Podsumowania Roku 2014 według Teatru Wybrzeże

Pracowity i udany rok dla Teatru Wybrzeże. W 2014 roku na 5 scenach zagranych zostało 500 spektakli, w tym 9 premier, łącznie 53 tytuły. Teatr odwiedziło blisko 90 tysięcy widzów, w tym 5 tysięcy na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim.

PREMIERY

1. Nikołaj Gogol, MARTWE DUSZE, reż. Janusz Wiśniewski, premiera: 22 lutego, Duża Scena

„MARTWE DUSZE Teatru Wybrzeże stanowią niezwykle ciekawą i ambitną próbę dotknięcia tematu śmierci. To spektakl pełen tekstu, a na swój sposób afabularny. Dopracowany w szczegółach obraz Dantejskiego piekła w wizji reżysera staje się prawdziwą estetyczną perełką.” Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

2. Pierre de Marivaux, WYSPA MARIVAUX: WYSPA NIEWOLNIKÓW, SPÓR, TRIUMF MIŁOŚCI, reż. Iwo Vedral, premiera: 21 marca, Scena Kameralna

„Vedral zebrał w swoim spektaklu w jedno trzy jednoaktówki Pierre’a Marivaux, XVIII-wiecznego francuskiego dramaturga, rzadko dziś przypominanego. Okazało się, że wystarczy sztuki te otrzepać z pudru i rozebrać z fraków i krynolin, by pokazały swoją ukrytą drapieżność. Inscenizacja Vedrala ma w sobie ostrość, która dawno nie pojawiała się w trójmiejskich teatrach.” Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

3. Michał Buszewicz, CIĄG, reż. Ewelina Marciniak, prapremiera: 16 maja, Scena Malarnia

„Uwięzieni w wyłożonej czerwonym dywanem, zadymionej, przeźroczystej klatce – klaustrofobicznej, mimo pokaźnych rozmiarów, stajemy się bohaterami delirycznego, lynchowskiego koszmaru.” Michał Centkowski, Dwutygodnik

4. Radosław Paczocha, BRONIEWSKI, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 27 czerwca, Duża Scena

„BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego to zdecydowanie najlepszy spektakl Teatru Wybrzeże w mijającym sezonie artystycznym. Powstał spektakl znakomity – wyrazisty i nieoczywisty, jak poeta, o którym opowiada.” Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

5. Derek Benfield, AKT RÓWNOLEGŁY, reż. Jarosław Tumidajski, prapremiera: 16 sierpnia, Scena Letnia

„AKT RÓWNOLEGŁY w reżyserii Jarosława Tumidajskiego to dwie godziny świetnej rozrywki, bazującej na dynamicznej akcji, soczystych dialogach i nienachalnym humorze.” Anna Jazgarska, portal Teatralny.pl

6. Jelena Griemina, DWÓCH W TWOIM DOMU, reż. Rudolf Zioło, prapremiera: 24 sierpnia, Scena Kameralna

„Pomysł wystawienia tej sztuki w Polsce był zatem ważnym apelem o pamięć. Ale w interpretacji Rudolfa Zioły stała się ona czymś więcej niż paradokumentalnym opisem brutalności białoruskiego reżimu. To „więcej” ma już zresztą swoją utrwaloną nazwę. Mówi się o tym „siła bezsilnych”. Jest w tych bezsilnych wszystkich czasów coś, czego żadna zewnętrzna siła nie potrafi złamać.” Jarosław Zalesiński, Teatr

7. autorski spektakl Nikołaja Kolady, STATEK SZALEŃCÓW, prapremiera: 29 sierpnia, Duża Scena

„Widzowie otrzymali kawał doskonałej rozrywki, a zespół świetnie się spisał, przyjmując potężny śmigus-dyngus.” Bronisław Tumiłowicz, Przegląd

8. Friedrich Schiller, MARIA STUART, reż. Adam Nalepa, premiera: 26 września, Duża Scena

„Kolejny spektakl w reżyserii Adama Nalepy to jego następny sukces. Jedną z głównych zalet dzieła jest nieczęsta w polskim teatrze artystycznym komunikatywność. Brak „fajerwerków” w strukturze symbolicznej pozwala na przyglądanie się centralnym bohaterkom, na świadomym podążaniu za słowem, za budowaniem w sobie potwierdzeń reguł, jakie rządzą światem bohaterów.” Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

9.TRANSMIGRAZIONE DI FERMENTI D’AMORE, reż. Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl, produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, premiera: 17 grudnia, Scena Malarnia

„TRANSMIGRAZIONE DI FERMENTI D’AMORE to wyśmienity pokaz teatru i tańca, porównywalny do najlepszych spektakli Teatru Dada.” Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

WYJAZDY / FESTIWALE

Prezentacja AMATOREK na 22. edycji Olsztyńskich Spotkań Teatralnych.

