12-21.10 Tydzień Chiński w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Cykl Teatry Europy, organizowany od 2014 roku przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense, systematycznie rozwija się w kierunku Teatrów Świata. Wczesną jesienią czeka nas spotkanie z barwną, różnorodną i zaskakującą kulturą Chin. W programie Tygodnia Chińskiego w GTS, organizowanego we współpracy z Miastem Szanghaj i Szanghajskim Centrum Sztuk Dramatycznych zobaczymy zarówno tradycyjny teatr i taniec, połączone z prezentacją sztuk walki, kostiumów, malowania masek i kaligrafii, jak i współczesne oblicze chińskiej kultury. Niezmiennie elementem Tygodnia będą również pokazy filmów, wykłady, wystawy oraz spotkania z artystami.

Ja, Hamlet, Opera Kunqu 
12, 13 i 14 października 2018, g. 19:00, 75 min.
Gdański Teatr Szekspirowski
 Bilety: 20-60 zł

400 lat historii Państwa Środka, jeden człowiek, cztery szekspirowskie postaci.

Zhang Jun, który w 2011 roku uzyskał tytuł Artysta dla Pokoju UNESCO, wystąpi w spektaklu, który jest nie tylko interpretacją historii Hamleta, ale również próbą przeniknięcia skomplikowanego świata wewnętrznego tej postaci – walki pomiędzy światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, miłością i zemstą. Wyreżyserowany przez jednego z najsłynniejszych chińskich twórców operowych Lee Hsiao-pin spektakl, to dzieło, w którym jeden wybitny aktor Zhang Jun gra cztery role  – Hamleta, Ofelii, Ducha ojca oraz grabarza. Postaci te odzwierciedlone są w tradycyjnych dla chińskiej opery Kunqu charakterach – jak Sheng (role męskie), Dan (role żeńskie) i Chou (klauni). Opera Kunqu to jedna z najstarszych form opery chińskiej, jaka dotrwała do naszych czasów. W 2001 roku została ogłoszona Arcydziełem Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości a w 2008 roku wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

(Spektakl tłumaczony będzie na języki polski i angielski w postaci napisów nad sceną.)

 

Magia lalek, Shanghai Puppet Theatre 
13 i 14 października 2018, g. 12:00 i 16:00
Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku
Bilety: 15-20 zł

Tradycyjny chiński teatr lalkowy z Szanghaju wystąpi w Miejskim Teatrze Miniatura w ramach Tygodnia Chińskiego organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski. Na spektakl „Magia lalek” składają się cztery opowieści: „Odźwierny”, „Szmatki”, „Ropucha i gęsi” oraz „Taniec czerwonego jedwabiu”, zrealizowane w różnych formach teatru lalek (pacynka, marionetka, teatr cieni, kukiełka).

Szanghajski Teatr Lalkowy powstał w 1960 roku i od tego czasu gromadzi znakomitych artystów teatru: dramatopisarzy, reżyserów, aktorów-lalkarzy, scenografów i twórców lalek. Regularnie współpracuje z Akademią Teatralną w Szanghaju, tworząc program studiów lalkarskich. W repertuarze ma różnorodne przedstawienia, od starożytnych mitów po współczesne science fiction, od dobrze znanych baśni po pisane współcześnie opowieści.

 

WARSZTATY LALKOWE DLA DZIECI

W sobotę (13.10) i niedzielę (14.10) w godzinach 13:30 – 15:00 lalkarze poprowadzą w Teatrze Miniatura rodzinne warsztaty lalkowe. Bilety w cenie 10 zł (rodzic + dziecko) są do nabycia na stronie bilety.teatrszekspriowski.pl oraz w kasie GTS.

 

Wieczór Trzech Króli, Shanghai Dance School
16 i 17 października 2018, g. 19:00 
Gdański Teatr Szekspirowski
Bilety: 15-40 zł

Punktem wyjścia do tej nietypowej, bo tanecznej, interpretacji „Wieczoru Trzech Króli” Williama Szekspira jest dążenie do wyjścia poza sprzyjające okoliczności, ucieczki, by podążać za uderzeniami serca i spojrzeniem, które zatriumfowały nad rozsądkiem. Gdy przy wyborze własnego przeznaczenia kierujemy się swoją naturą, jednym z naturalnych etapów jest strach przed własnymi słabościami i instynktowne wycofanie się. Przedefiniowanie swojego życia, walka z egoizmem i porzucenie samotności wymagają wysiłku. Współcześnie relacje między ludźmi podobne są do dryfujących osobno lodowych wysp. Czy miłość może stać się pomostem między nimi? Czy nie poddadzą się frustracji, chaosowi, podejrzeniom czy wręcz histerii? Musimy nauczyć się znajdować szczęście w nieszczęściu i doceniać to, co mamy, w całej tego nietrwałości. Kto pragnie miłości, powinien być dobry i życzliwy, opierać się pokusom i wahaniom i być gotowy do nieustraszonej ofiary. Ilu spotkań i rozstań, ile radości i smutku musimy doświadczyć, zanim zdobędziemy się na odwagę, by kochać i nienawidzić, i żyć według własnej woli? Spektakl jest wielką podróżą ku miłości, pełną inspiracji i nadziei, celebracją życia – jak mówią o nim sami twórcy.

