9-16.09 Jubileuszowa X edycja Wybrzeża Sztuki

10. edycję Wybrzeża Sztuki zainaugurowana zostanie w niedzielę, 9 września na Dużej Scenie premierą TROJANEK Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty. Dzień później, w poniedziałek, 10 września na Scenie Kameralnej pokazany zostanie spektakl MURZYNI WE FLORENCJI wg Vedrany Rudan w reżyserii Iwony Kempy z Teatru Nowego Proxima. We wtorek, 11 września na Dużej Scenie POD PRESJĄ wg scenariusza i w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego. W środę, 12 września również na Dużej Scenie zaprezentowane bedą ZAPISKI Z WYGNANIA Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia. W czwartek, 13 września na Scenie Kameralnej PRZEBUDZENIE WIOSNY Franka Wedekinda w reżyserii Kuby Kowalskiego z Teatru Studyjnego Szkoły Filmowej. W piątek, 14 września na Dużej Scenie pokazana zostanie BELLA FIGURA Yasminy Rezy w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże. Jubileuszowy przegląd zakończy się w niedzielę, 16 września na Dużej Scenie ŚMIERCIĄ BIAŁEJ POŃCZOCHY Mariana Pankowskiego w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże.

O WYBRZEŻU SZTUKI

Wybrzeże Sztuki to coroczne święto miłośników teatru, podczas którego prezentujemy najciekawsze, najwybitniejsze i najgłośniejsze spektakle prezentowane na polskich scenach. Dzięki dotychczasowym dziewięciu edycjom naszego przeglądu zaprezentowaliśmy m.in. OCZYSZCZONYCH Krzysztofa Warlikowskiego, TANGO Jerzego Jarockiego, WYCINKĘ HOLZFÄLLEN Krystiana Lupy, TRYLOGIĘ Jana Klaty, W IMIĘ JAKUBA S. Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST Grzegorza Jarzyny. Przez sceny Wybrzeża Sztuki przewinęło się wielu wybitnych polskich aktorów. W mistrzowskich kreacjach nasza publiczność mogła podziwiać obok Krystyny Jandy m.in. Danutę Stenkę, Annę Dymną, Maję Komorowską, Danutę Szaflarską, Kingę Preis, Jana Peszka, Jana Frycza, Piotra Machalicę, Jerzego Trelę, Jana Englerta, Tomasza Karolaka i Zbigniewa Zapasiewicza.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

8, 9 września, godzina 19.00, Duża Scena
Teatr Wybrzeże
Eurypides
TROJANKI
Reżyseria: Jan Klata
Współpraca dramaturgiczna: Olga Śmiechowicz
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Michał Nihil Kuźniak
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Asystent reżysera: Marcin Starosta
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Katarzyna Wołodźko

W TROJANKACH Eurypides pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w ILIADZIE. Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa. Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty – ofiar na oprawcach. Pisząc TROJANKI w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.

Osoby dramatu: Dorota Kolak – Hekabe, Jacek Labijak – Posejdon, Sylwia Góra-Weber – Atena, Piotr Biedroń – Zjawa Polydora, Magdalena Boć – Akanta, Sylwia Góra-Weber – Apolonia, Agata Bykowska – Enyo, Małgorzata Brajner – Sophia, Cezary Rybiński – Talthybios, Małgorzata Gorol – Kasandra, Magdalena Gorzelańczyk – Polyksena, Michał Kowalski – Odyseusz, Katarzyna Dałek – Andromacha, Michał Jaros – Neoptholemos, Grzegorz Gzyl – Menelaos, Katarzyna Figura – Helena, Robert Ninkiewicz – Agamemnon, Krzysztof Matuszewski – Polymestor, Jacek Labijak – Theoklymenos
Premiera: 8 września 2018 roku na Dużej Scenie

poniedziałek, 10 września, godzina 19.00, Scena Kameralna
Teatr Nowy Proxima
wg Vedrany Rudan
MURZYNI WE FLORENCJI
Przekład: Marta Dobrowolska-Kierył
Reżyseria, adaptacja, scenografia: Iwona Kempa

MURZYNI WE FLORENCJI to tragikomiczna opowieść o rodzinie, w której wszelkie relacje uległy rozpadowi, a wojna doprowadziła do pogłębienia jej problemów i traum. Historia opowiedziana z niecodziennej perspektywy – dwóch płodów, które w brzuchu matki podsłuchują trzy wcześniejsze pokolenia i układają różne wersje przyszłości swojej i swoich przodków – stawia pytania o tożsamość w kraju rozbitym wojną bałkańską. Choć jednak wybrzmiewają one niemal w każdym z aktorskich monologów, to dla Kempy powieść Vedrany Rudan jest przede wszystkim krzykiem sprzeciwu – wobec przemocy, wzajemnej nienawiści kobiet i przekonania o męskiej wyższości i sile. Krzykiem momentami zabawnym, ale przez to jeszcze bardziej smutnym.