Prezentacja ZAGRAJ TO, CZYLI 17 TAŃCÓW O CZYMŚ na 22. edycji Olsztyńskich Spotkań
Teatralnych.

Prezentacja CZAROWNIC Z SALEM na 34. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.

Prezentacja PŁATONOWA na 54. edycji Kaliskich Spotkań Teatralnych.

Prezentacja TAJEMNICZEJ IRMY VEP w Kwidzyńskim Centrum Kultury w Kwidzynie.

Prezentacja FADO w Teatrze Rondo w Słupsku.

Prezentacja AMATOREK na 9. edycji Festival Premières w Strasburgu.

Prezentacja DWÓCH W TWOIM DOMU na Festiwalu SOPOT NON-FICTION 2014.

Prezentacja BRONIEWSKIEGO na 13. edycji Festiwalu Prapremier.

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

3 stycznia CZAROWNICE Z SALEM zostały uznane za jeden z najlepszych spektakli 2013 roku w podsumowaniu kulturalnym Tygodnika Kulturalnego na antenie TVP Kultura.

14 stycznia Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin, twórcy naszych spektakli ORGIA i TAK POWIEDZIAŁ MICHAEL J., zostali laureatami tegorocznych Paszportów Polityki, „za brawurowe spektakle, które, odsłaniając mechanizmy konstruowania oficjalnych biografii, równie wiele mówią o historii, co o współczesności. Za język mieszający czasy, perspektywy i doświadczenia, jednocześnie demaskatorski i niezwykle intensywny.”

3 lutego Adam Nalepa za reżyserię CZAROWNIC Z SALEM oraz Roberto Olivan za reżyserię współprodukowanego przez Teatr Wybrzeże ENCLAVE 4/7 zostali nominowani do nagrody Gazety Wyborczej SZTORM ROKU. Uzasadnienie jury: Adam Nalepa za reżyserię spektaklu CZAROWNICE Z SALEM w gdańskim Teatrze Wybrzeże – artystycznie dopracowanej, nowocześnie opowiedzianej i dialogującej z widownią opowieści o zamkniętej społeczności, na oślep szukającej winnych zaburzenia odwiecznego porządku. Całość wpisana w ciekawą poetykę demonstrującą publiczności teatralne szwy. Roberto Olivan za spektakl Teatru Dada Von Bzdülöw ENCLAVE 4/7, w którym hiszpański choreograf odsłonił zupełnie nowy wymiar działalności związanych z tą grupą tancerzy, umiejętnie splatając ich wrażliwość z mocnym, fizycznym, niemal brutalnym podejściem do teatru tańca.

10 lutego Teatr Wybrzeże został doceniony w aż 11 kategoriach w podsumowaniu teatralnym 2013 roku sporządzonym przez Gazetę Świętojańską: najlepszy spektakl CZAROWNICE Z SALEM, najlepszy spektakl dramatyczny CZAROWNICE Z SALEM, najlepszy spektakl offowy ENCLAVE 4/7, najlepszy spektakl dla dzieci PODRÓŻE GULIWERA, najlepsza reżyseria Adam Nalepa, CZAROWNICE Z SALEM, najlepsza aktorka w roli głównej Katarzyna Dałek, CZAROWNICE Z SALEM, najlepszy aktor w roli głównej Mirosław Baka, CZAROWNICE Z SALEM, najlepsza aktorka w roli drugoplanowej Sylwia Góra-Weber, CZAROWNICE Z SALEM, Magdalena Boć PŁATONOW, najlepsze światło CZAROWNICE Z SALEM, najlepszy Festiwal Wybrzeże Sztuki, największa niespodzianka Katarzyna Figura w Teatrze Wybrzeże.

27 lutego aktorzy Teatru Wybrzeże zostali docenieni w teatralnym rankingu Gazety Świętojańskiej: Mirosław Baka [schody w górę], Justyna Bartoszewicz [schody w górę], Piotr Biedroń [schody w górę], Magdalena Boć [schody w górę], Małgorzata Brajner [schody w górę], Katarzyna Dałek [schody w górę], Sylwia Góra-Weber [schody w górę], Anna Kociarz [schody w górę], Katarzyna Z. Michalska [nadzieja], Robert Ninkiewicz [schody w górę].

