11-20.11 Przegląd …DO POLSKI w Teatrze Wybrzeże

Termin: 11-20.11.2018
Miejsce: Teatr Wybrzeże
Bilety: Karnet na przegląd …DO POLSKI zawiera 7 biletów do wykorzystania w listopadzie 2018 roku. Obejmuje po jednym bilecie na RUSKICH, PRZEDWIOŚNIE, BRONIEWSKIEGO, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIĘ NARODOWĄ, ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY oraz URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA. Cena karnetu wynosi 140 zł.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

11 i 13 listopada, godzina 19.00, 14 listopada, godzina 11.00, 18 listopada, godzina 20.30, Stara Apteka
Radosław Paczocha
RUSCY
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Nenko
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Sylwia Góra-Weber, Katarzyna Z. Michalska, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Krzysztof Matuszewski, Robert Ninkiewicz, Marek Tynda
Prapremiera: 11 listopada 2018 roku na scenie Stara Apteka

RUSCY to sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. A opowiadając o repatriantach, autor przygląda się również polskiemu losowi i zadaje pytania o prawo do bycia Polakiem na przekór historii.

Radosław Paczocha o sztuce: „Kiedy polscy repatrianci ze Wschodu wracają do Ojczyzny, która nigdy nie była ich Ojczyzną, bo przecież nigdy w niej nie mieszkali, muszą się jej uczyć niejako od zera, przekonując się na własnej skórze, kim są ich rodacy i jak oni sami prezentują się na tle swojego narodu. I zazwyczaj wtedy właśnie dowiadują się, że są Ruskimi (czyli obcymi) i że chichot historii albo mówiąc wprost wyroki Stalina mają ciągle ogromną moc sprawczą. Długie dziesiątki lat pozbawiania narodu swoich korzeni, wydziedziczania go z kultury i tradycji, z jednej strony zmieniają kulturowy kod, ale z drugiej strony bardzo silnie utwierdzają poczucie własnej tożsamości i odmienności. Polskość staje się emblematyczna, mityczna, martyrologiczna, a już na pewno staje się nieobojętna, niezwykle ważna, choć zupełnie inna od tej, która w tym samym czasie deklinuje się przez zupełnie inne przypadki na ziemi pomiędzy Odrą a Bugiem. I która polskość jest bardziej polska? I kto jest bardziej Polakiem? I czy w ogóle ma sens zadawanie takich niemądrych pytań w tak okrutnych okolicznościach? Chciałem w RUSKICH Wielką Historię podsunąć pod nos teraźniejszości, która bardzo lubi etykietować, szufladkować i dobrze się sama ze sobą czuć.”

12 listopada, godzina 20.30, Duża Scena
Jerzy Andrzejewski / Jerzy Zagórski / Marcin Cecko
ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA
Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturg, Tekst prób do spektaklu: Marcin Cecko
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Grupa Mixer
Muzyka: Filip Kaniecki
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Dorota Androsz – Aktorka Dorothy, Postacie: Agnieszka, Anzelm, Janka, Małgorzata Brajner – Aktorka Margaret, Postacie: Konstancja, Magdalena Gorzelańczyk – Aktorka Maggie, Postacie: Tomasz, Stefa, Agata Woźnicka – Aktorka Alis, Postacie: Rózia, Ludka, Piotr Biedroń – Aktor Peter, Postacie: Gabriel, Piotr Chys – Postacie: Pracownik Techniczny, Konrad Winkelrid, Grzegorz Gzyl – Aktor Dżordż, Postacie: Burmistrz, Maciej Konopiński – Dramaturg Marten, Michał Kowalski – Aktor Majk, Postacie: Miruś, Jacek Labijak – Aktor Dżek, Postacie: Łukasz – Halabardnik, Ambasador Portugalii/Węgier, Henio, Grzegorz Otrębski – Aktor Georg, Postacie: Krzysztof – Halabardnik, Aktor II, Cezary Rybiński – Aktor Czarls, Postacie: Tobiasz, Arnold Winkelrid, Minister Kultury, Marek Tynda: Reżyser Martin, Jarosław Tyrański: Aktor Dżared, Postacie: Teodor – Halabardnik, Piotr Witkowski – Aktor Piter, Postacie: Michał – Halabardnik, Aktor I, Inspicjent Jerzy – Jerzy Kosiła, Marcin Liber – Głos z offu, ze specjalnym udziałem Ryszarda Ronczewskiego
Premiera: 8 czerwca 2018 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny (jedna przerwa)

