30.10-12.11 VIII edycja Wybrzeża Sztuki

TR Warszawa, Łaźnia Nowa, Narodowy Stary Teatr, Pożar w Burdelu, Teatr Imka, Och-Teatr oraz Teatr Wybrzeże zaprezentują swoje najnowsze produkcje.

Termin: 30.10-12.11.2015
Miejsce: Teatr Wybrzeże
Bilety:
„Koncert życzeń” – normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
„Wróg ludu”- normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
„Maciej Korbowa i Belletrix” – normalny: 70zł, ulgowy: 50zł
„Dziewczyna z marszu niepodległości” – normalny: 60zł, ulgowy: 40zł
„Maria Callas. Master class” – normalny: 80zł, ulgowy: 60zł
„Portret damy” – normalny: 40zł, ulgowy: 30zł
Wejściówki na wolne miejsca w sprzedaży pół godziny przed spektaklem – 30zł
Karnet festiwalowy – normalny: 240 zł, ulgowy: 200 zł (zawiera 8 biletów, po jednym na każdy tytuł)

Szczegółowy program

30 i 31 października, Duża Scena, godzina 19.00
Łaźnia Nowa/ TR Warszawa
Franz Xavier Kroetz
Koncert życzeń
Tłumaczenie: Danuta Żmij-Zielińska
Reżyseria: Yana Ross
Scenografia: Simona Biekšaité
Dramaturgia: Aśka Grochulska
Audiosfera: Aśka Grochulska
Reżyseria światła: Mats Öhlin
Kurator projektu: Marcin Zawada
W spektaklu Danucie Stence, aktorce Teatru Narodowego towarzyszy – jako głos z radia – Wojciech Mann.
Premiera: 9 stycznia 2015 roku
Czas trwania: 1 godzina i 5 minut
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.
Widownia niestandardowa (wyłącznie miejsca stojące).

Spektakl Yany Ross oparty jest na tekście niemieckiego dramatopisarza Franza Xaviera Kroetza. KONCERT ŻYCZEŃ w odróżnieniu od klasycznie skonstruowanego dramatu składa się jedynie z rozbudowanych didaskaliów, które stanowić mają partyturę i komentarz do scenicznych działań. Bohaterką jest pięćdziesięcioletnia kobieta, stenotypistka. Urządzenie i umeblowanie jej mieszkania odpowiada stylowi współczesnej cywilizacji mieszczańskiej. Otoczona barwnością efektownych reklam i opakowań, szalenie pedantyczna i zorganizowana, nie potrafi przezwyciężyć swej samotności. Społeczeństwo, w którym żyje, także nie pomaga jej w rozwiązaniu problemów, skazując na wykluczenie i izolację. Kroetz tworzy obraz świata, w którym jednostka jest zdana na samotność, a jej pojedynczy los ginie gdzieś w wielkomiejskim tempie życia. Dramatopisarz bierze również pod lupę zachowania i moralność klasy średniej, która w obliczu zmian społecznych i kulturowych, musi na nowo wypracować i określić swoją tożsamość. Główną i jedyną rolę w spektaklu Yany Ross gra Danuta Stenka, aktorka Teatru Narodowego.

3 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
Narodowy Stary Teatr
Henrik Ibsen
Wróg ludu
Przekład: Anna Marciniakówna
Reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Justyna Łagowska
Choreografia: Maćko Prusak
Muzyka: Robert Piernikowski
Opracowanie tekstu i dramaturgia: Michał Buszewicz
W spektaklu występują: Juliusz Chrząstowski, Małgorzata Zawadzka, Monika Frajczyk, Radosław Krzyżowski, Zbigniew Ruciński, Michał Majnicz, Bogdan Brzyski, Bolesław Brzozowski, Zbigniew Kosowski oraz Ania Komorek i Maciek Trybus.
Premiera: 3 października 2015
Czas: 2 godziny (bez przerw)