28 lutego Adam Nalepa został laureatem nagrody Gazety Wyborczej SZTORM ROKU w kategorii teatr za reżyserię CZAROWNIC Z SALEM.

5 marca Katarzyna Dałek, Grzegorz Wiśniewski i Adam Nalepa zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Uzasadnienie nominacji: Katarzyna Dałek – w 2013 roku stworzyła między innymi znakomicie przyjęte przez publiczność i krytykę kreacje: Abigail w CZAROWNICACH Z SALEM w reżyserii Adama Nalepy oraz Soni w PŁATONOWIE w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Grzegorz Wiśniewski – w 2013 roku na deskach Sceny Kameralnej miała miejsce premiera inscenizacji PŁATONOWA Antona Czechowa. Tekst w opracowaniu Jakuba Roszkowskiego, nie tylko został oderwany od epoki, ale jednocześnie stał się niezwykle aktualny. Krytyka doceniła też talent reżysera w prowadzeniu zespołu aktorskiego, który pod okiem Grzegorza Wiśniewskiego pokazał swoją wysoką dojrzałość artystyczną. Adam Nalepa – w roku 2013 po raz czwarty podjął współpracę z Teatrem Wybrzeże, wystawiając na jego deskach CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera. Inscenizacją tą Adam Nalepa potwierdza nie tylko swój reżyserski talent, ale także konsekwencję w budowaniu własnego indywidualnego języka teatralnego.

17 marca Adam Nalepa został laureatem nagrody Splendor Gedanensis za reżyserię CZAROWNIC Z SALEM.

24 marca Adam Nalepa i Katarzyna Dałek zostali nominowani do Pomorskiej Nagrody Artystycznej. Uzasadnienie nominacji: Adam Nalepa – za wybitną reżyserię CZAROWNIC Z SALEM, współczesnej wersji sztuki opartej o nowatorskie rozwiązania sceniczne. Katarzyna Dałek – za niezwykłe umiejętności aktorskie pokazane w drapieżnej kreacji Abigail Williams w CZAROWNICACH Z SALEM, a także za rolę subtelnej Soni w spektaklu PŁATONOW Antona Czechowa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

27 marca Komisja Artystyczna Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” zarekomendowała do realizacji i zdecydowała o przyznaniu wsparcia finansowego 24 spektaklom w tym aż 2 z Teatru Wybrzeże – FARAONOWI Bolesława Prusa w reżyserii Adama Nalepy oraz PRZEDWIOŚNIU Stefana Żeromskiego w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

29 marca Mirosław Baka otrzymał Nagrodę Jubileuszową Prezydenta Miasta Gdańska z okazji jubileuszu 25-lecia pracy twórczej.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 31 marca na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże zostały wręczone Nagrody Teatralne Miasta Gdańska oraz Nagrody Teatralne Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2013 roku. Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali następujące nagrody: Nagroda Teatralna Miasta Gdańska dla Adama Nalepy za reżyserię CZAROWNIC Z SALEM Arthura Millera w Teatrze Wybrzeże, Honorowa Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta Gdańska za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże za CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury dla Ewy Jendrzejewskiej z okazji jubileuszu 20-lecia pracy artystycznej, dla Krzysztofa Gordona z okazji jubileuszu 45-lecia pracy artystycznej oraz dla Bogusławy Czosnowskiej z okazji jubileuszu 70-lecia pracy artystycznej, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Adama Nalepy za reżyserię CZAROWNIC Z SALEM Arthura Millera w Teatrze Wybrzeże, Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Katarzyny Dałek za rolę Abigail Williams w CZAROWNICACH Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy w Teatrze Wybrzeże.

11 kwietnia Mirosław Baka z okazji 25-lecia pracy artystycznej został uhonorowany przez Ministra Kultury Bogdana Zdrojewskiego Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

21 kwietnia Mirosław Baka został nominowany do nagrody Dziennika Bałtyckiego CZŁOWIEK ROKU 2013 „za wybitne kreacje aktorskie i za lokalny patriotyzm nie tylko w wymiarze artystycznym”.

17 maja Katarzyna Dałek i Michał Jaros zostali nagrodzeni na 54. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Jury jedynego w Polsce festiwalu sztuki aktorskiej w składzie: Dobrochna Ratajczakowa, Jan Ciechowicz i Janusz Łagodziński po obejrzeniu 7 spektakli konkursowych postanowiło przyznać Nagrodę Aktorską dla Katarzyny Dałek za rolę Soni w PŁATONOWIE oraz Wyróżnienie Aktorskie dla Michała Jarosa za rolę tytułową w PŁATONOWIE.

