Szczegółowy program Windowiska 2019

17:00 – Gość Festiwalu: Rita Jankowska|Agnieszka Szydłowska – „ZIOŁO MIŁOŚĆ#766”- Scena Stara Apteka
O SPEKTAKLU:
„Rita Jankowska & Agnieszka Szydłowska o miłości i nie-miłości.
O wiatrach w szklankach i zmielonych w młynkach górach.
O czerwonych messengerach i łóżkach, które nie rosną.
O tym, że kobieta i mężczyzna są rewolucją, a miłość to tango mortale.
O nowej ziemi z nowym alfabetem…
Czyli spektakl dla wszystkich, którzy potrzebują ukoić „te-rzeczy” ziołami i muzyką…”

18:30 – Teatr Gdynia Główna – „Harce Kupidynowe czyli niecne Morsztyny” – Sala Prób Hebanowskiego
O SPEKTAKLU: ( spektakl dla widzów dorosłych )
„O czasy! O obyczaje!” chciałoby się zakrzyknąć cytując starożytnych. Czy jednak rzeczywiście współcześnie posługujemy się językiem dosadniejszym niż nasi przodkowie? Czy w pogoni za zaspokojeniem jesteśmy bardziej bezpośredni? Z tymi pytaniami, w brawurowej oprawie zmaga się monodram w wykonaniu Mikołaja Prynkiewicza oparty na wyjątkowych utworach polskiej erotycznej poezji barokowej.
Ten najbardziej pikantny w repertuarze gdyńskiego teatru spektakl odważnie balansuje na granicy teatru i happeningu, bada granice strefy komfortu widza, jednocześnie prezentując fascynującą mozaikę poezji barokowej w nieoczywistej i nowoczesnej interpretacji. Monodram przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych z jednej strony próbuje zachwycić soczystością rymów i lekkością barokowych metafor, a z drugiej może wywołać rumieńce i zakłopotanie dwuznacznymi skojarzeniami i zaskakującymi odniesieniami do współczesności. Mimo sowizdrzalskiej atmosfery „kupidynowej szkoły” okazuje się, że konfrontacja nowoczesności z barokiem ma intrygujący słodko-gorzki posmak.”

19:30 – Stowarzyszenie Teatralne „U przyjaciół” – „Dzisiaj wyjeżdżam” – Scena Stara Apteka

O SPEKTAKLU:
„Dzisiaj wyjeżdżam. To monodram słowno-muzyczny, przygotowane w oparciu o teksty Brunona Jasieńskiego „Pieśń o głodzie i „Nogi Izoldy Morgan”. Utwory poety stały się dla nas pretekstem do stworzenia opowieści o współczesnym człowieku, o zależności jego względem rozwoju technologicznego.
„Wkrótce wszystko dookoła nas zastąpią maszyny. Będziemy się poruszali wśród maszyn. Każdy nasz ruch czynimy zależnym od maszyny. Oddajemy broń. Zdajemy się zupełnie w ręce obcego, wrogiego nam żywiołu.”
Poprzez codzienne obcowanie z maszynami, powoli się do nich upodabniamy, następuje reifikacja jednostki, a w dalszej perspektywie dehumanizacja.
„Trucizna jest w nas samych. Zatruliśmy się własną mocą. Lues cywilizacji.”
Cóż nam pozostaje? Ucieczka?”
20:30 – Teatr STP – „Pudełko zapałek” – Sala Prób Hebanowskiego
O SPEKTAKLU:
„Niezwykły, poruszający, poetycki, tragiczny, a zarazem pełen humoru, wzniosły i zwyczajny monolog kobiety (40-45 lat), której córka zginęła jako przypadkowa ofiara ulicznej strzelaniny z rąk młodocianych przestępców.
Opowieść Franka McGuinnessa kryje w sobie zagadkę, którą bohaterka pozostawia widzowi… Czy rzeczywiście wybaczyła, czy też miała coś wspólnego z tragiczną śmiercią sprawców wiele lat później?”

21:30 – – Teatr Krzyk – „Hej, Ty” – Scena Stara Apteka

O SPEKTAKLU:
„Autorski spektakl Teatru Krzyk zrealizowany z dwiema młodymi kobietami Aleksandrą Czubińską i Nikolą Palej to impresja teatralna o tym, co zostaje kiedy świat wiruje i pędzi obok, a my wkraczamy w dorosłość. Jak zapytać siebie o siebie w świecie? Ze swoim bagażem otoczenia, rodziny, relacji i marzeń, które pojawiają się przecież w toku naszych wspólnych inicjacji ze światem. A przecież czasami tylko chwile, ułamki zdarzeń i naszych wspólnych przeżyć bywają zapamiętane i ważne. A często przecież bywa i tak, że mamy li tylko siebie. Może to wystarczy?”

15:00 – Magdalena Bochan-Jachimek „Złota Rybka przed 40-tką”
„Młodość marzy, dojrzałość posiada. Młodość kipi optymizmem, dojrzałość – w najlepszym wypadku – tonie w realizmie. Młodość walczy, zaś dojrzałość akceptuje. Tak jest prawie zawsze. Spektakl „Złota Rybka przed 40-tką” potwierdza, że „prawie” robi wielką różnicę.”

