„Chórraa” zadebiutowała na scenie gdyńskiej

Szekspirowskie  kobiety nie płaczą. „Wszystkie kobiety Williama” w Gdyni

Piotr Wyszomirski

 

Nowoczesny chór kobiet Chórraa po zeszłorocznej prezentacji na Festiwalu Szekspirowskim wreszcie ujawnił się na scenie gdyńskiej. 18 kobiet w międzypokoleniowym przedziale wiekowym przedstawiło kilkanaście odmian  kobiecości. W krótkich scenkach-prezentacjach poznajemy: Ofelię, Desdemonę, Gertrudę, Lavinię, Tamorę, Tytanię, Helenę, Hermię, Julię, Lady Makbet, Katarzynę, Biankę, Gonerylę, Reganę, Kordelię, Panią Ford i Panią Page. „Wszystkie kobiety Williama” to bardzo nietypowa próba przedstawienia kobiet z utworów dramaturga wszechczasów. Nietypowa, bo wyśpiewana, wykrzyczana, wytańczona, wyskakana i… wykobiecona. Każda z członkiń „Chórryy”  znalazła swój własny pomysł na przedstawioną postać, odegrała ją indywidualnie i zespołowo.

Co ważne i zaskakujące w kontekście obowiązujących dziś norm postdramatycznych, nie ginie w tym szaleństwie Szekspir.  Fragmenty utworów brzmią czysto, nie są przekręcone, ci którzy znają twórczość autora arcydramatów, zyskują dodatkowy poziom satysfakcji poprzez tworzenie nowej całości z fragmentów powierzonych przez chórzystki. „Wszystkie kobiety Williama” to kreacja zbiorowa, role i czas sceniczny rozdawane są równomiernie i na zasadach zrównoważonego rozwoju. Do najlepszych fragmentów należą na pewno: marszowe wejście, scena z kijami, zbiorowa, wykrzyczana prezentacja imion przed publicznością, happening Romeo i Julia oraz finałowa „No Woman, No Cry”, podczas której chórrzzyystki porywają do tańca publiczność, która chętnie bierze udział w końcowym wyzwoleniu.

 

10.03.201310.33.31_big
Fot. Joanna Małecka

Zobacz zdjęcia w galerii Chórraa, Wszystkie kobiety Williama w CKG, 8.03.2013, foto: Joanna Małecka

Choć osiemnaście kobiet prowadzi dźwiękiem tym razem mężczyzna (Jeremiasz Gzyl, młody aktor Teatru Muzycznego w Gdyni gra na cajonie), myliłby się ten, kto sądziłby, że uczestniczki zdarzenia są mało emancypowane. Ubrane w paramilitarne kostiumy, śmiałe i zdecydowane, nie pozostawiają wątpliwości, kto zwycięży w walce płci – świadczy o tym nie tylko znak „V”, jaki manifestują pod koniec spektaklu. Chórraa to artystyczne komando, oddział do zadań specjalnych z licencją na sukces.  „Wszystkie…” to mały manifest kobiecości: triumfującej i absolutnej, kobiecości, przed którą nie ma ucieczki i dla której nie ma alternatywy. Przyszłość jest kobietą.

To, co w kontakcie z propozycją artystyczną gdyńskich chórzystek głównie zwraca uwagę, to niezwykły potencjał artystek-amatorek i samego projektu. Naturalna, nieskrępowana energia, którą aktorki i śpiewaczki wyzwalają podczas prezentacji, sprawia, że uczestnicy spotkania w kilku momentach dotykają czegoś bardzo rzadkiego w dzisiejszych spotkaniach teatralnych i szerzej ogólnoartystycznych. To po prostu źródłowe spotkanie z człowiekiem, jego emocjami i pragnieniami, pewnie także lękami i słabościami. Projekt „Chórraa” to już w tej chwili, mimo krótkiego czasu istnienia, niesamowity potencjał na przyszłość. Brakuje u nas prawdziwego, zaangażowanego teatru społecznego, który w przetworzonej artystycznie postaci nawiązuje do źródeł teatru rozumianego jako rytuał i manifestacja podstawowych wartości. Mam nadzieję, że Chórraa odważy się pójść dalej i będzie tworzyć produkcje dłuższe, bardziej rozbudowane, rozśpiewane i różnorodne. W tym projekcie tkwi ogromna siła, kto wie, może doczekamy się inicjatywy, która przejdzie do historii nie tylko lokalnej kultury.

 

10.03.201310.48.24_mini
Fot. Beata Demska

Zobacz zdjęcia w galerii Chórraa, Wszystkie kobiety Williama w CKG, 8.03.2013, foto: Beata Demska

Chórraa istnieje od wiosny 2012 roku. Pomysłodawczynią i koordynatorką projektu jest Magdalena Kajtoch, na co dzień animatorka kulturalna i recenzentka teatralna. Kierowniczką muzyczną i współreżyserem produkcji gdyńskiej formacji jest Renia Gosławska, solistka Teatru Muzycznego w Gdyni, znana z wielu niezapomnianych ról (niedawno rozpoczęły się próby do „Chłopów” wg Reymonta w reżyserii Wojciecha Kościelniaka i z muzyką Piotra Dziubka, w których Renia Gosławska została obsadzona w roli Jagny). „Chórraa” debiutowała na XVI Festiwalu Szekspirowskim w lipcu 2012,  wystąpiła też podczas koncertu „Śpiewający aktorzy: piosenka francuska” na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie w styczniu 2013.  Ponadto formacja ujawniała się  podczas akcji bezpośrednich w przestrzeniach miejskich (Centrum Handlowe Batory  i stacja SKM w Gdyni oraz Galeria Bałtycka w Gdańsku).  W najbliższym czasie zespół rozpocznie próby do nowego spektaklu pt. „Perfumeria Lady Makbet”. Szefowe projektu zapraszają do wstąpienia do zespołu, zgłoszenia należy przesyłać na adres e-mail: pomyslodalnia@gmail.com


Reżyseria: Renia Gosławska, Magdalena Kajtoch
Scenariusz: Magdalena Kajtoch
Ruch i rytm: Renia Gosławska

Premiera 28.07.2012 r. podczas XVI edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

Chórraa w składzie:

Beata Bednarczyk, Jagoda Białogrodzka, Edyta Górska, Krystyna Homza, Alina Japczyńska, Jolanta Kaczorowska, Magdalena Kajtoch, Julia Komorowska, Hanna Ligęza-Rybak, Agnieszka Szkiruć-Lutkiewicz, Katarzyna Marzec-Okoń, Karolina Walentynowicz, Justyna Wolf, Elżbieta Zagrodzka oraz gścinnie Michalina Łabacz, Agata Mieniuk, Alicja Stasiewicz, Katarzyna Wojasińska oraz grający na cajonie Jeremiasz Gzyl.

Centrum Kultury w Gdyni, 8 marca 2013

Źródło: Gazeta Świętojańska

Dodaj komentarz