 

Biały Wąż, Centrum Sztuk Dramatycznych w Szanghaju
20 i 21 października, g. 19:00
Bilety: 20-60 zł

Tradycyjna chińska legenda o śmiertelniku i jego miłości – nieśmiertelnym Białym Wężu w kobiecej postaci.

Dawno, dawno temu młody mężczyzna zakochał się w pięknej kobiecie. Pobrali się i żyli szczęśliwie do czasu, kiedy wyszła na jaw jej prawdziwa tożsamość – była magicznym Białym Wężem.  Ta legenda słynnej Dynastii Tang (618 n.e.) przez wieki pobudzała wyobraźnię artystów. Spektakl przygotowany przez Centrum Sztuk Dramatycznych z Szanghaju przekształca klasyczną, tragiczną opowieść o miłości ponad granicami w wyjątkowe wydarzenie artystyczne, łączące multimedia, sztuki wizualne i performatywne oraz muzykę, pieśni, bogatą scenografię i kostiumy.

Spektakl prezentowany będzie z napisami w języku angielskim.

 

40 LAT SZANGHAJU – wystawa
12-21 października 2018 
wernisaż: 12 października 2018, g. 18:00
Gdański Teatr Szekspirowski 
wstęp wolny

„Wiosna w rozkwicie, jesienne zbiory” to wystawa obejmująca 76 fotografii prezentujących dynamikę zmian miasta Szanghaj w trakcie 40-letniej historii chińskich reform.

Szanghaj od zawsze był ekonomicznym i kulturalnym centrum Chin, ale od 1978 roku, czyli od wprowadzenia reform i polityki otwarcia nastąpił jego dynamiczny rozwój, miasto systematycznie się rozbudowuje, wprowadza innowacje, inwestuje również w kulturę i sztukę. Obecnie to najbogatsze i najludniejsze miasto Republiki Ludowej Chin. Do 2035 roku Szanghaj ma ambicje stać się globalnym centrum ekonomiczno-finansowo-portowo-handlowym.

Szanghaj uważany jest za miejsce narodzenia nowoczesnych Chin; w pierwszej połowie XX wieku stanowił centrum kulturalne i ekonomiczne całej Azji Wschodniej. Był kolebką chińskiej literatury i kinematografii.

Wystawa została stworzona przez Shanghai Municipal Administration of Culture, Radio, Film & TV.

 

CHIŃSKI MIT – wystawa
18-21 października 2018 
wernisaż: 18 października 2018, g. 18:00
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
wstęp wolny 

„Gdzie zaczyna się marzenie: Stworzenie Świata” – wystawa komiksu o powstaniu chińskiej cywilizacji.

Prace zgromadzone na wystawie odnoszą się do mitów związanych z powstaniem chińskiej cywilizacji. Są to przekazy zarówno graficzne, jak i pisemne. Legendy o powstaniu chińskiej cywilizacji to fascynujące historie pełne bohaterów z czasów, w których rządził chaos. Przybliżają mityczne postaci nieśmiertelnych duchów chińskich przodków, niejako powołując je na nowo do życia, pozwalając im działać i mówić. Wszystkie prace powstały w 2016 roku, ich autorami są zarówno uznani twórcy komiksów, jak i kreatywni młodzi i starsi fascynaci tego gatunku pochodzący z całego obszaru Chin. Zbiór legend o powstaniu Państwa Środka jest jednym z ważniejszych projektów kulturalnych Szanghaju.

 

„Chiny nieodkryte”  – spotkanie turystyczne 
13 października 2018, g. 14:00, ok. 60 min.
Gdański Teatr Szekspirowski
wstęp wolny

Spotkanie z Cui Ke, Dyrektorem Chińskiego Narodowego Biura Turystyki w Budapeszcie, który opowie o tradycjach Państwa Środka, jego historii i miejscach wartych odwiedzenia. Przedstawi ofertę turystyczną tego pięknego kraju i zaprezentuje najsłynniejsze zabytki, a także miejsca mniej popularne, których nie wolno przegapić, planując podróż do Chin. Uczestnicy spotkania wezmą też udział w słynnej chińskiej ceremonii parzenia herbaty.

