

Fot. Michał Piotrowski

ZA: pomorskie.eu