22.12 Czarnoksiężnik z Krainy Oz, Teatr Miniatura

Termin: 22.12.2018, godz. 17.00
Miejsce: Teatr Miniatura
Bilety: 30 zł – premiera, 20-24 zł

Na podstawie powieści Franka Bauma
reżyseria i adaptacja tekstu: Arkadiusz Klucznik
teksty piosenek: Dariusz Czajkowski
scenografia: Marika Wojciechowska
muzyka: Piotr Klimek
choreografia: Urszula Pietrzak
projekcje: Patryk Bychowski
korepetytor muzyczny: Ignacy Jan Wiśniewski

obsada
Dorota | Magdalena Żulińska
Strach na Wróble | Andrzej Żak
Blaszany Drwal | Piotr Kłudka
Lew | Krystian Wieczyński
Czarownica Zachodu | Edyta Janusz-Ehrlich
Czarownica Północy | Jolanta Darewicz
Czarownica Południa | Hanna Miśkiewicz
Czarnoksiężnik ze Szmaragdowego Grodu | Wojciech Stachura
oraz Jakub Zalewski, Agnieszka Grzegorzewska, Jadwiga Sankowska, Joanna Tomasik-Gierczak
Dla widzów od 6 lat

Kto nie pamięta żółtej drogi, Dorotki, Blaszanego Drwala czy Stracha na Wróble?

Od czasu wydania „Czarnoksiężnika z Krainy Oz” w 1900 roku postaci z tej powieści na dobre zadomowiły się w naszej wyobraźni. Książka wielokrotnie inspirowała też artystów innych sztuk, nie tylko teatru czy filmu, ale również muzyki i sztuk wizualnych.

W Teatrze Miniatura adaptację słynnej powieści realizuje Arkadiusz Klucznik, aktor, reżyser, wykładowca i specjalista teatru lalkowego. W jego interpretacji to opowieść o marzeniach i ich zderzeniu z rzeczywistością. Mieszkająca na szarych polach Kansas Dorotka marzy o kolorowej Krainie Oz, pełnej blichtru, sławy i kiczu – mitycznej krainie Hollywood. Niespodziewanie przenosi ją tam tajemniczy huragan. Czy Kraina Oz jest rzeczywiście tak piękna i bajeczna jak w marzeniach? I jak wrócić do Kansas? Dorotce pomogą w tym trzej przyjaciele – Strach na Wróble, który nie ma rozumu, Blaszany Drwal pozbawiony serca i tchórzliwy Lew.

Spektakl będzie bardzo muzyczny – teksty piosenek napisał aktor i scenarzysta Dariusz Czajkowski, a muzykę kompozytor Piotr Klimek, od 1991 roku regularnie współpracujący z teatrami – napisał muzykę do ponad 160 realizacji scenicznych w Polsce i poza granicami kraju. Imponujące kostiumy i scenografię zaprojektowała Marika Wojciechowska, nagradzana scenografka i malarka, współpracująca z teatrami lalkowymi i dramatycznymi, a choreografię aktorka Urszula Pietrzak.

O artystach

Arkadiusz Klucznik | scenariusz i reżyseria

Absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu. Po ukończeniu studiów pracował jako aktor w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, a następnie we Wrocławskim Teatrze Lalek. Jest również absolwentem reżyserii Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Podyplomowego Studium „Marketing w Kulturze i Sporcie” Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wykładowca Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Pięknych w Turku, Wyższej Szkoły Mediów ARTo w Jarvenpaa pod Helsinkami. Prowadzi warsztaty teatralne w ośrodkach teatralnych w Finlandii, Belgii, Indonezji i Turcji. W 1999 roku otrzymał stypendium rządu polskiego i fińskiego, co umożliwiło mu studia na Wydziale Reżyserii Światła i Dźwięku Akademii Teatralnej w Helsinkach. W latach 2001–2005 był dyrektorem Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, a w latach 2007–2017 dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena.

Dariusz Czajkowski | teksty piosenek

Aktor, scenarzysta, autor tekstów piosenek. Jest absolwentem Studium Aktorskiego w Będzinie oraz organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Aktualnie związany z Teatrem Nowym w Zabrzu. Podczas swojej kariery współpracował także z Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, Unią Teatrem Niemożliwym w Warszawie i Teatrem Dzieci Zagłębia w Będzinie. 

Marika Wojciechowska | scenografia

W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem pedagogiczne studia magisterskie – specjalizacja Malarstwo – w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. W latach 2006–2009 studia podyplomowe w Katedrze Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej praca dyplomowa – „Ślub” Witolda Gombrowicza – została wyróżniona i zaprezentowana na wystawie „Najlepsze dyplomy 2009” ASP w Pałacu Sztuki w Krakowie. Zajmuje się scenografią oraz projektowaniem kostiumów, lalek, plakatów teatralnych; grafik. Jest autorką kilkudziesięciu scenografii w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce (m.in. Opolski TLiA, Teatr Pinokio w Łodzi, TLiA w Wałbrzychu, Teatr Lalek w Olsztynie, Teatr Guliwer i Baj w Warszawie, Teatr Andersena w Lublinie, Białostocki Teatr Lalek, Teatr Groteska w Krakowie, Teatr Dramatyczny w Sosnowcu, Teatr Powszechny w Łodzi, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Stary w Krakowie, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr Dramatyczny w Białymstoku, Opera na Zamku w Szczecinie) oraz za granicą (Babkove Divadlo v Kosicach/Słowacja, Teatrul Luceafarul, Iasi/Rumunia). Od kilku lat współpracuje również z uczelniami teatralnymi (AT Białystok, PWST Wrocław). W 2013 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektakli „Bleee…” z Teatru Maska w Rzeszowie oraz „Balladyny i romanse” z Teatru Pinokio w Łodzi na I Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu. W 2015 roku otrzymała nagrodę za scenografię do spektaklu „Karnawał zwierząt” Białostockiego Teatru Lalek na Międzynarodowym Festiwalu w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora. W 2017 roku otrzymała wyróżnienie za plastykę spektaklu „Król Maciuś Pierwszy” Teatru Banialuka w Bielsku-Białej na festiwalu Korczak w Warszawie. Autorka ponad 40 ekspozycji zbiorowych z dziedziny malarstwa i scenografii prezentowanych w kraju i za granicą.