 

„Hamlet i kobiety jego życia” – wykład 
14 października 2018, g. 17:30, ok. 60 min.
Gdański Teatr Szekspirowski
wstęp wolny 

Zapraszamy na otwarty wykład, będący wprowadzeniem do spektaklu „Ja, Hamlet”, który poprowadzi Anna Ratkiewicz-Syrek, Kierownik Działu Edukacji GTS, doktorantka Uniwersytetu Gdańskiego.

Wykład przybliży tematykę Szekspirowskiego dramatu – tym razem z perspektywy feministycznej. Będzie to próba analizy relacji łączących Hamleta z dwiema najważniejszymi kobietami w jego życiu: matką (królowa Gertruda) oraz ukochaną (Ofelia). Na przykładzie wybranych filmowych adaptacji sztuk Szekspira, zrealizowanych na przestrzeni ostatnich stu lat, zostaną przypomniane kluczowe sceny dramatu, w których te postaci występują.

 

„Współczesne kino chińskie V i VI generacji” – wykład 
15 października 2018, g. 17:00, ok. 60 min.
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Od „elektrycznych cieni” do „Chinawood” – o chińskim kinie dawniej i dziś opowie Łukasz Bachora doktorant Uniwersytetu Gdańskiego z Katedry Studiów Wschodnich.

Kino w Chinach rozwijało się w jednym z najbardziej burzliwych okresów w dziejach owego kraju. Kolejne epizody historycznego dramatu wyznaczały jednocześnie granice kolejnych pokoleń filmowców. Być może najistotniejszą cezurę stanowiła jednak Rewolucja Kulturalna (1966-76). W jej trakcie nie powstawały nowe filmy, nie funkcjonowały studia i szkoły filmowe, a wielu ludzi kina, jako przedstawicieli inteligencji, zesłano do pracy na wsi w ramach „reedukacji”. Taki los spotkał m.in. Zhanga Yimou („Zawieście Czerwone Latarnie”), Chena Kaige i Tian Zhuangzhuanga, późniejszych czołowych twórców V generacji chińskich filmowców.

Po Rewolucji Kulturalnej Chiny zaczęły otwierać się na świat. Reformy wolnorynkowe i liberalizacja życia społecznego doprowadziły do wzrostu poziomu życia i gwałtownego napływu zagranicznej kultury masowej. Na gruncie tej transformacji wyrosła VI generacja twórców, dla której ideologicznym punktem wyjścia stały się wydarzenia na placu Tiananmen w 1989 r. Rozczarowani zdławieniem ruchu pro-demokratycznego i sceptyczni wobec radykalnych przemian społecznych przełomu wieków, młodzi filmowcy stworzyli kino niepokorne, bezkompromisowe, odważnie krytykujące rzeczywistość. Reprezentantem tego pokolenia jest m.in. Jia Zhangke („Dotyk grzechu”, „Nawet góry przeminą”).

Pokazy filmów tradycyjnie będą miały miejsce w gościnnych progach partnera Tygodnia Chińskiego, Instytutu Kultury Miejskiej.

 

Przegląd filmów

 

„Zawieście czerwone latarnie” (1991)
reżyseria: Yimou Zhang 
15 października 2018, g. 18:00, 125 min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Chiny, lata dwudzieste XX wieku. Po śmierci ojca dziewiętnastoletnia Song Lian zmuszona jest poślubić Chen Zuoqiana – głowę wpływowej rodziny. Pięćdziesięcioletni Chen ma już trzy żony, każda z nich mieszka w oddzielnym domu na terenie wielkiego zamku. Żony zaciekle ze sobą konkurują, ponieważ zainteresowanie ich męża daje władzę, status i przywileje. Każdej nocy Chen decyduje, którą żonę odwiedzi, a wtedy przed jej domem zapalana jest czerwona latarnia. Żony gotowe są na wszystko, by latarnia zapłonęła przed ich drzwiami. Jednak czasem sprawy mogą wymknąć się spod kontroli…

 

„Dotyk grzechu” (2013)
reżyseria: Zhangke Jia 
17 października 2018, g. 16:30, 133 min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach… Cztery rodzaje śmierci i cztery wypadki, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa.

„Dotyk grzechu” to inspirowany tradycyjną pekińską operą oraz artystycznymi filmami o sztukach walki filmowy portret współczesnej chińskiej cywilizacji, która przeobraża relacje i związki międzyludzkie. Pokazane w filmie historie oparte zostały w większości na faktach, które reżyser odnajdywał na Weibo – chińskim odpowiedniku Twittera.