„MURZYNI WE FLORENCJI Iwony Kempy w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie pulsują mocnym językiem, wymownymi obrazami i chorwackim nacjonalizmem. I z każdą minutą zmierzają z Bałkanów wprost do Polski.”Łukasz Gazur, Dziennik Polski

W spektaklu występują: Elżbieta Karkoszka – Babunia, Anna Tomaszewska – Babcia, Martyna Krzysztofik – Mama, Jacek Romanowski – Dziadek, Maciej Sajur – Wujek, Juliusz Chrząstowski – Płód nr 1, Sławomir Maciejewski – Płód nr 2
Czas: 2 godziny (bez przerwy)
Premiera: 5 listopada 2017 roku

wtorek, 11 września, godzina 19.00, Duża Scena
Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego
POD PRESJĄ
Scenariusz sceniczny: Łukasz Chotkowski, Maja Kleczewska
Reżyseria: Maja Kleczewska
Dramaturgia: Łukasz Chotkowski
Scenografia: Marcel Sławiński, Katarzyna Sobańska (MIKSS)
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka: Cezary Duchnowski
Zdjęcia, światło: Kacper Fertacz
Montaż filmu: Artur Rej, Przemysław Chruścielewski
Realizacja światła na planie filmowym: Bartek Gburek
Realizacja dźwięku na planie filmowym: Piotr Gburek, Michał Sendek
Operatorzy kamer: Kamil Małecki, Andrzej Sepioł
Wiolonczela: Daria Kasprzak

KOBIETA JEST CZARNUCHEM ŚWIATA.
Celem POD PRESJĄ jest zrealizowanie filmu w teatrze na oczach widza. Publiczność weźmie udział w równoległych procesach. Będzie przyglądać się aktorom w żywym planie, obserwować powstawanie filmu i jednocześnie oglądać film. POD PRESJĄ jest o braku zaufania. Zaufanie to system umów, które pozwalają na realizowanie wielkich wspólnych projektów. Konsekwencją braku zaufania są wzajemne oskarżenia, poczucie bycia oszukanym i nietolerancja. POD PRESJĄ zadaje pytanie o akceptowalne społecznie normy. Kiedy poza nie wykraczamy? Kto o tym decyduje? Kim jest człowiek normalny i jak jest postrzegany? Zwykły, przeciętny, typowy, średni, masowy, powszechny, standardowy, poprawny, ogólny, optymalny, regularny, naturalny? Kim w społeczeństwie jest kobieta i jakie wobec niej stawia się normy i wymagania? Norma jest wzorcem, według którego normalność się stwierdza lub ocenia. Odstąpienie od normy wyklucza, stygmatyzuje. Ludzie niespełniający oczekiwań otoczenia stają się czarnuchami świata.

„Maja Kleczewska najdalsza jest tym razem od gotowych tez, unika nawet śladów publicystyki, nie szuka mocnych efektów, nie wyważa drzwi. W Katowicach zrobiła swoje najlepsze od lat przedstawienie, kierując się ku kameralnie traktowanej psychologii, bez gotowych recept, za to najbliżej człowieka.” Jacek Wakar, Onet.pl

W spektaklu występują: Sandra Korzeniak – Mabel, Piotr Bułka – Nick, Anna Kadulska – Matka Nicka, Ewa Leśniak – Matka Mabel, Andrzej Dopierała – Kochanek, Antoni Gryzik – Ojciec Mabel, Wiesław Kupczak – Olaf, Arkadiusz Machel – Arek, Marek Rachoń – Psychiatra, Artur Święs – Artur Andrzej Warcaba – Andrzej, Zbigniew Wróbel – Zbyszek, Mateusz Znaniecki – Mateusz/Królik oraz Marcin Całka – Marcin, Kaśka Dudek – Tina, Mariusz Konieczny – Mariusz, Sebastian Krysiak – Sebastian, Piotr Stanusz – Piotr, Liwia Dziurosz, Igor Karaszewski/Franciszek Wardas, Julia Tudzierz – Dzieci Mabel, Filip Moczek, Franciszek Moczek, Aniela Tudzierz – Dzieci Olafa
Prapremiera: 23 marca 2018 roku
Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerwy)
W spektaklu wykorzystano fragmenty dzieł:
Gaetano Donizetti LUCIA DI LAMMERMOOR
Alfredo Catalani LA WALLY
w wykonaniu Agaty Zubel

środa, 12 września, godzina 18.00 i 20.30, Duża Scena
Teatr Polonia
Sabina Baral
ZAPISKI Z WYGNANIA
Reżyseria: Magda Umer
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki

ZAPISKI Z WYGNANIA to bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami. „Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów, z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.