WRÓG LUDU

Ibsen napisał WROGA LUDU w roku 1882, ale odsłonięte w nim bezduszne mechanizmy pozostają przerażająco aktualne AD 2015. Małe, uzdrowiskowe miasteczko w południowej Norwegii staje się w interpretacji Jana Klaty miejscem rządzącym się bardzo specyficznymi zasadami. Jak mówi o mieszkańcach burmistrz Peter Stockmann: „Ludzie najlepiej czują się ze starymi, dobrymi ideami, które już sobie przyswoili”. Przyzwyczajenia i niechęć do zmian ścierają się w nim z poczuciem zagrożenia, któremu należy zapobiec. Badania doktora Tomasa Stockmanna ujawniające nieprawidłowe położenie wodociągu i regularne zatruwanie wody kąpieliska mają potencjał rewolucyjny, godzą jednak w interesy władz miasta, a impas sytuacji potęguje bliskie pokrewieństwo między uzdrowiskowym lekarzem a burmistrzem. Jak rozłożą się sympatie mieszkańców miasteczka? A przede wszystkim od czego to zależy? Wydawać by się mogło, że posiadający poparcie społeczne doktor bez problemu wprowadzi ulepszenia w wodociągach. Ale czy jego działania nie zmienią przypadkiem tak wygodnego układu, który funkcjonuje od lat bez zarzutu? A może badania doktora Stockmanna są oszustwem obliczonym na przejęcie władzy w miasteczku? Z pewnością każda zmiana jest podejrzana.

5 i 6 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
Pożar w burdelu
Maciej Łubieński & Michał Walczak
Dziewczyna z marszu niepodległości
Reżyseria: Michał Walczak
Muzyka: Wiktor Stokowski
Choreografia: Bartosz Figurski
Scenografia: Alicja Kokosińska
Charakteryzacja: Beata Borowska
Światło: Tadeusz Perkowski
Dźwięk: Mateusz Skalski
W spektaklu występują: BurdelTrupa – Monika Babula, Karolina Czarnecka, Magdalena Łaska, Maria Maj, Lena Piękniewska, Agnieszka Przepiórska, Tomasz Drabek, Andrzej Konopka, Mariusz Laskowski, Maciej Łubieński, oraz BurdelBand – Wiktor Stokowski, Michał Górczyński, Marcin Wippich, Maciej Łubieński
Premiera: 31 października 2015
Produkcja: Pożar w Burdelu/Igor Znyk

LOGO_BURDEL

POŻAR W BURDELU to artyści związani początkowo z Chłodną 25, następnie z Barem Studio, Teatrem WARSawy i Nowym Teatrem. Pod kierownictwem Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego stworzyli szaloną BurdelTrupę, pokazującą co miesiąc życie miasta w krzywym zwierciadle. Każdy odcinek opowiada o tym, o czym aktualnie mówi Warszawa, ale nie zapomina też o historii i legendach stolicy. Bohaterami spektakli są m.in. mieszkańcy Miasteczka Wilanów, Duch Byłego Naczelnika Wydziału Estetyki, hipsterzy czy Podpalacz Tęczy.

8 i 9 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
Teatr Wybrzeże
Henry James / Magda Kupryjanowicz
Portret damy
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Choreografia: Dominika Knapik
Muzyka na żywo: CHŁOPCY KONTRA BASIA – Agnieszka Derlak, Barbara Derlak, Marcin Nenko
Wideo: Arkadiusz Biedrzycki
Asystent reżysera: Michał Jaros
W spektaklu występują: Katarzyna Dałek, Katarzyna Michalska, Krzysztof Matuszewski, Michał Jaros, Piotr Biedroń, Sylwia Góra-Weber, Marek Tynda, Jakub Mróz, Małgorzata Brajner, Agata Bykowska oraz zespół CHŁOPCY KONTRA BASIA: Barbara Derlak, Agnieszka Derlak i Marcin Nenko, a także Roksana Grulkowska.
Prapremiera: 17 maja 2015 roku na Dużej Scenie
Czas: 2 godziny 45 minut (jedna przerwa)
Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.

Lata 70-te XIX wieku. Do wybrzeży wiktoriańskiej Anglii przybija statek z Nowego Jorku, a na jego pokładzie – Isabela Archer, młoda Amerykanka o wyjątkowej urodzie i nie mniej wyjątkowym charakterze. Zafascynowana europejską kulturą, wkrótce sama zacznie wzbudzać fascynację dwóch angielskich dżentelmenów. Sprawy dodatkowo skomplikują się, gdy w ślad za nią ruszy jej amerykański wielbiciel. Wbrew swoim oczekiwaniom, niezależna dotychczas Isabela, w małżeństwie z jednym z adorujących ją mężczyzn zacznie upatrywać swojego przeznaczenia. Czy jednak jej wybór okaże się słuszny?

Jeden z najszerzej komentowanych i najwyżej ocenianych spektakli minionego sezonu. Za reżyserię PORTRETU DAMY Ewelina Marciniak została nominowana do Nagrody im. Konrada Swinarskiego, natomiast Katarzyna Dałek za rolę Isabel Archer została nominowana do prestiżowej Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.