 

„Młodzieńczy styl” (2013)
reżyseria: Jie Liu 
18 października 2018, g. 17:00, 91min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny 

Ujmująca historia o nastoletniej miłości i młodzieńczych ambicjach. Podczas pamiątkowej sesji zdjęciowej przed egzaminami na studia, licealista Ju Ran wyznaje miłość Huang Jingjing – dziewczynie, do której wzdychał przez ostatnie trzy lata. Ku wielkiemu szczęściu Ju okazuje się, że Huang odwzajemnia jego uczucia. Licealiści zostają parą, ale ich szczęście rujnuje matka Huang Jingjing. Zmęczona ciągłymi konfliktami dziewczyna porzuca ukochanego. Ju Ran próbuje odzyskać straconą miłość, ale jego starania zdają się na nic. Na domiar złego chłopak łamie sobie kość ogonową w niefortunnym wypadku. Rozstanie i dolegliwości zdrowotne odbijają się na wynikach egzaminu. Jingjing zostaje przyjęta na studia do najbardziej prestiżowej uczelni w Chinach – Fudan University w Szanghaju. Ju Ran postanawia powtórzyć ostatnią klasę liceum, ponownie podejść do egzaminu i odzyskać swą ukochaną. Rozpoczyna się pogoń za marzeniami.

 

„Miss Granny” (2015)
reżyseria: Leste Chen 
19 października 2018, g. 19:00, 131min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Babcia Shen Mengjun ma trudny charakter. Ani opiekunka, ani rodzina nie dają sobie z nią rady i rodzina postanawia oddać ją do domu opieki. Shen jest bardzo przykro. Pewnego dnia mija zakład fotograficzny i postanawia zrobić sobie ostatnie zdjęcie. Wtedy zdarza się cud i Shen ma znów 20 lat. Nie tylko zostaje wokalistką zespołu muzycznego, ale i zakochuje się w niej lider zespołu a także jego gitarzysta. Znów jest kochana. Znów czuje się młodo. Mierzy się jednak z dylematem, czy lepiej wyglądać młodo i korzystać z życia, czy powrócić do swojej rzeczywistej postaci.

 

„Tharlo” (2015)
reż. Pema Tseden 
19 października 2018, g. 17:00, 123min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Film nagrodzony przez Jury NETPAC na 10. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków za „unikalną estetykę i wyjątkowe zdjęcia, tworzące historię o wyobcowaniu i utracie złudzeń”.

Tharlo ma 40 lat, umie wyrecytować z pamięci Czerwoną Książeczkę Przewodniczącego Mao i właśnie po raz pierwszy w życiu zamierza zrobić sobie zdjęcie do dowodu osobistego. Wymaga to jednak wizyty u fryzjerki. Jak się okazuje, bardzo sympatycznej. Daleki od etnograficzno-podróżniczych obrazków „magicznego Tybetu” film pozwala przyjrzeć się współczesnej rzeczywistości tego kraju z nietypowej, świeżej perspektywy. W czarno-białych kadrach i prostej narracji Pema Tseden zamyka poetycką i pełną subtelnego humoru historię o odkrywaniu i realizowaniu marzeń. [opis ze strony Festiwalu Pięć Smaków]

Pema Tseden, urodzony w 1969 roku tybetański reżyser, pisarz i scenarzysta, to pierwszy Tybetańczyk, który ukończył prestiżową Akademię Filmową w Pekinie. Jego pełnometrażowy debiut, „The Silent Holy Stones” był pierwszym filmem zrealizowanym w języku tybetańskim, z ekipą filmową w całości złożoną z Tybetańczyków. Jego filmy pokazywane i nagradzane były na wielu międzynarodowych festiwalach, między innymi w Bangkoku, Tajpej, Locarno, Hongkongu, Tokio i Wenecji. Opublikował ponad 50 opowiadań i powieści, pisanych zarówno w języku tybetańskim jak i mandaryńskim, które doczekały się przekładów na wiele języków.

 

„Nawet góry przeminą” (2015)
reżyseria: Zhangke Jia 
20 października 2018, g. 16:30, 131 min
Instytut Kultury Miejskiej
wstęp wolny

Liangzi i Zhang to przyjaciele z dzieciństwa, którzy zakochali się w tej samej dziewczynie – lokalnej piękności Tao. Tao decyduje się poślubić Zhanga, który jest majętniejszy z dwójki przyjaciół. Wkrótce rodzi im się syn, który otrzymuje imię Dollar. Akcja filmu toczy się kolejno w 1999, 2014 i 2025 roku. Obejmująca 25 lat historia miłosnego trójkąta to zdecydowanie coś więcej niż opowieść o miłości, rozczarowaniu i rozstaniach. To ambitna próba spojrzenia na współczesne Chiny przez pryzmat takich zjawisk jak powolny zmierzch uprzemysłowienia, postępująca globalizacja, triumf dzikiego kapitalizmu i bezwzględna pogoń za pieniądzem.