Mija właśnie dwadzieścia lat, odkąd Arnold Winkelrid, wbijając we własną pierś ostrza włóczni nieprzyjacielskich, uratował wolność swojej ojczyzny. Burmistrz niewielkiego górskiego miasta chce tę rocznicę uświetnić widowiskiem będącym odtworzeniem historycznych wypadków, napisanym specjalnie na tę okazję przez dworskiego poetę. Do udziału w widowisku zostaje zaproszony syn słynnego bohatera. Jednak nieświadom politycznej intrygi młody Winkelrid przybywa tu z zamiarem odzyskania odebranej przez władze ojcowizny. Zamiast ją otrzymać, zostaje wciągnięty w odgrywanie ojca w rekonstrukcji bitwy a na dodatek dowiaduje się, że batalia, w której poświęcił życie jego ojciec i tak była wygrana więc ofiara Winkelrida poszła na marne. Tymczasem w miasteczku narastają nastroje rewolucyjne, mieszkańcy mają dosyć polityki swoich władz…

 

14 listopada, godzina 20.00, Duża Scena
Marian Pankowski
ŚMIERĆ BIAŁEJ POŃCZOCHY
Reżyseria: Adam Orzechowski
Dramaturg: Radosław Paczocha
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska
Projekcje, video: Eliasz Styrna
Muzyka: Marcin Nenko
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent – sufler, Agnieszka Szczepaniak
W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk – Jadwiga, Krzysztof Matuszewski – Jagiełło, Dorota Androsz – Matka Jadwigi, Agata Woźnicka – Szpiegini, Wilhelm i Inne, Jakub Mróz – Krzyżak alias Pątnik, Robert Ninkiewicz – Biskup, Maciej Konopiński, Marcin Miodek, Grzegorz Otrębski, Piotr Witkowski – Wojowie, Posłowie Litewscy, Młociarze, Kusznicy, Dusiciele, Marcin Nenko – Muzyka Na Żywo alias Błazen Królewski.
Premiera: 24 marca 2018 roku na Dużej Scenie
Czas: 1 godzina 35 minut (bez przerw)
Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

W Królestwie Polskim nastało bezkrólewie. Na ratunek Polskiej Koronie ma przybyć do Krakowa wychowana na węgierskim dworze Jadwiga Andegaweńska, którą polscy panowie chcą wyswatać z litewskim księciem Jagiełłą, by dokonała się pierwsza w dziejach Unia Polsko-Litewska, połączona z chrystianizacją Litwy. Jest tylko jeden szkopuł tego misternego planu: kilka lat wcześniej siedmioletnia Jadwiga została poślubiona Wilhelmowi Habsburskiemu. Mało tego: Jadwiga czuję się żoną Wilhelma…

„Adam Orzechowski to, co zbereźne, groteskowe, śmieszno-straszne, w przedstawieniu pokazuje jako jeszcze bardziej groteskowe, obleśne i odpychające. Tą reżyserską szarżą ryzykował, bo co niby można wygrać, podnosząc to, co spotęgowane, do jeszcze wyższej potęgi? Na podjęciu tego ryzyka polega też jednak jego reżyserski sukces. Na premierze poznać to było można m.in. po tym, że śmiechy na widowni stopniowo cichły, w to miejsce pojawiło się skupienie. Spektakl w finale wręcz dławi. To komiczna groteska, która dociera do wysokich tonów.” Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

 

15 listopada, godzina 19.00, 17 listopada, godzina 18.00, Scena Kameralna
Adolf Nowaczyński
WILLKOMMEN W ZOPPOTACH
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
W spektaklu występują: Ewa Jendrzejewska (Olga Symchówna Wasserbauch z Grodna), Katarzyna Kaźmierczak (Pani Karpińska), Maria Mielnikow-Krawczyk (Pani Rakuzka z Galicji), Wanda Neumann (Pani Kiełbina z Ojran na Litwie), Marzena Nieczuja-Urbańska (Pani Linowska) , Małgorzata Oracz (Pani Śledzińska). Piotr Biedroń (J. Książęca Mość Otto XXIX, panujący książę Gelsenkirchen-Recklingshausen, młodsza linia), Piotr Chys (Ziutek Kiełb Z Paryża), Mirosław Krawczyk (Radca Habdank-Rakuzki), Piotr Łukawski (Lolo Karpiński), Robert Ninkiewicz (Stieńka Abramowicz Papkind z Białegostoku), Andrzej Nowiński (Prezes Karasiński z Poznania), Zbigniew Olszewski (Graf Von Hutten-Paradowsky, kapitan a’ la suis), Maciej Szemiel (Wilhelm Golonke, kelner), Jarosław Tyrański (Von Witzewitz, Adiutant Księcia).
Premiera: 1 lipca 2011 na Scenie Kameralnej
Czas: 2 godziny 15 minut (jedna przerwa)