27 czerwca Adam Orzechowski został laureatem Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w dziedzinie kultury „za otwartość na inne dziedziny sztuki niż teatr oraz dorobek artystyczny”.

8 sierpnia muzyka Jerzego Satanowskiego skomponowana do spektaklu MARTWE DUSZE została doceniona w rankingu teatralnym sezonu 2013/2014 sporządzonym przez redakcję portalu Teatr dla Was.

18 września Teatr Wybrzeże został doceniony w tegorocznej ankiecie miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014″. Krytycy teatralni wyróżnili MARTWE DUSZE (kategoria: najlepsze przedstawienie), Janusza Wiśniewskiego (kategoria: najlepsza reżyseria, MARTWE DUSZE), Jerzego Satanowskiego (kategoria: najlepsza muzyka, MARTWE DUSZE), Agatę Bykowską (kategoria: najciekawszy debiut, SEANS) i Radosława Paczochę (kategoria: najlepsza polska sztuka, BRONIEWSKI).

7 października Robert Ninkiewicz otrzymał Nagrodę Aktorską za rolę tytułową w BRONIEWSKIM na 13. edycji Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

19 października aktorka Sylwia Góra-Weber została laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Sopotu Sopocka Muza.

20 października aktorka Marzena Nieczuja-Urbańska oraz Halina Winiarska-Kiszkis zostały laureatkami konkursu Profesjonaliści Forbesa 2014.

7 listopada Katarzyna Dałek, Michał Jaros i Piotr Biedroń zostali nominowani do nagrody Prezydenta Miasta Gdańska Młody Twórca Kultury. Uzasadnienie nominacji: Katarzyna Dałek – Aktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej Teatralnej w Łodzi, która właściwie zaraz po dyplomie trafiła do Teatru Wybrzeże. A tu w krótkim czasie zagrała w kilku znaczących przedstawieniach, udowadniając, że jest jedną z najbardziej utalentowanych aktorek teatralnych młodego pokolenia w Polsce. Widzowie zapamiętali ją z dwóch ról, zupełnie odmiennych kreacji; drapieżnej Abigail Williams w spektaklu CZAROWNICE Z SALEM i subtelnej Soni w spektaklu PŁATONOW, Michał Jaros – Aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej Teatralnej w Łodzi, jeden z grupy młodych artystów zaangażowanych w ostatnich latach do gdańskiego Teatru Wybrzeże. Zagrał kilka dostrzeżonych przez publiczność i krytyków ról, z których najwybitniejsza to tytułowa kreacja w PŁATONOWIE, za którą zdobył wyróżnienie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Ostatnio można go było zobaczyć w BRONIEWSKIM, gdzie z Robertem Ninkiewiczem współtworzył postać tytułową, Piotr Biedroń – Aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, jeden z najważniejszych nabytków aktorskich Teatru Wybrzeże w ostatnich latach, artysta przez wielu krytyków uznawany za jednego z najciekawszych aktorów teatralnych młodego pokolenia. Podczas swoich dwóch, bardzo pracowitych, lat pracy na scenie Teatru Wybrzeże wystąpił m.in. w takich spektaklach, jak: AMATORKI, ŻYCIE JEST SNEM, CIAŁA OBCE czy BRONIEWSKI.

26 grudnia BRONIEWSKI, MARIA STUART oraz VII edycja Festiwalu Wybrzeże Sztuki znalazły się w teatralnym podsumowaniu najważniejszych wydarzeń minionego roku stworzonym przez Łukasza Rudzińskiego z portalu Trójmiasto.pl. O BRONIEWSKIM – Koniec roku szkolnego przyniósł niespodziewanie wydarzenie teatralne czerwca. Był nim spektakl Adama Orzechowskiego BRONIEWSKI, wystawiony na podstawie tekstu Radosława Paczochy w Teatrze Wybrzeże. Orzechowski przybliża wielowymiarową postać poety Władysława Broniewskiego, starając się w możliwy klarowny sposób ukazać zarówno okres wojenno-patriotyczny, pociąg do kieliszka, liczne miłości poety, jak i wewnętrzne rozdarcie artysty balansującego między buńczucznym nonkonformizmem a apatią i biernym podporządkowaniem władzom komunistycznej Polski. O MARII STUART – W podsumowaniu września nie można pominąć też premiery Teatru Wybrzeże MARIA STUART, przygotowanej przez Adama Nalepę. Spektakl jest dość skromny inscenizacyjnie, ale świetnie poprowadzony reżysersko. Największe wrażenie robią dwie gwiazdy Teatru Wybrzeże – Dorota Kolak i Katarzyna Figura w głównych rolach, czyli intrygujące zderzenie dwóch aktorskich osobowości. O VII edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki – Kolejna odsłona Festiwalu Wybrzeże Sztuki umocniła pozycję tej imprezy jako najciekawszego przeglądu polskiego teatru w Trójmieście. […] WYCINKA / HOLZFÄLLEN Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy to jedno z największych teatralnych wydarzeń roku, które niemal od razu po premierze obejrzeć można było w Gdańsku dzięki Festiwalowi Wybrzeże Sztuki.

