Teatr ZNAK

Od 2005 roku Teatr ZNAK jest częścią projektu Gdańska Szkoła Artystyczna. O Teatrze więcej na stronie: http://www.teatrznak.blogspot.com/

 

Poniżej informacja o Teatrze ze strony http://www.gdansk.pl/kultura,157,663.html

Europejski Ośrodek Integracji Twórczej
Willa Dyrektora – budynek 138A
ul. Doki 1
80-956 Gdańsk Stocznia
tel. (58)763 15 07
e-mail: znak@free.art.pl
Teatr ZNAK:
Europejski Ośrodek Integracji Twórczej: http://free.art.pl/osrodek-znak/
Klub Wersal: http://free.art.pl/wersal/

Teatr ZNAK powstał w 1992 roku, początkowo nazywając się „Teatr Plastyczny ZNAK”. Po trzech latach przekształcił się w Stowarzyszenie – Teatr Warsztatowy ZNAK i w takiej formie działa do dziś.
Oprócz produkcji spektakli teatralnych a także parad, festynów i akcji ulicznych zajmujemy się organizacją i prowadzeniem obozów edukacyjno – teatralnych dla dzieci i młodzieży oraz wszelkiego rodzaju projektów paratearalnych. Na nasze obozy teatralne rokrocznie przyjeżdża młodzież z terenu całej Polski, nierzadko po kilka razy z rzędu. Za każdym razem młodzi ludzie mają okazję wziąć udział w ciekawych warsztatach teatralnych, plastycznych i muzycznych, a także poznać osobiście czołowych przedstawicieli tychże dziedzin.

Ważnym elementem naszej działalności jest terapia przez teatr. Prowadzimy Teatr Integracyjny „My i My”, nasi instruktorzy prowadzą zajęcia z młodzieżą niepełnosprawną oraz patologiczną.
Artyści teatru ZNAK, od lat związani są z Trójmiastem, w swoim dorobku mają wiele różnych, zrealizowanych z dużym rozmachem przedstawień ulicznych, które prezentowane były na festiwalach w kraju i poza nim (barwne, wypełnione muzyką widowisko „Gdańsk przez Wieki” – spektakl zrealizowany na 1000-letniego Gdańska; hippisowski, polityczny spektakl – happening Trans Hair Coulour – Picture Makers, oraz zrealizowany w grudniu 2002 spektakl plenerowy pt. Ulica Długa) i w marcu 2003 akcja uliczna pt. „babilon.pl”.
Parada „babilon.pl” jest ot nocna akcja uliczna realizowana w efektownej estetyce widowiska ulicznego pełnego ognia i efektów pirotechnicznych. Reżyserowane przez Janusza Gawrysiaka przedstawienie antywojenne – protest przeciwko militarnemu udziałowi Polski w Iraku. To najnowsza akcja plenerowa Teatru ZNAK, premiera odbyła się na Festiwalu Teatrów Studenckich Atena w Pułtusku. Teatr Znak, nie zapomina oczywiście o widowiskach scenicznych.
Ich, bardzo autorskie i specyficzne, jeśli chodzi o świat w nich kreowany, przedstawienia prezentowane są regularnie na scenie gdańskiej teatru (ostatnia premiera sceniczna – „Każdemu wolno kochać”, luty 2001).

PREMIERY TEATRU ZNAK:

Święto wiosny (plener) – czerwiec 1992
Op est signum corpus deum – grudzień 1992
Jaś i Małgosia – maj 1994
Nowa Sztuka Bałkańska – 1995
Oda – grudzień 1996
Gdańsk przez wieki (plener) – sierpień 1997
Makbet (plener – próba otwarta) – lipiec 1998
Nowa Sztuka Bałkańska II (plener) – lipiec 1999
Trans Hair Colour Picture Makers – maj 2000
Każdemu wolno kochać – luty 2001
Ulica Długa – grudzień 2002
babilon.pl – marzec 2003
Dziady – ćwiczenia – Prapremiera we Lwowie,1 października 2004
Dziady – ćwiczenia – Premiera w Gdańsku, 28 października 2004

PREMIERY TEATRU INTEGRACYJNEGO:

