29.12 Café Panika, Teatr Miniatura

Termin: 29.12.2019, godz. 19.00
Miejsce: Teatr Miniatura
Bilety: 40 zł (premiera)

Café Panika
Malabar Hotel na podstawie opowiadań Rolanda Topora
przekład: Jan Kortas
przekład piosenki: Jan Gondowicz
adaptacja i dramaturgia: Marcin Bartnikowski
reżyseria i scenografia: Marcin Bikowski
muzyka: Anna Stela
obsada: Zofia Bartoś, Edyta Janusz-Ehrlich, Wojciech Stachura, Krystian Wieczyński, Magdalena Żulińska

Nowy projekt dla dorosłych – scenę Laboratorium Formy – inaugurujemy premierą spektaklu na podstawie opowiadań Rolanda Topora, które zaadaptuje nagradzany teatr Malabar Hotel znany z eksperymentów z formą.

Roland Topor, francuski pisarz o polskim pochodzeniu, jest znany z surrealistycznych opowiadań pełnych groteski, absurdu i czarnego humoru. Jego wieloznaczne, zaskakujące, a czasem szokujące teksty są świetnym materiałem dla twórców zajmujących się teatrem formy. W Miniaturze wzięli je na warsztat Marcin Bartnikowski (adaptacja i dramaturgia) i Marcin Bikowski (reżyseria i scenografia) z Malabar Hotel. To teatr, w którego centrum zainteresowań znajduje się forma. Ma na swoim koncie ponad 30 nagród i wyróżnień przyznanych w Polsce i za granicą za spektakle, role, kompozycję muzyki i scenografię.

– W spektaklu podobnie jak w „Nocy na ziemi” Jarmuscha oglądamy ludzkość obnażoną, wyszydzoną i ukochaną na nocnej scenie miasta. Naszymi przewodnikami są barowi gawędziarze, psy i kierowcy taksówek. Prowadzą nas przez swoisty wehikuł czasu, bo okazuje się, że Paryż z ubiegłego wieku dzieli swoje bolączki i nadzieje ze współczesnym Gdańskiem, Warszawą czy Krakowem – opowiada Marcin Bartnikowski, aktor lalkarz, dramaturg, reżyser, kierownik artystyczny Malabar Hotel, wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej warszawskiej Akademii Teatralnej.

W tworzeniu spektaklu towarzyszy mu Marcin Bikowski, w tym wypadku reżyser i scenograf, ale też aktor lalkarz, absolwent aktorstwa i reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Jest zdobywcą około trzydziestu nagród z dziedziny teatru, m.in. nagrody im. L. Schillera przyznanej przez ZASP w 2008 roku za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki lalkarskiej.

Grono twórców uzupełnia Anna Stela, autorka muzyki, aktorka, kompozytorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie im. L. Solskiego, która do tej pory współpracowała m.in. z Anną Augustynowicz, Tadeuszem Bradeckim, Krystianem Lupą, Magdaleną Miklasz czy Maciejem Podstawnym.

Scena Laboratorium Formy ma się skupiać na poszukiwaniach w zakresie teatru lalek dla dorosłych. Pojawią się tutaj różnorodne formy: plastyka, lalka, ruch, teatr bez słów, ukryta animacja, multimedia, instalacja, performans, koncert.

O artystach

ROLAND TOPOR (1938–1997)
Pisarz, ilustrator, twórca filmowy i teatralny, scenograf, malarz. Urodził się w Paryżu, w rodzinie polsko-żydowskich emigrantów. Dorobek artystyczny, który po sobie pozostawił, jest niezwykle imponujący – nie ograniczał się do jednej dziedziny sztuki: był pisarzem, rysownikiem, autorem scenariuszy filmowych, twórcą programów telewizyjnych, a czasami nawet aktorem i performerem. Rozsmakowany w nocnym życiu Paryża większość czasu spędzał w jego licznych kawiarniach, czerpiąc inspiracje do swojej twórczości. Nazywany mistrzem groteski i pure nonsensu, wykształcił swój niepodrabialny styl, pełen absurdów, czarnego humoru i okrucieństwa. Autor powieści i zbiorów opowiadań: „Chimeryczny lokator” (1964), „Księżniczka Angina” (1967), „Cztery róże dla Lucienne” (1967), „Dzidziuś pana Laurenta” (1972), „Pamiętnik starego pierdoły” (1975), „Café Panika. Historyjki taksówkowe” (1982), „Najpiękniejsza para piersi na świecie” (1986).

MALABAR HOTEL
Teatr Malabar Hotel został powołany do życia we wrześniu 2009 roku. Wyłonił się z niezależnej grupy teatralnej Kompania Doomsday, stąd rozpoczął swoją działalność z trzema spektaklami repertuarowymi: „Baldandersem”, „Kąsaniem” oraz „Skrawkami”. Nazwa teatru została zaczerpnięta z twórczości Witkacego. Malabar Hotel to teatr, w którego centrum zainteresowań znajduje się forma. Zarówno ta rozumiana po Witkacowsku, jak i związana z teatrem plastycznym i lalkowym. Wokół tego centrum krążą inne elementy teatralne, co wiąże się z ciągłym rozwojem warsztatu aktorskiego zespołu.