29 grudnia Teatr Wybrzeże zdominował ranking 10. najważniejszych wydarzeń kulturalnych minionego roku przygotowany przez redakcję Dziennika Bałtyckiego! Nr 3.- BRONIEWSKI: Ten rok w teatrze należał do Teatru Wybrzeże. BRONIEWSKI Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego to przykład bardzo udanej realizacji tej sceny. Biografia sztandarowego poety PRL stała się dla autora i reżysera okazją do rozważań o latach komunistycznego zniewolenia, bez łatwych sądów jednak i uproszczeń. Robert Ninkiewicz w roli Broniewskiego poruszająco pokazał duchową złożoność poety, momenty jego poetyckich wzlotów i życiowych upadków. Ten wiezień Łubianki i żołnierz Andersa potrafił potem pisać peany na cześć Stalina. Nałogowy lewicowiec i nałogowy pijak z jednego nigdy się nie wyleczył: z kultu polskości i kultu poezji. Złożona postać i odpowiadająca temu rola Ninkiewicza. Nr 4. – Katarzyna Figura w MARII STUART Schillera: Figura znakomicie odegrała Elżbietę Tudor i jej dramat władczyni, która wie, że władza wyklucza człowieczeństwo i serce. Cały spektakl to przede wszystkim zmagania tych dwóch charakterów: Marii Stuart Doroty Kolak i Elżbiety Tudor Katarzyny Figury. Aktorki z krwi i kości, a nie celebrytki. Nr 5. – WYCINKA na Festiwalu Wybrzeże Sztuki: WYCINKA – wybitny spektakl Teatru Polskiego we Wrocławiu, w reżyserii Krystiana Lupy, zobaczyliśmy w Gdańsku podczas festiwalu Wybrzeże Sztuki. Można by w nieskończoność wyliczać zalety tego przedstawienia. Wymieńmy to, co najistotniejsze, a zatem: szacunek dla literatury, na podstawie której powstało (intelektualna proza Thomasa Bernharda), dla wypowiadanego na scenie słowa, szacunek dla widza wreszcie. Widza, od którego się wymaga. Wielkiej klasy reżyser nie szokuje, a myśli, do myślenia zmusza też widza, a poddaje tematy – przetrzymując go na widowni ponad cztery godziny – dalekie od popkulturowej sieczki. Lupa nie kokietuje odbiorcy, nie mami tanimi chwytami, nie podlizuje się. Trzyma piękny dystans, zdając się mówić, że teatr – tak jak poezja – wcale nie musi być sztuką dla każdego, że to sztuka tylko dla wybranych.

VII EDYCJA FESTIWALU WYBRZEŻE SZTUKI

Od 3 do 13 listopada trwała VII edycja Festiwalu Wybrzeże Sztuki. W jej ramach zaprezentowaliśmy WYCINKĘ HOLZFÄLLEN w reżyserii Krystiana Lupy z Teatru Polskiego we Wrocławiu, spektakl STARA KOBIETA WYSIADUJE Marcina Libera z Narodowego Starego Teatru z Krakowa, DZIADY Radosława Rychcika z Nowego Teatru z Poznania, TRĘDOWATĄ.MELODRAMAT Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, CZŁAPÓWKI-ZAKOPANE Andrzeja Dziuka z zakopiańskiego Teatru Witkacego oraz nasze dwie prapremiery – BRONIEWSKIEGO Adama Orzechowskiego oraz CIĄG duetu Marciniak i Buszewicz. Z radością informujemy, że VII edycja Festiwalu Wybrzeże Sztuki spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.

