Festiwal Szekspirowski 4.08: „Rzym” oraz „Rycerz Ognistego Pieprzu”

Termin: 4.08.2019
godz. 15.00, Teatr Muzyczny, czas trwania 3 h 5 min, bilety: od 50 zł
godz. 21.00 Gdański Teatr Szekspirowski, 1 h 45 min, bilety: od 30 zł

Rzym, Deutsches Theater, Berlin

Adaptacja: John von Düffel
Przygotowanie tekstu: Karin Henkel, John von Düffel
Reżyseria: Karin Henkel
Scenografia: Thilo Reuther
Kostiumy: Tabea Braun, Sophie Leypold
Muzyka: Lars Wittershagen
Światła: Matthias Vogel
Maski: Andreas Müller
Dramaturgia: John von Düffel
Obsada: Felix Goeser, Michael Goldberg, Manuel Harder, Camill Jammal, Benjamin Lillie, Wiebke Mollenhauer, Bernd Moss, Kate Strong, Anita Vulesica, Jacob Braune / Bennet Schuster

Spektakl inspirowany sztukami Szekspira: Koriolan, Juliusz Cezar oraz Antoniusz i Kleopatra

Szekspirowskie sztuki Koriolan, Julisz Cezar, Antoniusz i Kleopatra, mogą być odczytane jako krótka historia demokracji na przykładzie starożytnego Rzymu.

Na wczesnym etapie (Koriolan), idea demokratycznego uczestnictwa trybunów ludowych staje się wentylem bezpieczeństwa dla rozeźlonego tłumu. Ale spotkanie przedstawicieli z bohaterem wojennym Koriolanem w jednej chwili odmienia opinię publiczną.

W czasach Juliusza Cezara rzymska demokracja znów jest zagrożona przez człowieka u władzy. W przeddzień koronacji grupa konspiratorów skupiona wokół Brutusa decyduje się sięgnąć po ostateczny środek w obronie demokracji: tyranobójstwo. Jednakże Antoniuszowi, najbliższemu zausznikowi Cezara, udaje się, w mowie pogrzebowej, podburzyć opinię publiczną przeciwko demokratom.

Kilka lat później, w Antoniuszu i Kleopatrze, obserwujemy paranoiczny, odrealniony krąg władzy. Antoniusz rządzi w triadzie, razem z Oktawiuszem, adoptowanym synem Cezara oraz weteranem wojennym. W obliczu politycznych machinacji Antoniusz czuje już tylko odrazę i wyczerpanie. Pochłania go miłość do Kleopatry, królowej Egiptu. Ale rzymskie gry o władzę ściągają go z powrotem i każą mu kręcić kołem wielkiej polityki raz jeszcze zanim rzymski House of Cards (domek z kart) ostatecznie się zawali.

Fot. M. Czarniak

 

Rycerz Ognistego Pieprzu, Cheek by Jowl i Moskiewski Teatr Puszkina, UK/Rosja

Autor tekstu: Francis Beaumont
TWÓRCY
Reżyser Declan Donnellan
Scenograf Nick Ormerod
Reżyser świateł Alexander Sivaev
Kompozytor Pavel Akimkin
Choreograf Irina Kashuba
Obsada:
Kupiec korzenny | Alexander Feklistov
Jego żona | Agrippina Steklova
Ralf | Nazar Safonov
Laurenty Stypa | Sergei Miller
Lucynka | Anna Vardevanian
Filip | Kirill Chernyshenko
Pankracy | Andrei Kuzichev
Onufry Fraszka | Alexei Rakhmanov
Pani Fraszka | Anna Karmakova
Michał | Danila Kazakov
Tomek | Kirill Sbitnev

Brytyjski Cheek by Jowl we współpracy z Moskiewskim Teatrem Puszkina stworzyli pełną czarnego humoru komedię opartą na prowokacyjnym tekście Francisa Beaumont’a wykorzystującym konwencję teatru w teatrze.

Rycerz Korzennego Tłuczka to wartki, przezabawny, dramat heroikomiczny pełen aluzji i żartów erotycznych.

Sztukę po raz pierwszy zaprezentowano w latach 1607 – 1611 w Blackfriars Theatre w Londynie. Francis Beaumont jest dramaturgiem współczesnym Szekspirowi, a jego sztuki pisane w współpracy z Johnem Fletcherem wystawiane były przez trupę aktorską do której należał William Shakespeare – The King’s Men.

Produkcja Cheek by Jowl and Moscow Pushkin Drama Theatre we współpracy z the Barbican, London; Les Gémeaux/Sceaux/Scène Nationale; Centro Dramático Nacional, Madrid (INAEM).