8.03 Karmazynowy kogut, Teatr Miniatura

Termin: 8.03.2019, godz. 17.00
Miejsce: Teatr Miniatura
Bilety: 30 zł (premiera), 18-20 zł

scenariusz i reżyseria: Marcin Marzec
scenografia: Aleksandra Miska
muzyka: Paweł Zagańczyk
obsada: Jacek Majok, Marcin Marzec/Aleksandra Miska
Dla widzów 4+

Scena Inicjatyw Aktorskich

„Karmazynowy kogut” jest luźno oparty na motywach z rosyjskiej baśni „Czarna kura, czyli mieszkańcy podziemnego królestwa” Antoniego Pogorielskiego. Mieszkający w internacie, często pozostawiony sam sobie Alek dostaje misję uratowania podziemnego świata. Pomaga mu w tym między innymi podwórkowy kogut, który okazuje się superagentem ze straży przybocznej króla. „Karmazynowy kogut” to lalkowa opowieść przygodowa inspirowana naturalnym sposobem, w jaki działa wyobraźnia dziecka, przetwarzając elementy codzienności w abstrakcyjne, niesamowite historie.

Scena Inicjatyw Aktorskich to projekt umożliwiający realizację autorskich pomysłów zespołu artystycznego Teatru Miniatura. Do tej pory w jego ramach powstały dwa spektakle dla dorosłych – „Karakonia. Pieśni według Schulza” z inicjatywy Edyty Janusz-Ehrlich i „U stóp drabiny” z inicjatywy Jacka Majoka, dwa dla dzieci – „Jasiek i Małgośka, czyli uważaj, robaczku!” oraz „Z pamiętnika chomika” Magdaleny Żulińskiej i Piotra Kłudki oraz cykl filmów animowanych dla dzieci „Rodzina Papetów” z pomysłu Wojciecha Stachury.

Tym razem pomysłodawcami przedstawienia są etatowy aktor Miniatury Jacek Majok oraz współpracujący z tą sceną Marcin Marzec i Aleksandra Miska.

– Każdy z nas był dzieckiem, każdy marzył o zaczarowanym kogucie czy chociaż zaczarowanej skrzynce na pościel, która zmieni się w kosmiczny pojazd i zawiezie nas na odległą planetę. Każdy ma w sobie trochę wyobraźni dziecka, która potrafi przenieść z realnego świata w świat abstrakcyjnych, niesamowitych historii. W tym świecie rozgrywa się nasz spektakl – opowiada Marcin Marzec, autor scenariusza i reżyser, który w Miniaturze gra w spektaklach „Zostań przyjacielem” i „Mity greckie”, a poza tym prowadzi swój autorski Teatr Barnaby.

„Karmazynowy kogut” jest luźno inspirowany rosyjską baśnią „Czarna kura, czyli mieszkańcy podziemnego królestwa” Antoniego Pogorielskiego. Mieszkający w internacie, często pozostawiony sam sobie Alek dostaje misję uratowania podziemnego świata. Pomaga mu w tym między innymi podwórkowy kogut, który okazuje się superagentem ze straży przybocznej króla.

Scenografię zaprojektowała Aleksandra Miska, aktorka, której pasją jest tworzenie lalek. Uczestniczyła w zajęciach Szkoły Konstruktorów Lalkowych przy Teatrze Animacji w Poznaniu, a także odbyła praktyki w Pracowni Plastycznej Białostockiego Teatru Lalek. Do tej pory stworzyła lalki do spektaklu „Saluton al la kosmo” pod opieką reżyserską Marcina Wierzchowskiego, monodramu Rafała Pietrzaka „Pustostan”, filmu poklatkowego „BTLoskop” w reż. Bernardy Anny Bieleni i Sebastiana Łukaszuka i spektaklu dyplomowego „Nic, Dzika Mrówka, Adam i Ewa”. Muzykę skomponował Paweł Zagańczyk, nagradzany akordeonista, który potrafi się odnaleźć w wielu stylistykach i gatunkach muzycznych, ma na swoim koncie m.in. współpracę z jazzmanem Adamem Wendtem, nagranie solowej płyty „Tango” czy założenie kwartetu Zagan Acoustic, z którym tworzy muzykę improwizowaną łączącą folk, jazz i muzykę poważną.