„Wybrzeże Sztuki konsekwentnie umacnia się jako impreza eklektyczna, godząca nowoczesne interpretacje z rzadko w Trójmieście widywaną klasyką. Ogromnie zainteresowanie festiwalowymi propozycjami przekonuje, że ten kierunek jest słuszny.” Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

„Za najciekawsze spektakle tegorocznego Wybrzeża Sztuki można uznać BRONIEWSKIEGO Teatru Wybrzeże i nowatorsko zinterpretowane DZIADY Teatru Nowego w Poznaniu.” Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

Festiwal Wybrzeże Sztuki powstał przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Miasta Sopotu oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Sponsorem VII edycji Festiwalu była Grupa ENERGA.

VI SEZON SCENY LETNIEJ

W lipcu i sierpniu na Scenie Letniej Teatru Wybrzeże w Pruszczu Gdańskim zaprezentowaliśmy siedem tytułów w tym jedną polską prapremierę – AKT RÓWNOLEGŁY, INTYMNE LĘKI, WILLKOMMEN W ZOPPOTACH, WIELKĄ IMPROWIZACJĘ, spektakl SKRZYNK@PANDORY, FAZĘ DELTA i SEANS. Miło nam poinformować, że nasze spektakle obejrzało 5 tysięcy widzów!

BABA CHANEL W PROGRAMIE TEATR POLSKA

25 czerwca Instytut Teatralny przyznał środki finansowe, dzięki którym BABA CHANEL Nikołaja Kolady w reżyserii Adama Orzechowskiego wzięła udział w programie TEATR POLSKA. W ramach zeszłorocznej edycji BABA CHANEL została z powodzeniem zaprezentowana w aż 7 ośrodkach kultury na terenie 3 województw. Maria Eichler z Gazety Pomorskiej w Chojnicach po prezentacji BABY CHANEL w Chojnickim Domu Kultury napisała, że „publiczność żywo reagowała na dowcipne dialogi, często kwitując je brawami, a na koniec zafundowała aktorom Teatru Wybrzeże z Gdańska owację na stojąco i nie chciała wypuścić ich ze sceny. Chyba nie może być większej nagrody…”. W podobnym tonie relacjonuje naszą wizytę w Chojnicach Monika Szymecka z portalu Chojnice24: „to była nie lada gratka. A jak wieść gminna się rozniesie, przy następnej wizycie Teatru Wybrzeże z Gdańska na widowni zabraknie chyba miejsc… Chojniccy teatromani po brawach zaserwowanych aktorom mieli chyba nadzieję, by Chojnice zapadły im w pamięć i wrócili tu w kolejnych rolach.” Z równie entuzjastycznym przyjęciem spotkaliśmy się w Wałczu, Nowym Dworze Gdańskim, Kartuzach, Malborku, Braniewie i Tczewie. Prezentacjom spektaklu towarzyszyły tematyczne warsztaty teatralne, w których uczestniczyły rodziny, młodzież i seniorzy. Zajęcia cieszyły się dużą frekwencją i uznaniem uczestników.

EDUKACJA

W minionym roku prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 70 Warsztatów Teatralnych, 4 Prelekcje Teatralne, 12 Lekcji Teatralnych, 113 tur Zwiedzania Teatru, 2 Lekcje Dramatu. Uczestniczyło w nich ponad 4 tysiące osób!

LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI

W lutym Teatr Wybrzeże zainaugurował LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI, przegląd literatury starszej i nowszej w formie udramatyzowanych czytań z domieszką magii teatru, których wspólnym mianownikiem jest różnorako pojmowany, obecny w literaturze dziecięcej od zawsze, „bohater niepokorny”. Pierwsza Lekcja odbyła się 2 lutego i była poświęcona książce Marcina WICHY ŁYSOL I STRUSIA: LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. W minionym roku zorganizowaliśmy 10 Lekcji i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział ponad 2 tysiące widzów. Od października LEKCJOM NIEGRZECZNOŚCI towarzyszą warsztaty dla dzieci i rodziców, w których uczestniczyło ponad 130 osób.

„Aktorzy posypują widzów brokatem, ze sceny wystrzeliwują serpentyny w metalicznych kolorach, które zaczepiają się o rusztowania sufitu i girlandami opadają na publiczność, połyskując w świetle reflektorów wszystkimi kolorami tęczy, a nad sceną unoszą się bańki mydlane. A do tego wszystko dzieje się w nieustannym ruchu – ktoś zabawnie się przewraca, jakiś bohater biegnie, za chwilę inny tańczy. Nagromadzenie bodźców jest godne podziwu i dopasowane do temperamentu sześciolatków i starszych dzieci, do których skierowane są LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI. Jest głośno, kolorowo i bardzo ciekawie.” Agata Olszewska, Gazeta Wyborcza

INNE WYDARZENIA

W 2014 roku roku ukazały się 4 numery magazynu WYBRZEŻA. Na łamach naszego kwartalnika w całości poświęconego wydarzeniom z życia Teatru Wybrzeże można było przeczytać m.in. wywiady z reżyserami premierowych spektakli oraz felietony Doroty Androsz.

