„Wracaj” Przemysława Pilarskiego zwycięzcą GND 2018

Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Ewa Guderian-Czaplińska, Justyna Jaworska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek (przewodniczący Kapituły), Jerzy Stuhr nagrodę główną 11. edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, w wysokości 50 tysięcy złotych, postanowiła przyznać Przemysławowi Pilarskiemu za sztukę „Wracaj”.

Uzasadnienie: Dramat Przemysława Pilarskiego diagnozuje, po pierwsze, stan społecznego kryzysu komunikacyjnego, brak języka, który pomógłby przezwyciężyć lęki, wyobrażenia i wmówienia. Po drugie, uczula na związek kalekiego języka i skłamanego życia, nieuchronnie wybuchającego przemocą. I wreszcie – za sprawą groteski, niejasnego statusu osób i miejsc, popkulturowych aluzji, włączenia do tekstu piosenek – stanowi poważne wyzwanie dla inscenizatora. Teatrowi przy próbie wystawienia raczej pogmatwa szyki niż poprowadzi za rękę, raczej utrudni niż ułatwi, prostota tego tekstu jest bowiem tylko pozorna, choć formalnie zachowuje szlachetny minimalizm. Zadaniem dramatu Pilarskiego jest właśnie – namieszać. Nagradzamy go także za ten potencjał.

Alternatywna Nagroda Dramaturgiczna

Jury Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Anna Bielecka-Mateja, Sara Gosk, Weronika Grygorcewicz, Wioletta Małecka i Justyna Sawicka postanowiło przyznać nagrodę duetowi (PIK) Paweł Wolak i Katarzyna Dworak za dramat „Wierna wataha”.

Uzasadnienie: Postanowiłyśmy nagrodzić tekst, który wielopłaszczyznowo ukazuje wachlarz ludzkich uczuć, wierzeń, zachowań; tekst nasycony symboliką, odwołujący się zarówno do pomników kultury, ludowości, a jednocześnie poruszający wciąż aktualne dramaty wielu małych ojczyzn. Przedstawione w nim postaci są niejednoznaczne, co pozostawia szerokie pole interpretacyjne zarówno dla widza jak i reżysera. Spoiwem tajemniczego nastroju jest tu zrytmizowany tekst bazujący na powtórzeniach, które w efekcie prowadzą do jego umuzycznienia. Porwał nas ten świat i nie wypuszcza ze swych wilczych pazurów…