Everyman – 1994
Jasełka – 1995
Karaluchy – 1997
Pasje – 1999

SPEKTAKLE GRANE W SEZONIE 2004 / 2005

„Dziady – ćwiczenia” wg A. Mickiewicza
To efekt rocznego eksperymentu teatralnego aktorów Teatru Znak. Założeniem poszukiwań inscenizacyjnych było oparcia całości na obrzędzie żertwy – uczty kozła , obrzędu- posiłku ofiarnego pełnego pieśni i transu.
Aktorzy usadzeni na wielkim stole ofiarnym poddają się rytmicznym „medytacjom” i właśnie dzięki tej dyscyplinie rytmu niczym w obrzędzie vodoo zaczynają być nawiedzani przez dusze zmarłych, duchy „dosiadają” biesiadników.
Widz śledzi proces w którym początkowa hucpa zgrywa energicznych młodych ludzi i powoli przeradza się w metafizyczną podróż niesiona dźwiękami gongów.

Babilon.pl – antywojenna akcja uliczna- plener
Parada babilon.pl czyli nocna akcja realizowana w efektownej estetyce widowiska ulicznego pełnego ognia i efektów pirotechnicznych to przedstawienie antywojenne – protest przeciwko militarnemu udziałowi Polski w Iraku. Premiera odbyła się na Festiwalu Teatrów Studenckich Atena w Pułtusku.

W dniu 17-18.06.2005 Teatr ZNAK obchodził swoje trzynaste urodziny. Zagrało dziewięć grup teatralnych – aktorzy Znaku, grupy młodzieżowe szkolone przez nich, przyjaciele, a także zaprzyjaźniony zespół muzyczny – Ikenga Drummers.

W dniu 24 października Europejski Ośrodek Integracji Twórczej Teatru Znak, Kolonia Artystów, artyści Młodego Miasta, Komisja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” Stoczni Gdańskiej i Stocznia Gdańska połączyli swoje siły, by zorganizować niekomercyjny Festyn zatytułowany ‚Sąsiedzi Sąsiadom’, a przeznaczony dla pracowników Stoczni Gdańskiej i ich rodzin. Celem imprezy było przedstawienie prac młodych ludzi działających na terenie Młodego Miasta Stoczni Gdańskiej.W 2002 roku Stowarzyszenie Teatralne ZNAK na mocy porozumienia z firmą Synergia obięło w zarządzanie dawny budynek Willi Dyrektora na terenie Stoczni Gdańskiej. Na przestrzeni ostatniego roku, zrujnowane przestrzenie przystosowano do działalności teatralnej przygotowując m.in. salę teatralną, garderoby, sale sypialne dla uczestników warsztatów, kuchnie, łazienki z prysznicem, magazyny kostiumów i scenografii, pracownie plastyczne i techniczne. Przygotowano również salę spotkań klubowych, w której mieści się działający przy teatrze Klub Wersal – miejsce spotkań z wartościową kulturą niezależną z terenu całej Polski. Pozostające pod zarządzaniem teatru pozostałe dwa piętra zajmują współpracujący ze stowarzyszeniem i reprezentujący różne gatunki sztuki rezydenci: muzycy, plastycy, malarze, fotograficy oraz inni.

Europejski Ośrodek Integracji Twórczej, tworzą ludzie związani z działalnością Teatru ZNAK, aktorzy i plastycy, muzycy, pedagodzy, elektrycy, lekarze i programiści, studenci trójmiejscy i spoza Trójmiasta, kobiety , mężczyźni, dzieci… Wszystkich ich, oprócz pasji szlachetnego amatorstwa i pięknej XIX wiecznej Willi Dyrektora , łączy idea stworzenia Nadbałtyckiego Państwa Sztuki o wymiarach budynku i terenów doń przylegających, miejsca spotkań , pracy twórczej i eksperymentu artystycznego.
Domu w którym znajdą schronienie zarówno weterani undergrand’u jak i najmłodszy posiew alternatywy artystycznej.
Aktualna działalność ośrodka skupia się na organizowaniu warsztatów teatralnych, wymian doświadczeń międzynarodowych, oraz organizowaniu szeregu imprez kulturalnych.

