4.11 Mity greckie, Teatr Miniatura

Termin: 4.11.2018, godz. 17.00
Miejsce: Teatr Miniatura

Scenariusz i reżyseria: Tomasz Man
Scenografia: Anetta Piekarska-Man
Muzyka: Maja Miro, Ignacy Jan Wiśniewski, Tomasz Man
Obsada:
Jacek Gierczak
Wioleta Karpowicz
Marcin Marzec (gościnnie)
Aleksandra Miska (dyplom)
Wojciech Stachura
Magdalena Żulińska
Dla widzów od 6 lat.

Autorski scenariusz Tomasza Mana inspirowany mitami greckimi.

Helenka szuka lekarstwa dla chorej mamy. Pomaga jej w tym gdański Neptun/Posejdon, którego uwalnia z fontanny. Razem ruszają w świat greckich mitów w poszukiwaniu ambrozji, lekarstwa doskonałego. Po drodze spotykają całą plejadę bogiń i bogów i dowiadują się wiele o sobie.

Starożytnym Grekom mity objaśniały świat. Reżyser i autor scenariusza Tomasz Man używa ich jako klucza do opisu współczesnej rzeczywistości bliskiej młodej publiczności, jednocześnie bawiąc się mitologicznymi motywami.

– Wracamy do „Mitów greckich”, ponieważ są świetnym punktem wyjścia do rozmowy o tym, jak objaśniamy sobie świat, jak budujemy historie, które stają się naszą rzeczywistością – mówi Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miniatury. – Greccy bogowie nie są idealni, mają swoje kaprysy, słabości, są zazdrośni i mściwi, a jednocześnie fascynujący. Jak wyglądałby ich świat dziś? Po sukcesie takich wydawnictw dla dzieci i młodzieży jak cykl „Percy Jackson i bogowie olimpijscy” Ricka Riordana czy „Kto wypuścił bogów” Maz Evans wiemy, że ta tematyka potrafi zainteresować.

Tomasz Man jest reżyserem teatralnym i radiowym, dramatopisarzem, wykładowcą na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Ważnym elementem spektaklu będzie muzyka i piosenki, które reżyser opracowuje wspólnie z trójmiejskimi muzykami: Mają Miro-Wiśniewską i Ignacym Janem Wiśniewskim, z którym współpracował już przy spektaklu „Zostań przyjacielem”, bardzo dobrze przyjętym i nadal granym na scenie Miniatury. Scenografię przygotowuje Anetta Piekarska-Man, scenografka i historyczka sztuki, autorka projektów do ponad 30 spektakli w teatrach w całej Polsce.

O artystach

Tomasz Man

Dramatopisarz, reżyser, autor sztuk teatralnych i radiowych. doktor filologii polskiej (studia magisterskie i doktoranckie ukończył na Uniwersytecie Wrocławskim), absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 2003-2005 był kierownikiem literackim w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a od 2004 do 2005 roku był konsultantem programowym w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W latach 1997-2002 publikował swoje teksty w „Teatrze”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. W 2001 roku ukończył reżyserię w warszawskiej Akademii Teatralnej. Zadebiutował spektaklem „Balladyna” w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Wyreżyserował ponad 50 przedstawień w polskich teatrach dramatycznych i lalkowych oraz 15 sztuk radiowych. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Ludwika Solskiego w Krakowie, gdzie w 2009 roku zrobił doktorat. Jest autorem dramatów, m.in. „Katarantka”, „Historia pewnej miłości”, „111”, „Deszcze” (wspólnie z Krzysztofem Bizio), „3×2”, „Dobrze”, „Cięcie”, „Eu”, „C(r)ash Europe”, „Świat jest skandalem”, „Wszystko się uda”.

Anetta Piekarska-Man

Scenografka i historyczka sztuki. Przygotowała scenografie do ponad 30 spektakli, m.in. w Teatrze im. Horzycy w Toruniu, Teatrze Nowym w Łodzi, Teatrze Capitol we Wrocławiu, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni, Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Guliwer w Warszawie, Teatrze Arlekin w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Białostockim Teatrze Lalek, Wrocławskim Teatrze Tańca, Teatrze Dramatycznym w Koszalinie, Teatrze Miejskim w Gliwicach, Teatrze IMKA.

Maja Miro-Wiśniewska

Flecistka specjalizująca się w instrumentach historycznych, improwizatorka. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami różnych dziedzin sztuki – tancerzami, rzeźbiarzami, filmowcami, aktorami, reżyserami i innymi muzykami. Od wielu lat komponuje i wykonuje muzykę do filmów niemych. Tworzy improwizowane przestrzenie muzyczne, łączące brzmienie dawnych fletów z dźwiękami elektronicznymi. Inicjuje powstawanie nowej muzyki na instrumenty historyczne – zagadnieniom tym poświęcony był jej doktorat zrealizowany na Akademii Muzycznej w Gdańsku, z którą współpracuje jako wykładowca. Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz prezeską Fundacji SILVA RERUM. W ramach działań fundacji współorganizuje koncerty muzyki dawnej w Gdańsku, w tym autorski festiwal CAPPELLA ANGELICA w Bazylice Mariackiej.

Ignacy Jan Wiśniewski

Pianista jazzowy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, aranżer, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest absolwentem klasy fortepianu klasycznego prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz klasy fortepianu jazzowego prof. Włodzimierza Nahornego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiował również w Hochschule fur Musik, Theater und Medien Hannover w Niemczech oraz Academie Musicale de Villecroze we Francji. Współzałożyciel kwartetu jazzowego Almost Jazz Group, z którym wydał płyty „Almost Jazz Group & Akordina” (Soliton 2012) oraz „Na Kaszebach” (2014) z jazzowymi aranżacjami kaszubskich melodii ludowych. Jest liderem Ignacy Wiśniewski Trio, z którym tworzy muzykę eksperymentalno-jazzową. Jest członkiem kwartetu Milonga Baltica specjalizującego się w wykonywaniu tradycyjnego tanga argentyńskiego. W 2013 roku formacja nagrała płytę „Tango” z aktorką Dorotą Lulką.

Komponuje i aranżuje muzykę teatralną i filmową: „Lady Vivi is coming to town” reż. Adam Nalepa (2013), „Tuwim or not Tuwim” reż. Marek Brand (2013),  „W cieniu wielkiej synagogi” film w reż. Andrzeja Dudzińskiego (2013), „Każdy przyniósł, co miał najlepszego” reż. Marek Brand, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2014), „Do niezobaczenia się z panem” reż. Marek Brand (2014), filmy w reżyserii Andrzeja Dudzińskiego: „Album Gdański. Ślady żydowskie” (2014), „Żadnego prawa nie złamałem” (2014), „Odlot. Szopka pomorska za 2014 rok” reż. Romuald Wicza-Pokojski, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015), „Mały Książę. Końcówka” reż. Adam Nalepa, Teatr Muzyczny w Gdyni (2015), „Zostań przyjacielem” reż. Tomasz Man, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015), słuchowisko w reż. Tomasza Mana „Tam, gdzie żyją dzikie dźwięki”, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015). We współpracy z Fundacją Pomysłodalnia w projekcie Śpiewający Aktorzy objął kierownictwo muzyczne koncertów: „I’m calling you” na festiwalu Metropolia jest Okey (2014) oraz „Pamiętajcie o wulkanach” w Miejskim Teatrze Miniatura (2014).

Od 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje ze studentami specjalności Musical oraz Jazz i Muzyka Estradowa.