Teatr Poza Tym

Teatr Poza Tym

Teatr Poza Tym powstał w 2006 roku. Początkowo działał przy Sopockiej Scenie Off de BICZ, gdzie zostało zrealizowane pierwsze „dzieło” zespołu -spektakl uliczny „Wyprzedaż wspomnień” z inspiracji prozą Brunona Schulza.

Z „Wyprzedażą” teatr objechał większość festiwali teatru ulicznego w Polsce (m. in. warszawska Sztuka Ulicy, gdańska FETA, Olsztyńska Trzydniówka Teatralna, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Żarach, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Ulicznych w Gorzowie) oraz brał udział w projektach „Kolory lata” w Łodzi oraz „Dni Sopotu w Krakowie”. Zagranicą zagrał trzy spektakle na festiwalu La Strada w Bremie.

Obecnie Teatr Poza Tym działa w strukturach Gdańskiego Archipelagu Kultury, gdzie oprócz projektów edukacyjno – kulturalnych realizuje spektakle sceniczne min. „Jądro Kobiecości” na podstawie sztuki „Bombshells” Joanna Murray-Smith, „Cała moja całość” (scenariusz Ida Bocian) i uliczne (wspólna realizacja z Klubem Winda spektaklu „Zmiana toru” prezentowanego podczas XXX obchodów podpisanie porozumień sierpniowych).

Spektakle teatr:

Wyprzedaż wspomnień” spektakl uliczny inspirowany prozą Brunona Schulza

Widowisko powstało na kanwie opowiadań Brunona Schulza. Proza Schulza jest nasycona niezwykle plastycznymi obrazami zarówno postaci, jak i miejsc, i dlatego staje się znakomitych materiałem dla teatru ulicznego, w którym przemawia przede wszystkim forma, nie słowo. Schulz przedstawia rzeczywistość na granicy snu i jawy, codzienności i odświętności tego, co zwykłe, i tego, co bajeczne twórcy widowiska chcą stworzyć miejsce odrealnione i odmienione dzięki teatrowi, miejsce magiczne i mityczne.

Miejsce, w którym powstaje świat zbudowany z symboli możliwych do emocjonalnego odczytania przez każdego widza.

Bohaterem widowiska jest młody mężczyzna, który swoją obecnością kształtuje i przemienia rzeczywistość, z którą obcuje. Kiedy się pojawia, ludzie, rzeczy i miejsca przeobrażają się, przybierając formy niezwykłe i magiczne. W drodze spotyka sytuacje ze swojej przeszłości i przyszłości, błądząc pomiędzy fikcyjnymi obrazami a rzeczywistością, poszukując Domu.

Spektakl jest zbudowany ze scen-obrazów, które wyłaniają się jedne z drugich, powiązane ze sobą znaczeniami i wywołujące nowe znaczenia w zderzeniu ze sobą. Historia życiowej podróży młodego mężczyzny staje się również uniwersalną opowieścią o historii człowieka: o patriarchalnej strukturze macierzyństwa unieruchamiającej kobietę i mężczyźnie w przypisanych z góry rolach, fascynacji agresją i wojną, marzeniu o wolności i byciu ponad rozczarowującą rzeczywistością poprzez tworzenie nowych idei.

Muzyka, scenografia, kostiumy i choreografia powstały specjalnie na potrzeby spektaklu dzięki twórczemu potencjałowi młodych artystów trójmiejskich.

 

Wyprzedaż wspomnień”

scenariusz i reżyseria: Jarosław Rebeliński

scenografia: Jarosław Rebeliński, Maciej Chojnacki

choreografia: Magdalena Brzezińska

muzyka: Dominik Kuśmierczyk

kierownik produkcji: Agnieszka Kochanowska

aktorzy:

bohater: Miłosz Kuligowski

akwizytor: Monika Szmidt

matka: Agnieszka Kochanowska

ojciec: Adam Akerman

Adele/ ludzie-ptaki:

Aleksandra Blonkowska, Anna Melzacka, Małgorzata Pokrywko

Magdalena Sidun

szczudlarze:

Damian Mach, Weronika Podlesińska/Wanda Kątowska, Krystian Wyrzykowski

 

Jądro Kobiecości”

 

Panna Młoda – która z kobiet ośmieliłaby się przyznać, iż nigdy nie marzyła o tym, by choć przez jeden dzień być tą najważniejszą, skupiać na sobie uwagę szerokiej publiczności, mieć u swego boku mężczyznę, tego jedynego, dającego bezgraniczne szczęście?

 

Matka – Kobieta, dla której niegdyś suknia ślubna była obietnicą życia spełnionego, bezpiecznego i na miarę oczekiwań. „Kiedyś byłam interesująca! kiedyś byłam błyskotliwa! mówili o mnie ‚żywe srebro’. Ale teraz już po wszystkim.” Wypowiada te słowa, znajdując się w stanie osłupienia, z którego ocknąć może ją już tylko następny dzień. Czy inny od poprzedniego?

 

Jądro kobiecości jest tragikomedią, która traktuje o kobietach uwikłanych w problemy życia codziennego. Pośpiech, wszędobylski tumult, uliczne billboardy, zdające się być unowocześnioną formą piedestału oraz ukłonem w stronę blichtru. Kwestie podejmowane w spektaklu skłaniają do refleksji. Dominuje ambiwalencja uczuć, przechodzących od stanu nieokiełznanej euforii, przez niepokój i rozgoryczenie, do sytuacji absolutnego zrezygnowania.

 

Jądro Kobiecości na podstawie sztuki Joanny Murray-Smith

Reżyseria: Jarek Rebeliński

Występują: Dominika Kocieniewska, Izabela Koralewska, Joanna Połubińska, Anna Skrzeczkowska, Ewa Zambrzycka

Tłumaczenie: Agnieszka Kochanowska

Wizualizacje: Agnieszka Gawędzka

Muzyka: Adam Wołoszuk

 

„Cała moja całość”

Spektakl „Cała moja całość” dotyka spraw istotnych i ważnych w relacjach pomiędzy kobietą i mężczyzną. Podgląda kobietę rozdartą własnym wyobrażeniem o sobie, jaką być jest w stanie, a jaką być winna. Rozdartą konfliktem między spełnianiem cudzych oczekiwań a zaspokajaniem własnych pragnień.

 

Jest opowieścią o strachu przed stanięciem twarzą twarz ze sobą, „bez wyszczuplającego lustra, bez makijażu, sztafażu, rusztowań z najmodniejszych ciuchów i biustonosza push-up”. Mówi o cenie „nie bycia” idealną Kobietą i osamotnieniu w byciu sobą.

„Mam ci powiedzieć, czym jest kobiecość” Nie mam zielonego pojęcia. Urodziłam się dziewczynką i nie miałam na to wpływu. Wychowano mnie jak dziewczynkę. Wtłoczono do głowy masę schematów i proszę o to jestem.

 

plakat_caa moja cao_tif

 

„Cała moja całość”

występuje: Sylwia Dąbrowska

tekst: Ida Bocian

muzyka: Cyprian Wieczorkowski/Lud Hauza

reżyseria: Jarek Rebeliński

Spektakl „Cała moja całość” znajduje się w repertuarze teatru.

za:http://teatrgak.gak.webd.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=55

 

Tagi

Dodaj komentarz