 

O artystach 

Marcin Marzec

Aktor-lalkarz, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu. W latach 2009‒2017 związany z Teatrem Lalek Arlekin w Łodzi, gdzie grał w rozmaitych produkcjach dla dzieci i dorosłych. Dwa z tych przedstawień – „Kot w butach” w reż. Anny Nowickiej (2011) oraz „Złota różdżka” w reż. Jerzego Bielunasa (2014) – zostały nagrodzone Złotą Maską. Od grudnia 2014 roku mieszka w Gdańsku, gdzie gra między innymi w przedstawieniach Miejskiego Teatru Miniatura – „Zostań przyjacielem” i „Mity greckie” w reż. Tomasza Mana. Na Pomorzu prowadzi własną mobilną scenę marionetkową Teatr Barnaby, pełniąc funkcje producenta oraz reżysera. Jest również czynnym uczestnikiem międzynarodowych festiwali teatralnych takich jak: Ulicznicy w Gliwicach, Festiwal Solistów Lalkarzy w Łodzi, Hybzio w Nowym Dworze Gdańskim, Wertep w Hajnówce, Humpty Dumpty w Lądku Zdroju, Skwerek w Oleśnicy, Go Augustów w Augustowie, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych FETA w Gdańsku, Zbliżenia, Ludzie i Lalki we Lwowie etc.

Od 2016 roku jest członkiem zwyczajnym prestiżowego stowarzyszania – Polski Ośrodek Lalkarski POLUNIMA, które realizuje ambitne projekty promujące sztukę lalkarską, docierając z marionetkami oraz pacynkami do odległych miejscowości w Polsce i Norwegii. Od trzech lat jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Objazdowych Teatrów Lalkowych FOTEL w Juszkowie.

Aleksandra Miska

Studentka Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. W Teatrze Miniatura zrealizowała swój dyplom rolą w spektaklu „Mity greckie”. Pasjonatka formy lalkarskiej, uczestniczka Szkoły Konstruktorów Lalkowych przy Teatrze Animacji w Poznaniu, odbyła praktyki w Pracowni Plastycznej Białostockiego Teatru Lalek. Autorka lalek do spektaklu „Saluton al la kosmo” pod opieką reżyserską Marcina Wierzchowskiego, monodramu Rafała Pietrzaka „Pustostan”, filmu poklatkowego „BTLoskop” w reż. Bernardy Anny Bieleni i Sebastiana Łukaszuka, spektaklu dyplomowego „Nic, Dzika Mrówka, Adam i Ewa”.

Paweł Zagańczyk

Akordeonista, kompozytor i pedagog; ur. 6 grudnia 1984, Żuromin. W roku 2009 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka, gdzie pełni obecnie funkcję asystenta. Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Wykonawstwo Pawła Zagańczyka cechuje umiejętność odnalezienia się w wielu stylistykach i gatunkach muzycznych. Współpracuje z jazzmanem – saksofonistą Adamem Wendtem, czego owocem jest płyta „Acoustic Travel”. Z kwartetem Zagan Acoustic, którego jest założycielem, wykonuje muzykę improwizowaną, będącą fuzją muzyki folkowej, jazzowej oraz poważnej. Koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera.

Występował na Litwie, w Anglii, Estonii, Finlandii, Słowacji, Niemczech, Szwecji i Szwajcarii. Wśród dyrygentów, pod batutą których koncertował, są: Michał Nesterowicz, Maja Metelska, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz czy Janusz Przybylski. W swoim dorobku ma wiele prawykonań muzyki współczesnej takich twórców jak: Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Stäbler czy Marek Czerniewicz. Jest również wykładowcą na warsztatach akordeonowych w Seili (Finlandia) oraz Wejherowie (Polska).

W ostatnim czasie dużo uwagi poświecił tangu. Nagrał solową płytę „Tango”, ukazującą ten gatunek w twórczości różnych kompozytorów. Jego praca doktorska również przedstawia m.in. historię tanga.

Wśród ważnych nagród, które otrzymał za swoją działalność artystyczną, należy wymienić: Pomorską Nadzieję Artystyczną, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.