„Opowieść Baral jest wstrząsająca, pokazuje ogrom krzywdy i jest wezwaniem do pamiętania i do przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom – chociaż tyle możemy zrobić. Także dlatego spektakl z Polonii powinni zobaczyć dziś wszyscy.” Aneta Kyzioł, Polityka

W spektaklu występują: Krystyna Janda oraz Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie: Tomasz Bogacki (gitara), Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce).
Czas: 1 godzina 40 minut minut (bez przerw)
Premiera: 9 marca 2018 roku

czwartek, 13 września, godzina 19.00, Scena Kameralna
Teatr Studyjny Szkoły Filmowej
spektakl dyplomowy studentów Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi
Frank Wedekind
PRZEBUDZENIE WIOSNY
Przekład: Joanna Diduszko
Reżyseria i opracowanie tekstu: Kuba Kowalski
Scenografia i kostiumy: Agata Skwarczyńska
Muzyka: Radek Duda
Reżyseria światła: Damian Pawella

Grand Prix 36. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi.

W spektaklu występują: Anna Biernacik – Pani Bergmann/ Ilza/ Radca Stiefel/ Knuppeldick/ prof. Zungenschlag, Karolina Bruchnicka – Wendla Bergmann, Adrian Brząkała – Melchior Gabor, Jakub Gola – Janek Rilow/ Wuj Probst/ Dr. Bausepulver/prof. Zungenschlag, Patryk Kabała – Ernest Robel/ Dyrektor Sonnenstich, Magdalena Wieczorek – Marta Bessel/ Pani Gabor/ Pastor Kahlbauch/ prof. Fliegentod, Jakub Zając – Maurycy Stiefel, Aleksandra Skraba – Thea/ prof. Knochenbruch/ Schnell oraz gościnnie Mirosław Henke – Mężczyzna w masce

Mają po 14 lat, ale do życia dopiero się budzą. To nie jest przyjemny proces. Pobudka? to WYBUCH! Frank Wedekind napisał PRZEBUDZENIE WIOSNY w 1891 roku. Zbulwersował krytyków, do premiery nie doszło. Przez piętnaście kolejnych lat cenzura skutecznie się nim opiekowała. Spektakl wystawiony w 1906 roku szokował – bezkompromisowym oskarżeniem ówczesnej obyczajowości, wywyższeniem tematu ludzkiej seksualności, która prowadzić może nawet do tragedii. Dziś tekst już nie szokuje – jednak mimo swoich ponad stu lat – nadal porusza aktualnością.

„Spektakl o takiej sile, mógł powstać tylko w takim teatrze jak ten – odkrywającym aktorską prawdę i siłę młodości. To nie jest przedstawienie edukacyjne z gatunku dla szkół a starcie z wieczną potrzebą mądrej konfrontacji nastolatków i dorosłych, to ubrana w pomysłową i symboliczną formę opowieść o relacjach między ludźmi.” Renata Sas, Express Ilustrowany
Premiera: 5 stycznia 2018 roku
Czas: 1 godz. 40 minut (bez przerw)

piątek, 14 września, godzina 20.00, Duża Scena
Teatr Wybrzeże
Yasmina Reza
BELLA FIGURA
Przekład: Barbara Grzegorzewska
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Muzyka: Filip Kaniecki
Asystent reżysera: Katarzyna Dałek
Inspicjent, sufler: Katarzyna Wołodźko

Mężczyzna i kobieta na parkingu przed restauracją. Ona, Andrea, samotna matka i farmaceutka i jej kochanek, przedsiębiorca Boris, który właśnie wspomniał, że restaurację tę poleciła mu jego żona… Chwilę później na scenę wkracza kolejna para: Eric i Françoise w towarzystwie matki Erica, Yvonne. Szybko okazuje się, że los splótł ich z pierwszą parą w niezwykle niefortunny sposób…

Jedna z najsłynniejszych francuskich dramatopisarek Yasmina Reza tworzy słodko-gorzki obraz świata, którego fundamenty się rozpadają. Każdy z bohaterów robi dobrą minę aż do rychłego upadku.