W minionym roku odbyło się 6 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego, miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami naszych spektakli. Z przyjemnością informujemy, że we wszystkich spotkaniach wzięło udział blisko 300 osób.

W zeszłym roku zorganizowaliśmy 10 edycji „Rodzica w Teatrze”, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało blisko 300 osób.

Z okazji 21. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Fundacja Pomysłodalnia i Teatr Wybrzeże zorganizowały charytatywny koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, który odbył się 12 stycznia na Scenie Kameralnej w Sopocie.

14 stycznia Teatr Wybrzeże opublikował nowe portrety zespołu artystycznego. Autorem zdjęć jest Michał Szlaga, jeden z najwybitniejszych polskich fotografów. Zdjęcia znajdują się na stronie teatru w dziale zespół oraz we foyer Dużej Sceny.

Premierze MARTWYCH DUSZ towarzyszyło otwarcie wystawy JANUSZ WIŚNIEWSKI I JEGO PANOPTICUM OŻYWIONYCH MARTWYCH DUSZ na której zaprezentujemy plakaty autora do przedstawień jego własnych i innych twórców oraz zdjęcia z najsłynniejszych, podbijających międzynarodowe festiwale i pokazywanych w całym świecie przedstawień reżysera zrealizowanych m.in. w Teatrze Nowym w Poznaniu, Współczesnym i Narodowym w Warszawie, a także z jego własnym Zespołem Janusza Wiśniewskiego.

W lutym Grupa GPEC i Teatr Wybrzeże przedłużyły umowę o współpracy na kolejny rok. Mecenat Grupy GPEC stanowi wsparciem dla bieżącej działalności Teatru Wybrzeże, który przyznał przedsiębiorstwu tytuł Partnera Strategicznego.

Projekt Teatru Wybrzeże pt. „Podniesienie jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże – Dużej Sceny i Sceny Malarnia. Etap I – przygotowanie dokumentacji projektowej” zgłoszony do konkursu o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (Oś Priorytetowa 10, Poddziałanie 10.2.2), uzyskał pozytywną opinię i dofinansowanie w wysokości 573.750,00 zł netto, które stanowi 75% wartości projektu (łączna wartość projektu to 765 000 zł netto). Umowa o dofinansowanie została podpisana przez Marszałka Województwa Pomorskiego 3 marca 2014 roku. Projekt polegać będzie na przygotowaniu dokumentacji projektowej dla inwestycji pt. „Podniesienie jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże – Dużej Sceny i Sceny Malarnia – wraz z poprawą stanu zabytkowego obiektu Starej Apteki wraz z Przejściem Bramnym i podniesieniem jakości przestrzeni publicznej na ulicy Teatralnej” planowanej do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020. W ramach projektu zostanie wykonany projekt budowlany, wykonawczy, projekt wnętrz, projekt modernizacji Dużej Sceny wraz z niezbędnymi ekspertyzami. Ostatecznym celem projektu jest poprawa jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże.

Premierze WYSPY MARIVAUX towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu AUTORZY NASZYCH PLAKATÓW – WYSPA WAŁKUSKI, na której zaprezentowaliśmy twórczość Wiesława Wałkuskiego, autora plakatu do WYSPY MARIVAUX, ORKIESTRY TITANIC i SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI.

23 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru odbyły się DRZWI OTWARTE W TEATRZE WYBRZEŻE. W ramach tegorocznej, ósmej już edycji odkryliśmy przed widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni. W programie znalazło się m.in. zwiedzanie Dużej Sceny i Sceny Kameralnej, pokaz charakteryzacji teatralnej oraz LEKCJA NIEGRZECZNOŚCI. Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc osób.