Malabar Hotel kontynuuje autorski nurt spektakli Marcinów Bartnikowskiego i Bikowskiego, zapraszając także do współpracy innych reżyserów i scenografów. „Alicja?” wg tekstu Bartnikowskiego (w reżyserii Bikowskiego) została zaprezentowana w listopadzie 2009. „Matka” Witkacego w reżyserii niemieckiego twórcy Hendrika Mannesa w październiku 2010. Rok 2012 przyniósł premiery „Głośniej!” w reżyserii Michaela Vogla oraz „Sprawa Dantona. Samowywiad” w reżyserii Magdaleny Miklasz. Teatr ma na swoim koncie ponad 30 nagród i wyróżnień (przyznanych w Polsce i za granicą) za spektakle, role, kompozycję muzyki i scenografię.

MARCIN BARTNIKOWSKI – adaptacja i dramaturgia
Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (2004), kierunku aktorskiego oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim (2001). W czasie studiów z kolegami z roku założył Akcję DZRT. Kolejna grupa teatralna, którą współtworzył, to zawiązana w większym składzie Kompania Doomsday. Grał w spektaklach Teatru Dramatycznego w Białymstoku, Białostockiego Teatru Lalek, Teatru Dramatycznego M.St. Warszawy oraz Teatru Studio w Warszawie. Organizował 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Białysztuk (Przegląd Inicjatyw Teatralnych). Od 2006 roku wykładowca na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej (od 2014 roku po uzyskaniu habilitacji jako profesor nadzwyczajny). W roku 2009 założył Teatr Malabar Hotel, w którym pracuje jako aktor. Pełni w nim także funkcję kierownika artystycznego. Od 2014 roku na stałe współpracuje ze sceną Przodownik Teatru Dramatycznego M.St. Warszawy. Trzykrotny stypendysta programu Młoda Polska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor tekstów dramatycznych: „Baldanders”, „Alicja?”, „Arszenik”.

MARCIN BIKOWSKI – reżyseria i scenografia
Aktor, reżyser. Ukończył Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku na kierunkach aktorstwo i reżyseria. W ciągu ostatnich dziesięciu lat uczestniczył w około 100 festiwalach teatralnych w kraju i za granicą (w 2013 roku spektakl z jego udziałem „Głośniej!/Lauder!/Louder!” był nominowany do nagrody Fringe na Edinburg Festival Fringe, a spektakl „Kąsanie” zdobył nagrodę na Roma Teatro Festiwal w 2008 roku). Współpracował z takimi reżyserami jak Michael Vogel, Hendrik Mannes, Magdalena Miklasz, Marcin Bartnikowski, Paweł Passini, Maria Żynel, Oleg Żugżda. Zdobywca około trzydziestu nagród z dziedziny teatru, m.in. nagroda im. L. Schillera przyznana przez ZASP w 2008 roku za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki lalkarskiej.

ANNA STELA – muzyka
Aktorka, kompozytorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie im. L. Solskiego. Jako aktorka i autorka muzyki teatralnej współpracowała z licznymi teatrami w Polsce, m.in. z Teatrem Starym, Teatrem Łaźnia Nowa oraz Teatrem Ludowym w Krakowie, Teatrem Narodowym oraz Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem im. D. Baduszkowej w Rzeszowie, Teatrem Malabar Hotel w Warszawie, Teatrem im. W. Horzycy w Tarnowie czy z Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. W pracy spotkała się z takimi reżyserami jak Anna Augustynowicz, Magdalena Miklasz, Laco Adamik, Marcin Bikowski, Tadeusz Bradecki, Gabriel Gietzky, Jacek Jabrzyk, Krystian Lupa, Hendrik Mannes, Maciej Podstawny, Krzysztof Rekowski, Jakub Skrzywanek, Waldemar Śmigasiewicz czy Łukasz Zaleski
Dwukrotna Stypendystka Miasta Krakowa (2009, 2011), w 2015 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska”. Laureatka m.in. Międzynarodowego Festiwalu Wokalnego Szkół Teatralnych w Petersburgu (2008), XVII Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu (2017) – za muzykę do spektaklu „Ku Klux Klan – tu mieszka miłość” w reż. Macieja Podstawnego; XXVIII Opolskiego Festiwalu Teatru Lalek (2017) za rolę Kławdii Chauchat w spektaklu „Czarodziejska góra” w reż. Hendrika Mannesa; Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Walizka” w Łomży za muzykę do spektaklu „Tutli Putli – kto jest dziki?” w reż. Magdaleny Miklasz (2018), XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu za rolę Zosi w spektaklu „Ferdydurke” w reż. Magdaleny Miklasz (2018).