9 listopada, Scena Malarnia, godzina 19.00
Łaźnia Nowa/Teatr Imka
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Maciej Korbowa i Belletrix 
Rekonstrukcja spektaklu dyplomowego PWST w Krakowie z 1993 roku w reżyserii i w scenografii Krystiana Lupy
Asystent reżysera: Tomasz Węgorzewski
Kostiumy: Piotr Skiba
Opracowanie muzyczne: Radosław Krzyżowski
Pierwsza i druga część spektaklu (MATERIA PIERWOTNA): reżyseria Krystian Lupa
Trzecia część spektaklu (MATERIA MITYCZNA): reżyseria Tomasz Węgorzewski
W spektaklu występują: Małgorzata Maślanka, Barbara Szotek-Stonawski, Agnieszka Trzyna, Joanna Żurawska- Federowicz, Paweł Deląg, Radosław Krzyżowski, Tadeusz Łomnicki, Artur Rzegocki.
Premiera: 28 kwietnia 2015
Czas: 3 godziny 40 min (dwie przerwy)

MACIEJ KORBOWA I BELLATRIX Witkacego przedstawia historię zbioru indywiduów, dotkliwie odczuwających znużenie i rozczarowanie dotychczasową przygodą w sztuce. Pod wodzą charyzmatycznego Mistrza Korbowy, w trakcie narkotycznych sesji, artyści próbują radykalnie przewartościować swoje człowieczeństwo zarazem poszukując nowej formy.

Przedstawienie Krystiana Lupy w Łaźni Nowej jest próbą powrotu do inicjalnego doświadczenia sprzed dwudziestu lat – rekonstrukcją MACIEJA KORBOWY I BELLATRIX, spektaklu dyplomowego absolwentów krakowskiej PWST wówczas przygotowanego w dwóch wzajemnie dopełniających się wersjach: MATERIA MITYCZNA i MATERIA PIERWOTNA. Konfrontacja aktorów z przedstawieniem z 1993 roku, w którym grali u progu swojej kariery, wznawianym obecnie niczym seans spirytystyczny, zasadza się na mierzeniu się z własną pamięcią, ówczesną wrażliwością artystyczną i duchową oraz wyobrażeniem zagranej przed laty roli. W rycie spektaklu z przeszłości zderzają się i wzajemnie przenikają doświadczenia przeszłe i teraźniejsze, zmienne, naznaczone upływem czasu diagnozy, dotyczące kondycji artysty, naszego świata, kultury oraz możliwości duchowej i artystycznej transgresji.

11 i 12 listopada, Duża Scena, godzina 19.00
Och-Teatr
Terrence McNally
Maria Callas. Master class
Tłumaczenie: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Andrzej Domalik
Konsultacja wokalna: Joanna Cortes
Scenografia i kostiumy: Krystyna Janda i Andrzej Domalik
Światło: Andrzej Domalik i Waldemar Zatorski
Projekcja multimedialna: Paweł Szymczyk
Asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska
W spektaklu występują: Krystyna Janda, Marta Wągrocka, Jolanta Wagner, Rafał Bartmiński, Mateusz Dębski, Michał Zieliński.
Premiera: 3 września 2015 rok
Czas: 2 godziny 20 minut (jedna przerwa)

Powrót Callas. Po latach, po wielu nowych opracowaniach Jej życia, setkach materiałów zamieszonych przez ostatnie 20 lat, wywiadów i filmów na youtube, po dwóch biograficznych filmach kinowych i kilku telewizyjnych, nowa interpretacja niezwykłego tekstu teatralnego Terrence’a McNally’ego MARIA CALLAS. MASTER CLASS (prapremiera w warszawskim Teatrze Powszechnym 16 września 1997 pod tytułem MARIA CALLAS. LEKCJA ŚPIEWU). I znów reżyseruje Andrzej Domalik, w roli Marii Callas na nowo Krystyna Janda, w nowym ujęciu. To wielokrotnie nagradzany, grany na całym świecie tekst. O miłości do sztuki. Do muzyki. Fascynujący. Dowodzący tezy, że życie bez sztuki nie ma sensu. Że sztuka potrafi sprawić, że wszystko, nawet codzienność, nabiera bogactwa i wartości. Opowieść o artystce, która z kolei sztuce oddała wszystko. Sztuce, która uczyniła ją szczęśliwą i podziwianą, a jednocześnie – samotną i zawiedzioną życiem. Wielka opowieść o pracy, warsztacie i relacji artysty z publicznością.

logotyp festiwalu

Dodaj komentarz