„Świat w fazie rozkładu wartości, w beznadziei oczekiwania na ostateczny krach relacji portretuje francuska dramatopisarka Yasmina Reza w sztuce BELLA FIGURA. Jej polska prapremiera w Teatrze Wybrzeże – choć mocno kontrowersyjna – warta jest uwagi.” Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

W spektaklu występują: Agata Bykowska – Andrea, Katarzyna Dałek – Françoise Hirt, Katarzyna Figura – Yvonne Blum, Michał Jaros – Boris Amette, Jakub Nosiadek – Eric Blum.
Prapremiera: 1 marca 2018 roku na Dużej Scenie
Czas: 1 godzina 40 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

niedziela, 16 września, godzina 19.00, Duża Scena
Teatr Wybrzeże
Marian Pankowski
ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Reżyseria: Adam Orzechowski
Dramaturg: Radosław Paczocha
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska
Projekcje, video: Eliasz Styrna
Muzyka: Marcin Nenko
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent – sufler, Agnieszka Szczepaniak

W Królestwie Polskim nastało bezkrólewie. Na ratunek Polskiej Koronie ma przybyć do Krakowa wychowana na węgierskim dworze Jadwiga Andegaweńska, którą polscy panowie chcą wyswatać z litewskim księciem Jagiełłą, by dokonała się pierwsza w dziejach Unia Polsko-Litewska, połączona z chrystianizacją Litwy. Jest tylko jeden szkopuł tego misternego planu: kilka lat wcześniej siedmioletnia Jadwiga została poślubiona Wilhelmowi Habsburskiemu. Mało tego: Jadwiga czuję się żoną Wilhelma…

ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY to wnikliwe studium młodej polskiej królowej, która dostaje się w tryby wielkiej historii, a jej ciało staje się narzędziem sprawowania polityki. To historia widziana oczami dwunastoletniego dziecka i szybko dojrzewającej kobiety, dla której korona jest tyleż błogosławieństwem, co i udręczeniem. A co jeszcze ciekawsze, Marian Pankowski nie zmyśla historii, on ją wnikliwie i boleśnie dla nas interpretuje.

„Opowieść o wzlotach Wielkiego Narodu chłoszcze nas od pierwszych do ostatnich minut w rytm huku wojen, wrzasku bohaterów i płaczu niewiast, nie tracąc na chwilę napięcia ani tempa.” Wojciech Owczarski, miesięcznik Odra

W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk – Jadwiga, Krzysztof Matuszewski – Jagiełło, Dorota Androsz – Matka Jadwigi, Agata Woźnicka – Szpiegini, Wilhelm i Inne, Jakub Mróz – Krzyżak alias Pątnik, Robert Ninkiewicz – Biskup, Maciej Konopiński, Marcin Miodek, Grzegorz Otrębski, Piotr Witkowski – Wojowie, Posłowie Litewscy, Młociarze, Kusznicy, Dusiciele, Marcin Nenko – Muzyka Na Żywo alias Błazen Królewski.
Premiera: 24 marca 2018 roku na Dużej Scenie
Czas: 1 godzina 35 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

CENNIK 10. EDYCJI WYBRZEŻA SZTUKI
Ceny biletów na spektakl POD PRESJĄ i MURZYNI WE FLORENCJI
Bilet normalny: 80zł
Bilet ulgowy: 70zł
Bilet normalny balkon i galerie boczne: 60zł
Bilet ulgowy balkon i galerie boczne: 50zł
Wejściówki (na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 40zł

Ceny biletów na spektakl ZAPISKI Z WYGNANIA
Bilet normalny: 130zł
Bilet ulgowy: 110zł
Bilet normalny balkon i galerie boczne: 90zł
Bilet ulgowy balkon i galerie boczne:80zł
Wejściówki (na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 60zł

Ceny biletów na spektakl PRZEBUDZENIE WIOSNY
Bilet normalny: 50zł
Bilet ulgowy: 40zł
Wejściówki (na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 70zł

Ceny biletów na spektakl TROJANKI
Bilet normalny: 80zł
Bilet ulgowy: 70zł
Bilet galerie boczne: 60zł
Bilet balkon: 50zł
Wejściówki (na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 30zł

Ceny biletów na spektakl ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY i BELLA FIGURA
Bilet normalny: 40zł
Bilet ulgowy: 30zł
Bilet balkon: 25zł (dotyczy spektaklu BELLA FIGURA)
Wejściówki (dotyczy spektaklu BELLA FIGURA, na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem): 20zł

Bilety grupowe (powyżej 10 osób): normalny 40 zł, ulgowy 25 zł
Wejściówki na wolne miejsca: 20 zł (przeczytaj regulamin wejściówek)

Karnety festiwalowe
Karnet zawiera 7 biletów, po jednym na każdy tytuł. Liczba karnetów ograniczona – 30 sztuk
Normalny: 400zł
Ulgowy i dla posiadaczy Karty Przyjaciela Teatru: 380zł

ORGANIZATORZY
Organizatorem Wybrzeża Sztuki jest Teatr Wybrzeże. Wybrzeże Sztuki powstało przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.