16:30 – Teart Teatr performatywny ASP w Gdańsku „OUTSIDER”

„Performens teatralny „Outsider” tworzą obrazy transgresywne o charakterze performatywnym, stanowiące rodzaj rozdarć między świadomością a cielesnością, postulujących otwarcie się na własne uczucia. Tworzywem są tu fragmenty tekstów literackich, transformacje senne uczestniczących, ich ciała i rzeźby. Działający reprezentują siebie. Usytuowani w obu dyscyplinach zarówno performensu i teatru przyczyniają się do większego ich hybrydalnego otwarcia.”

17:30 – Stowarzyszenie Teatralne Mamro – „Eksperyment” – Scena Stara Apteka
O TEATRZE:
„Teatr od swego zarania podlegał regułom i zasadom – technicznym, formalnym i wszelkim innym. Z drugiej strony, podlegał również rewolucyjnym zmianom – jednym razem przeobrażając się bezpowrotnie, innym wracając do korzeni czy też wydeptanych ścieżek. Dzięki temu udało się wypracować kilka fundamentów pozwalających odróżnić teatr od innych dziedzin sztuki scenicznej: happeningu, estrady, kabaretu czy cyrku. Spektakl „Eksperyment” opowiada właśnie o tych fundamentalnych zasadach, których w teatrze zmieniać nie wolno! A może tylko tak nam się wydaje?…”

18:30 – Ach Teatr Trójkąt (7 piętro) – „Uwłaszczeni czyli szalona droga do wolności” – Sala prób Hebanowskiego
„Życie w gospodarstwie państwa Oliver nie jest usłane różami. Wie o tym doskonale małżeństwo Brownów. Służąca Judy i Parobek George mają jednak chytry plan, jak wpłynąć na swych państwa, by ci wreszcie dali im upragnione uwłaszczenie, czyli tytułową wolność. Organizują wystawną kolację, podczas której mają ich do tego przekonać. Jest jednak coś o czym nie wie Judy. Jest też coś czego nie wie George. A jakby tego było mało to państwo też czegoś nie wiedzą!
Ta dezinformacja jest przyczynkiem do brawurowej komedii pełnej zaskakujących zwrotów akcji i humoru na najwyższym poziomie. Miłość, zdrada, wolność, zniewolenie i… decybele śmiechu rozkręcone do granic możliwości.”

19:30 – TEATR(NIE)OBECNY – „Podejdź bliżej” – Scena Stara Apteka
O SPEKTAKLU:
„Scenariusz stworzony na podstawie przeprowadzonych wywiadów aktorów i pani reżyser;
Dwójka bohaterów – ONA i ON – stanowią swoistego rodzaju soczewki skupiające w sobie zjawisko niespełnienia, a różne historie miłosne składają się w opowieść o naszych pragnieniach i marzeniach.
Spektakl będzie próbą zrozumienia fenomenu zakochania i pożądania. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy niespełnione miłości są najpiękniejsze czy najsmutniejsze.”

20:45 – Gość Festiwalu – Teatr BOTO – „Podróż do Buenos Aires” – Sala Prób Hebanowskiego
O SPEKTAKLU:
„Podróż do Buenos Aires” to tekst powalający. Litania żali i zarzutów starzejącej się kobiety, która własną starość wyobrażała sobie trochę inaczej – w beztrosce, komforcie psychicznym, spokoju ducha, w kręgu kochającej rodziny, u synów (w Kanadzie?), u córki lub sióstr (w Buenos Aires?). Co najmniej.
To tekst porażający. Potok łez, przekleństw i wylanej żółci matki i siostry, która całe życie tylko dla swoich bliskich żyła i na nich pracowała, która sobie zasłużyła na respekt, wdzięczność i opiekę.
To tekst prześmieszny. „Work in Regress” głosi podtytuł sztuki, bo w regresie starzenia i popadania w szaleństwo zawsze tkwi nuta rozbrajającego komizmu. Przynajmniej dla odbiorcy. Przynajmniej w fazie początkowej. A potem śmiech zamiera w gardle.
To tekst przesmutny. Krzyk niemocy, podróż do jądra samotności, przez lęki, paranoje, przywołane duchy przeszłości aż po wyimaginowanych przyjaciół-słuchaczy – choćby tylko po to, by nie być tak strasznie samotną, by nie prowadzić rozmów jedynie ze sobą.
Wspaniałe wyzwanie dla aktorki, kompleksowa postać do zbudowania. Wskrzesić do życia słowo. Znaleźć prawdę, prawdziwe emocje. Zestarzeć się na scenie. Wykrzyczeć, wypłakać, wyszaleć, puścić, stracić kontrolę. Przejść przez cały rejestr stanów psychicznych, zbudować emocjonalny dialog z widzem i go w nieoczywisty sposób zakończyć. I zmierzyć się z prapremierowym pierwowzorem, samą Gabrielą Muskałą, która od 2001 roku nieustannie kreuje rolę Walerii, zdobywając liczne nagrody w kraju i za granicą.”