28.09 ONE, Teatr Dada von Bzdülöw

Termin: 28.09.2018
Miejsce: Teatr Wybrzeże
Bilety: 30-40 zł

Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Patryk Durski i Piotr Stanek
Dramaturgia: Katarzyna Kania
Występują: Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski
Muzyka: Michał Drabczyk
Reżyseria świateł oraz projekt graficzny: Michał Kołodziej
Współpraca artystyczna: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl

Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał i obiektów. Ciała i obiekty z kolei – rozpoczynają się w cielesnym kolektywie. Wszystko to, funkcjonując w koniecznej wzajemnej relacji, napędza całą machinę rozwiązań, impulsów i kontekstów. Poszukiwania tancerzy koncentrują się wokół twórczej i destrukcyjnej mocy kolektywności oraz jej dynamik, a powstająca forma pozwala na grę, odkrywanie możliwości i granic tego kolektywu. Twórcy eksplorują temat intymności. Odbywają podróż w głąb relacji międzyludzkich i nie-ludzkich, wychodząc od pytania: Czy jednostka może być wyemancypowana, uwolniona spod wszelkiego „obcego” wpływu? Budują poetycki dialog między jednostkowością a kolektywem. Eksplorują i eksponują taniec, który ma początek w interakcjach ciał, słów i obiektów. Paradoksalnie, im bardziej dążymy ku niezależności, tym mocniej wchodzimy w ścisłe relacje z innymi jednostkami i otoczeniem, bez których nie bylibyśmy w stanie skutecznie działać.

Premiera: piątek, 28 września, godzina 19.00, Czarna Sala
Kolejne spektakle: 29 i 30 września, Czarna Sala

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.

Piotr Stanek – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra UBU KRÓL CZYLI POLACY, Rafała Urbackiego JARAM SIĘ, Jens Van Daele WORKING TITLE:EGO, Jacka Łumińskiego PRZEJŚCIA, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) ZACHODNIE WYBRZEŻE, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) KARIERA ARTURA UI. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: SAMSARA, ZRABOWALI MI SKŁADAKA (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), PLAN EWAKUACJI/EMERGENCY PLAN (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015).

Katarzyna Kania – w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Avivie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU, Bratislava). Od 2012 – współzałożycielka polsko-niemieckiego kolektywu little:interference. Tworzy autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Uczestniczyła i występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.

Patryk Durski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz metody site specific używana jest technika tańca wertykalnego.

Michał Drabczyk – absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz ze studiem animacji poklatkowej Trefl. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako Michael Warren działa na polskiej scenie elektronicznej, w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez Leszka Bzdyla – reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską – tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże / Gdańsk; Klub Żak / Gdańsk; Dance Advance / Philadelphia, USA; Les Hivernales / Avignon, Francja; Stary Browar / Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova / Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: DZISIAJ, WSZYSTKO, INTRO, WHY DON’T YOU LIKE SADNESS?, STRATEGIA, MIMOWOLNA REAKTYWACJA.