Sopot na chwilę przed wybuchem I wojny światowej. Snobistyczna salonowa elita przybyła tutaj z trzech różnych zaborów, a nawet z Paryża, w plażowym gapipudle, modnej kawiarni z widokiem na kąpielisko, nieustannie oddaje się flirtom i intrygom, plotkuje i obgaduje, w kawiarnianych dysputach wykazuje się obeznaniem z aktualnymi trendami w modzie, sztuce a nawet filozofii, o polityce oczywiście nie zapominając. Domorosły polityk z Galicji próbuje nawet zmienić losy wielkiej światowej polityki… Do kurortu przybył bowiem Otto XXIX, książę Gelsenkirchen-Recklingshausen, którego wstawiennictwo w ważnych salonach może przywrócić Polsce upragnioną wolność. Trzeba tylko podsunąć marionetkowemu następcy tronu atrakcyjną zdobycz, „wszak wiadomo, że kobiety zmieniają losy świata”….

„Trzeba mieć naprawdę dużo odwagi, żeby na organizowanym przez siebie festiwalu, na który zaprosiło się spektakle reżyserowane przez Maję Kleczewską i Jana Klatę, wyjść z czymś takim. Ale premiera WILLKOMMEN W ZOPPOTACH wyreżyserowanej przez Adama Orzechowskiego, dyrektora Teatru Wybrzeże, na IV Festiwal Wybrzeże Sztuki, pokazuje że czasami odwaga popłaca.” Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

 

16 listopada, godzina 19.00, Duża Scena
Stefan Żeromski
PRZEDWIOŚNIE
Adaptacja i reżyseria: Natalia Korczakowska
Współpraca adaptacyjna i dramaturgia: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Scenografia i kostiumy: Anna Met
Muzyka: Marcin Lenarczyk, Jerzy Rogiewicz
Światło: Michał Głaszczka
Choreografia: Mikołaj Mikołajczyk
Konsultacje językowe: Aleksandra Husar-Trojanowska
Przygotowanie wokalne: Marek Kaczanowski
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak
Asystent reżysera: Cezary Rybiński
W spektaklu występują: Dorota Androsz (Karolina), Justyna Bartoszewicz (Wanda, urzędniczka kolejowa), Małgorzata Brajner (Jadwiga Barykowa), Katarzyna Kaźmierczak (Księżna, Laura), Anna Kociarz (Pani Wielosławska), Piotr Biedroń (Cezary Baryka), Grzegorz Gzyl (Gajowiec), Maciej Konopiński (Barwicki, urzędnik, marynarz), Jacek Labijak (ks. Anastazy, konduktor, marynarz), Jakub Mróz (Lulek, cień, marynarz), Andrzej Nowiński (Storzan, Hessel), Cezary Rybiński (Seweryn Baryka), Piotr Witkowski (Hipolit, żołnierz turecki, marynarz).
Czas: 2 godziny 45 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
Premiera: 14 marca 2015 roku na Dużej Scenie

Rewolucja? Wojna? Zmiana? Coś. „Istotne wydarzenie o charakterze wstrząsowym”. Dojrzewa, budzi się do życia – straszy. Czy historia musi się powtarzać – i jako tragedia, i jako farsa? Czy znowu doszliśmy do takiego momentu naszej historii, w którym rozczarowanie, niezadowolenie, o b u r z e n i e wyleją się na ulice i uformują rewolucyjny pochód? Jak daleko tym razem ten pochód się posunie i kto, z jakimi hasłami stanie na jego czele? I przeciw komu? Można oczywiście udawać, że nic takiego się nie dzieję i że „jakoś to będzie”. Ale to nieprawda, co mówią w serialach, że „winter is comming”. Zima już była. Przeżyliśmy ją, przespaliśmy. Teraz nadchodzi wiosna. Ale zanim nadejdzie, zanim to „Coś” ostatecznie zakwitnie i dojrzeje mamy jeszcze ten krótki moment, w którym można jeszcze coś zrobić, „Coś” przyciąć, o coś zadbać. Mamy przedwiośnie.

„Natalia Korczakowska zrobiła w Gdańsku PRZEDWIOŚNIE o kryzysie polskiej demokracji, rosnących nierównościach i poczuciu niepewności. Powstał spektakl może plakatowy, ale wyrazisty i zapadający w pamięć.” Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza

 

18 listopada, godzina 16.00, Duża Scena
Radosław Paczocha
URODZINY CZYLI CEREMONIE ŻAŁOBNE W CZAS RADOSNEGO ŚWIĘTA
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia i reżyseria świateł: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Asystent reżysera: Michał Jaros, Wioleta Ochocka
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Dorota Androsz, Agata Bykowska, Katarzyna Dałek, Marta Herman, Katarzyna Z. Michalska, Maria Mielnikow-Krawczyk, Marzena Nieczuja Urbańska, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Jerzy Gorzko, Michał Jaros, Mirosław Krawczyk, Piotr Łukawski, Krzysztof Matuszewski. Marcin Miodek, Jakub Mróz, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Zbigniew Olszewski, Grzegorz Otrębski, Cezary Rybiński, Marek Tynda, Piotr Witkowski.
Prapremiera: 7 kwietnia 2017 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.

