8.11 Sąd Ostateczny, Opera Bałtycka

Termin: 8.11.2017, godz. 19.00
Miejsce: Opera Bałtycka
Bilety: 60-100 zł

Burzliwe losy jednego ze znamienitych europejskich dzieł malarskich, „Sądu ostatecznego” autorstwa Hansa Memlinga, stały się inspiracją dla autorów opery. Nowa produkcja przedstawi owianą mistycyzmem historię powstania i znaczenia tryptyku, zmagań jego twórcy jak oraz odbiorców, którzy mogli go podziwiać w różnych okolicznościach, realiach historycznych i miastach Europy. Wędrówka obrazu rozpoczęła się od łupu, który przywiódł go do Gdańska i w tym miejscu znajduje się on obecnie jako stały eksponat.

Scena Opery Bałtyckiej proponując „Sąd ostateczny” Krzysztofa Knittla pozwala za sprawą mnogości środków operowych odkryć to dzieło w nowym kontekście i pochylić się nad fundamentalnym tematem oceny życia ludzkiego w kontekście dobra i zła.

Autorem libretta jest Mirosław Bujko, muzykę stworzył ceniony za współczesne kompozycje Krzysztof Knittel. Główne partie wykonują znakomici polscy soliści.

Muzyka: Krzysztof Knittel
Libretto: Mirosław Bujko
Reżyseria: Paweł Szkotak
Kierownictwo muzyczne: Szymon Morus
Scenografia: Damian Styrna
Kostiumy: Anna Chadaj
Obsada:
Memling (baryton) – Robert Gierlach
Arago (bas) – Piotr Lempa
Portinari (kontratenor) – Jan Jakub Monowid
Katarzyna Tanagli (sopran) – Anna Mikołajczyk

Chór, orkiestra i balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Krzysztof Knittel – ur. 1947 w Warszawie, studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego). Brał udział w Kursach Zastosowań Matematyki organizowanych przez Polską Akademię Nauk w Warszawie (1974) i w Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1974 i 76). Od 1973 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA.

Mirosław M. Bujko (ur. 1951) − polski pisarz, muzykolog, muzykolog, doktor nauk humanistycznych, dziennikarz i publicysta. Pracuje w Wyższej Szkole Komunikowania i Mediów Społecznych im. Jerzego Giedroycia w Warszawie. Od lat praktykuje iaidō – tradycyjną sztukę japońskiego miecza. Debiutował w 2003 roku napisaną dziesięć lat wcześniej Księgą uczynków (Nowy Świat 2003). Opublikował trylogię sensacyjną, którą tworzą książki Złoty Pociąg (W.A.B. 2006), Czerwony Byk (W.A.B. 2007) oraz Wyspy Szerszenia(W.A.B. 2008). Jego powieści były tłumaczone na języki niemiecki i portugalski. W 2009 roku, wraz z Waldemarem J. Dziakiem, opublikował powieść na temat północnokoreańskiego reżimu reżimu, Pająk z góry Katsuragi (W.A.B. 2009)

Szymon Morus – po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012 oraz 2014. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jako dyrygent współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką oraz Sinfoniettą Consonus. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: Gdańskich Impresji Muzycznych, Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego czy Otwieramy bramy muzyki. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70. rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem NiemieckieJohannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga.

W październiku 2013 roku, prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess – klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań, w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy In Credo Agnieszki Stulgińskiej. Od października 2013 roku jest związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W sezonie artystycznym 2014/2015 Dyrygent – Rezydent Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Jest założycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress – młodego, dynamicznego, obchodzącego w 2014 roku jubileusz 5-lecia zespołu, który bierze udział w znaczących wydarzeniach muzycznych na terenie całego Pomorza.

1905108

Dodaj komentarz