Od lipca 2003 w Ośrodku odbyły się warsztaty:

  • 2 – 10 sierpnia 2003 – warsztaty związane z XI Międzynarodowym Festiwalem Szekspirowskim. Uczestnicy mieli możliwość oglądania przedstawień festiwalu, a następnie wzięcia udziału w spotkaniach i wykładach pod artystycznym i troskliwym okiem mistrza – profesora Jana Skotnickiego, a także praktycznych warsztatach teatralnych prowadzonych przez Janusza Gawrysiaka.
  • 10 – 18 sierpnia 2003 – w czasie tego ponad tygodniowego pobytu w Gdańsku uczestnicy pracowali nad happeningowymi akcjami teatralnymi, pod kierunkiem aktora z teatru From Poland Wojciecha Kowalskiego. Happeningi prezentowane były w czasie Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych FETA, była więc okazja do obejrzenia wielu spektakli plenerowych teatrów z całego świata.
  • 10 – 17 lipca 2003 – Teatr ZNAK gościł w Europejskim Ośrodku Integracji Twórczej włoską grupę CIRT – czyli Niezależne Centrum Teatru Poszukiwań. Przez tydzień prowadzone były wspólne warsztaty, wymiana doświadczeń teatralnych. Na zakończenie warsztatów, grupy zaprezentowały swoje przedstawienia: Grupa CIRT „Canto Primo” – czyli „Podróż” oraz Teatr ZNAK: „Każdemu wolno kochać”. Po prezentacjach można było spotkać się i porozmawiać z aktorami.
  • 10 – 11 października 2003 – I Pomorskie Forum Organizacji z pola Kultury.
    Jest to pierwsza próbą zintegrowania środowiska naszego regionu, związanego z wszelkimi inicjatywami kulturalnymi z zakresu edukacji kulturalnej, dziedzictwa kulturowego oraz działań artystycznych. Problematyka spotkania związana jest z wypracowaniem metod zwiększenia efektywności działań w tym obszarze. W ramach forum przewidziano warsztaty i szkolenia tematyczne, dyskusje panelowe, a także prezentacje modelowych przykładów działalności, spektakle teatralne, spotkania integracyjne.
    W Forum zapowiedzieli swój udział m.in. Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz, założyciel teatru Ósmego Dnia Lech Raczak, prof. Jan Skotnicki – twórca i reżyser, wykładowca Warszawskiej Akademii Teatralne, Ida Bocian – przedstawiciel Ministerstwa Kultury, ośrodek – teatr Stacja Szamocin, Piotr Pawliszcze – animator kultury.
  • 8 – 12 listopada 2003 – Warsztaty Teatralne „Komedia w sztuce scenicznej”.
    Warsztaty prowadzi Tom Greder.
    Klown stanowi bardzo czytelne odzwierciedlenie ludzkiej natury.
    Dlatego właśnie dzięki niemu potrafimy się śmiać z samych
    siebie, z tego kim lub czym jesteśmy, ale przede wszystkim z
    tego kim lub czym nie jesteśmy.
    Tom Greder jest kwalifikowanym nauczycielem ruchu, ukończył University of Queensland w Australii (Studia ruchu – wydział pedagogiki).
    Doświadczenie zdobyte w pracy na scenie, w cyrku i na ulicy pozwoliło mu stworzyć twórcze warsztaty klowningu, które od ponad 10 lat prowadzi na całym świecie.
    Uczestnicy warsztatu poprzez zabawę, odgrywanie ról, ćwiczenia indywidualne i grupowe, mają szansę odkryć czym w rzeczywistości jest człowiek. Postawieni w obliczu ironii i absurdu ludzkiej natury odnajdą w sobie humor klowna. Poznają znaczenie i istotę jego humoru.
    Zajęcia warsztatowe prowadzone przez Toma Greder?a pomogą wydobyć swobodę ruchu, mowy oraz pobudzić wyobraźnię, tak aby w sposób bardziej wymowny i świadomy rozwinąć formy wyrazu osobistego i artystycznego.
    Warsztaty pozwalają na praktyczne i teoretyczne zrozumienie procesu twórczego, oraz poznanie przez uczestników własnego Ja, swoich ukrytych motywacji, leków i nadziei. Co najważniejsze jednak, inspirują i dają poczucie artystycznego wyzwolenia.

2004 rok

17 – 23 lutego WARSZTATY REŻYSERSKO- AKTORSKIE z Teatrem ZNAK
Warsztaty przeznaczone były dla młodych adeptów sztuki teatralnej, chcących poznawać i doskonalić praktyczne i teoretyczne aspekty pracy nad spektaklem w tak zwanym teatrze poszukującym.
Proponowane warsztaty to rodzaj krótkiego stażu, podczas którego wszyscy chętni mieli okazję uczestniczyć w całym procesie przygotowania spektaklu realizowanego autorska metodą wypracowaną przez artystów Teatru ZNAK.