Od 13 marca do 6 kwietnia trwał przegląd spektakli 5XBAKA z udziałem jednego z najwybitniejszych polskich aktorów, laureata wielu prestiżowych nagród, gwiazdy naszego teatru – Mirosława Baki, który już od 25 sezonów jest twarzą Teatru Wybrzeże. W ramach przeglądu zaprezentowaliśmy G®UPĘ LAOKOONA, SEKS DLA OPORNYCH, NA POCZĄTKU BYŁ DOM, CZAROWNICE Z SALEM, ZMIERZCH BOGÓW, a także otworzyliśmy wystawę fotogramów MIROSŁAW BAKA: Z WYBRZEŻOWEGO ĆWIERĆWIECZA oraz zorganizowaliśmy spotkanie aktora z widzami.

Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat wygrała konkurs architektoniczny na „podniesienie jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże – Dużej Sceny i Sceny Malarnia – wraz z poprawą stanu zabytkowego obiektu Starej Apteki wraz z Przejściem Bramnym i podniesieniem jakości przestrzeni publicznej na ulicy Teatralnej”. Sąd Konkursowy pod przewodnictwem Pawła Wład. Kowalskiego wybrał projekt poznańskich architektów spośród siedmiu nadesłanych prac. Drugie miejsce w konkursie zajęła praca przygotowana wspólnie przez pracownie: FUNKCIONA Architekci Spółka Partnerska Munoz i Partnerzy (Warszawa) i INGENNUS Urban Consulting S.L.P (Hiszpania). Sąd Konkursowy przyznał także dwa równorzędne wyróżnienia pracowniom: Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski (Sopot) oraz Sound&Space Robert Lebioda (Poznań). Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 18 czerwca we foyer Dużej Sceny Teatru Wybrzeże.

Czerwcowej prapremierze na Dużej Scenie towarzyszyło otwarcie wystawy BRONIEWSKI stanowiącej fotograficzną opowieść o życiu Poety.

31 lipca oraz 1 i 3 sierpnia znakomite i wielokrotnie nagradzane CZAROWNICE Z SALEM zostały zaprezentowane w dodatkowej, angielskiej wersji językowej (tekst sztuki był wyświetlony nad sceną). Teatr Wybrzeże przygotował tłumaczenie sztuki z myślą o turystach oraz obcokrajowcach mieszkających w Trójmieście.

Prapremierze DWÓCH W TWOIM DOMU towarzyszyło otwarcie wystawy FAKTY NA AKTY (TEATRALNE) PRZEROBIONE [TEATR NON-FICTION] na której zaprezentowaliśmy plakaty przedstawień bazujących na tekstach, przerabiających fakty na teatralne akty, takie, u których podłoża leżą zdarzenia prawdziwe i biografie prawdziwych ludzi

Prapremierze STATKU SZALEŃCÓW towarzyszyło otwarcie wystawy A JA W ZESZŁYM ROKU BYŁAM W TEATRZE… OJ, JAK BYŁO WSPANIALE! JAK MI SIĘ TEN AKTOR SPODOBAŁ… na której zaprezentowaliśmy 50 fotogramów ze spektakli, których autorami byli nasi wschodni sąsiedzi.

6 września na Scenie Malarnia odbyło się Narodowe Czytanie TRYLOGII Henryka Sienkiewicza. Fragmenty TRYLOGII przeczytali: Zbigniew Olszewski, Michał Jaros, Małgorzata Brajner, Piotr Łukawski, Marzena Nieczuja-Urbańska i Katarzyna Kaźmierczak. Czytanie wyreżyserował Adam Orzechowski. Miło nam poinformować, że czytanie spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem licznie zgromadzonej publiczności.

Premierze MARII STUART towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu AUTORZY NASZYCH PLAKATÓW, na której zaprezentowaliśmy prace Wiktora Sadowskiego, wybitnego grafika i malarza, który dla naszego teatru zaprojektował siedem znakomitych plakatów do spektakli KSIĘŻNA D’AMALFI, PORTRET DORIANA GRAYA, CHARLIE BOKSEREM, ZMIERZCH BOGÓW, NIE-BOSKA KOMEDIA, PŁATONOW i MARIA STUART.

6 października Teatr Wybrzeże na swojej stronie internetowej opublikował reportaż TO CZEGO NIE WIDAĆ. Autorem zdjęć jest Michał Szlaga, jeden z najwybitniejszych polskich fotografów, który przez blisko pół roku uczestniczył w niezwykle istotnych, ale często niewidocznych dla widzów wydarzeń z życia gdańskiej sceny.

27 listopada we foyer Sceny Kameralnej odbyło się otwarcie wystawy TERESA BYSZEWSKA: KOLAŻE Z TKANIN, SERIGRAFIE, FROTAŻE. Wystawa towarzyszy retrospektywnej ekspozycji prac Jana Lenicy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Dodaj komentarz