URODZINY… to opowiedziany z przymrużeniem oka traktat o teatrze, o jego politycznych zależnościach i artystycznych uzależnieniach, pełen wspomnień, zabawy i… melancholii. To swoisty tort-widowisko, na które składa się ponad 70 lat historii Gdańska i należącego do jego mieszkańców teatru. Na to teatralne przyjęcie zaproszeni są nie tylko jubilaci, ale i trzej niesforni marynarze, dla których teatr i jego historia są jedynie pretekstem do dobrej, a czasami również okrutnej zabawy, w którą wciągają także widzów. Bo przecież bez widzów nie byłoby teatru i jego długiej historii…

 

20 listopada, godzina 19.00, Duża Scena
Radosław Paczocha
BRONIEWSKI
Reżyseria: Adam Orzechowski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Mirowski
Inspicjent: Jerzy Kosiła
W spektaklu występują: Michał Jaros – Broniewski (młodszy), Sledowatiel, Robert Ninkiewicz – Broniewski (starszy), Agata Bykowska – Janina Broniewska, Katarzyna Dałek – Maria Zarębińska, Sylwia Góra Weber – Matka, Wanda Broniewska, Dorota Androsz – Anka, Anna Kaszuba – Pipcia, Katia, Działaczka, Ola Watowa, Piotr Witkowski – Aleksander Wat, Piotr Chys – Kiciński, Działacz, Kirster, Historyk sztuki z Leningradu, Anders, Hłasko, Piotr Biedroń – Stande, Działacz, Grydzewski, Pasternak, Gałczyński, Marek Tynda – Nowicki, Stern, Działacz, Matuszewski, Stawar, Słonimski, Bierut, Cezary Rybiński – Julian Tuwim, Piotr Łukawski – Daszewski, Hempel, Jakub Mróz – Kencbok, Wandurski, Działacz, Balicki.

Prapremiera: 27 czerwca 2014 roku na Dużej Scenie
Czas: 3 godziny 15 minut (jedna przerwa)

Sztuka młodego polskiego autora, uznanego i nagradzanego, nieźle już na Wybrzeżu zadomowionego. Epizody z fascynującej biografii wybitnego poety, nierozerwalnie związane ze sporym fragmentem dwudziestowiecznej historii Polski. Nieoczywista analiza często niekonwencjonalnych zachowań tego, jak sam o sobie mówił „Polaka, katolika, alkoholika” pozwala autorowi raz jeszcze przyjrzeć się przełomowym wydarzeniom kształtującym naszą międzywojenną i powojenną rzeczywistość. Próba zrozumienia wewnętrznych pęknięć Broniewskiego, jego wyborów i postawy po drugiej wojnie światowej, jego konszachty w władcami PRL oraz sławienie Stalina, którego był przecież przez półtora roku więźniem na tle jego młodzieńczych zasług w walce o niepodległość Polski u boku Piłsudskiego, żołnierskiej odwagi, jaką wtedy okazał, staje się zarazem zbiorowym portretem całego polskiego pokolenia naszych zawiedzionych, uwiedzionych i oszukanych rodaków.

„W gdańskim przedstawieniu Paczocha i Orzechowski bardzo mocno pytają, po co wraca dziś Broniewski jako postać, bohater zbiorowej wyobraźni? Za czym gardłuje? Co dziś z nim zrobić, jak go rozumieć? Jego i jego pokolenie. Ten spektakl wieńczy proces przywracania poety w naszej świadomości. Najpierw była płyta galerii Raster z wierszami Broniewskiego zaśpiewanymi choćby przez Muńka i Grabaża, Pustki i Siostry Wrońskie. Potem książka Mariusza Urbanka. A teraz ta zdumiewająco czysta, szczera i ważna wypowiedź Paczochy i Orzechowskiego. W finale rozgrywa się coś w rodzaju sądu nad pijanym poetą: Broniewski – nasza duma czy wstyd. A może i duma, i wstyd równocześnie? Szalenie podoba mi się ten gdański spektakl. Bo jest w nim złość na poetów, że przegrali z Historią.” Łukasz Drewniak, portal Teatralny.pl