W praktyce oznaczało to przejście od pierwszych idei – idei, które wyrażają uczestników i nad którymi chcieliby pracować i które chcieliby przedstawić w spektaklu – zawarte w wycinkach z książek, gazet, czasopism, waszych myśli, etc. …; przez trening aktora, improwizację, pracę koncepcyjną nad poszczególnymi scenami aż po realizację końcową.
Podczas warsztatów uczestnicy mogli dotknąć materii teatru słowa, plastyki i ruchu. Uzupełnieniem zajęć była praca nad rytmem i melodyką oraz aranżacją i praktycznym wykorzystaniem dźwięku w teatrze.
Zajęcia rozpoczął pokaz warsztatu przygotowanym przez aktorów teatru, a zakończyły się powarsztatowąrealizacją artystyczną przygotowaną przez uczestników warsztatów.

31 lipca – 8 sierpnia WARSZTATY TEATRALNE przy VIII Festiwalu Szekspirowskim 
Teatralne zajęcia warsztatowe (cztery sesje), poprowadził Piotr Cieplak

16 – 22 sierpnia WARSZTATY TEATRU ULICZNEGO w Osieku w Borach Tucholskich
Warsztaty prowadzili Janusz Gawrysiak – reżyser Teatru ZNAK, absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, nauczyciel teatralny w Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku oraz Jakub Burdak – scenograf Teatru ZNAK.
Uczestnicy warsztatów przygotowali spektakl oparty na tekstach Platona ” O pochodzeniu miłości”, barwną opowieść o nas – naszych pragnieniach, słabościach, odwiecznych przeciwnościach losu, który zsyłają nam bogowie.

…z ciemności wyłaniają się pierwsze drogi. Drogi prowadzące do jednej istoty, z której niczym motyl z kokonu w poświacie zielonego światła rodzą się kobieta i mężczyzna. Jednostki okaleczone, wiecznie szukające swojej drugiej połowy. W ciągłym biegu mijające się, wybuchające coraz to nowym ogniem miłości. Jednostki, które bez siebie już nic nie znaczą…(fragment opisu)

28 listopada, 4-5 grudnia warsztaty teatralne dla ekologów
zajęcia prowadził Janusz Gawrysiak. Wynikiem wspólnej pracy jest realizacja wigilijna i powstanie odrębnego Teatru ekologiczego.

2005 rok

27 – 29 stycznia WARSZTATY teatralne – zamknięta sesja dla młodzieżowej grupy teatralnej z Gdańska i okolic, zajęcia prowadził Janusz Gawrysiak

11 – 17 lutego WARSZTATY teatralne – zamknięta sesja prowadzona przez Teatr Mimo
Teatr Mimo powstał w 2002r , a jego członkowie pochodzą z różnych stron świata ( obecny skład grupy to aktorzy z Polski, Puerto Rico, Japonii i Stanów Zjednoczonych ) dzięki czemu poza różnorodną techniką pantomimy możemy dostrzec zupełnie odmienny sposób myślenia i przygotowania etiud.
Zajęcia prowadzone przez aktorów opierają się na współczesnej formie sztuki mimu, a przedstawienia realizowane są w szeroko pojętej konwencji teatru ciała.

Program Teatru Mimo składa się z etiud pantomimicznych przygotowanych niezależnie przez aktorów. Siedziba Teatru oraz Otwarte Studio Pantomimy znajduje się w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki przy ulicy Elektoralnej 12 w Warszawie (www.teatrmimo.art.pl)

18 – 23 lutego WARSZTATY teatralne – zamknięta sesja dla Teatru studenckiego 5 Atmosfer
Teatr 5 atmosfer jest studenckim teatrem działającym od 3 lat przy Wyższej Szkole Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku

05 – 11 czerwca – warsztaty teatralne w Srtoniu Śląskim prowadzone przez Janusza Gawrysiaka, zakończone produkcją plenerową na podstawie „Don Kichota z La Manchy” Cerwantesa.

11 – 14 lipca – warsztaty teatralne dla międzynarodowej młodzieży uczestniczącej w programie EUREKA.

06 – 14 sierpnia – warsztaty teatralne prowadzone przez Marcina Bortkiewicza przy IX Festiwalu Szekspirowskim.

 

Dodaj komentarz