Piotr Klimek | muzyka

Kompozytor, wykładowca, producent muzyczny. Urodzony w 1973 roku w Szczecinie. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze (kompozycja w klasie Giliusa van Bergeijk’a i Diderika Haakmy Wagenaar’a 1997) oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu (kompozycja w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Navratil). Tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie kompozycji uzyskał w roku 2003 (Akademia Muzyczna w Poznaniu). Dodatkowe konsultacje mistrzowskie pobierał u prof. Marka Jasińskiego i prof. Włodzimierza Kotońskiego. Od 1998 roku wykłada przedmioty muzyczne na Uniwersytecie Szczecińskim i Akademii Sztuki w Szczecinie. Gościnny wykładowca kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Hadze w 2003 roku oraz Uniwersytecie Sztuki w Zurichu w roku 2009. Współpracuje również z Akademiami Teatralnymi w Warszawie i Krakowie. Konsultant muzyczny instytucji kultury w Szczecinie. Dyrektor Centrum Promocji i Rozwoju Akademii Sztuki w Szczecinie w latach 2010–2011, a w roku 2012 prorektor ds. Artystycznych i Współpracy z Zagranicą tej uczelni. Od 2017 roku dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu. Stypendysta Towarzystwa Przyjaciół Szczecina, Burgemeester van Kolfschotenfonds, Fundacji Batorego, Stiftung Kulturfonds Berlin oraz Amsterdams Fonds voor de Kunst. Pisze muzykę symfoniczną, chóralną, kameralną i elektroniczną. Od 1991 roku silnie związany z teatrem, napisał muzykę do ponad 160 realizacji scenicznych w Polsce i poza granicami kraju. Tworzy instalacje i obiekty dźwiękowe oraz bierze udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki. Pilotuje również autorski, eksperymentalny program edukacji muzycznej dla osób niesłyszących.

Urszula Pietrzak | choreografia

Absolwentka Wydziału Lalkarskiego Warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Przez lata jako aktorka związana z Teatrem im. H. Ch. Andersena w Lublinie. 0d 2011 roku rozpoczęła zawodowo wykorzystywać swoją drugą wielką pasję – taniec. W efekcie powstały choreografie m.in. do „Sinobrodego”, „Alicji w Krainie Czarów”, „Taty” w reżyserii Marka Ciunela, „Czerwonego Kapturka” w reżyserii Jana Jerzego Połońskiego czy „Zorro” w reżyserii Arkadiusz Klucznika. 

Ignacy Jan Wiśniewski | korepetytor muzyczny

Pianista jazzowy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, aranżer, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest absolwentem klasy fortepianu klasycznego prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz klasy fortepianu jazzowego prof. Włodzimierza Nahornego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiował również w Hochschule fur Musik, Theater und Medien Hannover w Niemczech oraz Academie Musicale de Villecroze we Francji. Współzałożyciel kwartetu jazzowego Almost Jazz Group, z którym wydał płyty „Almost Jazz Group & Akordina” (Soliton 2012) oraz „Na Kaszebach” (2014) z jazzowymi aranżacjami kaszubskich melodii ludowych. Jest liderem Ignacy Wiśniewski Trio, z którym tworzy muzykę eksperymentalno-jazzową. Jest członkiem kwartetu Milonga Baltica specjalizującego się w wykonywaniu tradycyjnego tanga argentyńskiego. W 2013 roku formacja nagrała płytę „Tango” z aktorką Dorotą Lulką.

Komponuje i aranżuje muzykę teatralną i filmową: „Lady Vivi is coming to town” reż. Adam Nalepa (2013), „Tuwim or not Tuwim” reż. Marek Brand (2013),  „W cieniu wielkiej synagogi” film w reż. Andrzeja Dudzińskiego (2013), „Każdy przyniósł, co miał najlepszego” reż. Marek Brand, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2014), „Do niezobaczenia się z panem” reż. Marek Brand (2014), filmy w reżyserii Andrzeja Dudzińskiego: „Album Gdański. Ślady żydowskie” (2014), „Żadnego prawa nie złamałem” (2014), „Odlot. Szopka pomorska za 2014 rok” reż. Romuald Wicza-Pokojski, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015), „Mały Książę. Końcówka” reż. Adam Nalepa, Teatr Muzyczny w Gdyni (2015), „Zostań przyjacielem” reż. Tomasz Man, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015), słuchowisko w reż. Tomasza Mana „Tam, gdzie żyją dzikie dźwięki”, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku (2015). We współpracy z Fundacją Pomysłodalnia w projekcie Śpiewający Aktorzy objął kierownictwo muzyczne koncertów: „I’m calling you” na festiwalu Metropolia jest Okey (2014) oraz „Pamiętajcie o wulkanach” w Miejskim Teatrze Miniatura (2014).

Od 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje ze studentami specjalności Musical oraz Jazz i Muzyka Estradowa.