3-4.02 Jubileusz 35-lecia pracy artystycznej Ewy Ignaczak

Jubileuszowym uroczystościom towarzyszyć będzie premiera spektaklu „Burmistrz” w reżyserii jubilatki.

Termin: 3-4.02.2017, godz. 19.00
Miejsce: Teatr Gdynia Główna
Bilety na spektakl: 30-35 zł

Jubileusze są domeną środowiskowych dowcipów, towarzyskich uprzejmości, instytucjonalnej pompy. W przypadku Ewy Ignaczak tak nie będzie. Przeniesiemy gości w przeważnie swojskie, ale rzadko odwiedzane w takim miejscu rejony. Wszystkie zjawiska, charakterystyczne dla dzieł Jubilatki, przemycimy na grunt jubileuszowego wieczoru. Obchody 35-lecia pracy artystycznej swoim patronatem obejmie „Burmistrz” z dramatu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, którego ożywiła Ewa Ignaczak.

W programie wieczoru:

  • Oprawa muzyczna, aranżacje i interpretacje różnych utworów, takie jak: „Wstawaj strana ogromnaja”, „My ze spalonych wsi”, „Wojenko, wojenko” oraz kompozycje własne
  • Wystawa jednorożców
  • Promocja książek ze strasznymi zdaniami
  • Prezentacja pomnika wysadzanego drogimi kamieniami
  • Podziwianie urody Miss Nowego Jorku
  • Pikowanie kalafiorów
  • Symulacje wojenne

… a także uroczysty poczęstunek dla wszystkich gości, pokazy materiałów archiwalnych i inne niespodzianki artystyczne, przygotowane przez byłych i obecnych współpracowników teatru Stajnia Pegaza.

Ewa Ignaczak od trzech dekad zajmuje chlubne miejsce wśród najbardziej interesujących reżyserów teatralnych naszego regionu. Jej dzieła są znane i szanowane nie tylko na Pomorzu, ale również w całej Polsce. Była gościem wielu polskich i zagranicznych festiwali. Niektórzy krytycy uznają jej spektakl „Oskar-zm” wg „Blaszanego bębenka” Guntera Grassa, za cezurę w najnowszej historii polskiego teatru i nową jakość wśród wybitnych osiągnięć teatru offowego. Z założonym w 1981 roku autorskim Teatrze Stajnia Pegaza, zdobyła wszystkie najważniejsze nagrody teatralne w Polsce, zarówno za reżyserię, jak i za całokształt prezentowanych spektakli.

Jej działalność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale z równą pasją objawia się na polu działań społecznych. Jest inicjatorką i realizatorką wielu projektów, między innymi: „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo” (w których udział wzięli Leszek Kolankiewicz i Krzysztof Czyżewski), Ogólnopolska Scena Prezentacji Off de Bicz, Alternatywna Scena „Na piętrze” w Elblągu. Była organizatorką i prowadzącą Alternatywnej Szkoły Teatralnej Żak czy też „Letnich Zaczyniań Teatralnych”. Była pomysłodawcą i wykładowcą „Polskiej Akademii Teatru Niezależnego” na Litwie w latach 2009-2011. W latach 2012-2014 była dyrektorem merytorycznym i wykładowcą międzynarodowego projektu „South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”.

Obecnie poświęca swoje siły i energię na docieranie z teatrem do najmniejszych miejscowości Województwa Pomorskiego, w ramach wielu edycji projektu „Teatr Zajechał”, na edukację nowego pokolenia widzów teatralnych oraz wychowywanie aktywnych i samodzielnych liderów społecznych w ramach „Lekcji Teatralnych” i „Praktyk Teatralnych”. Aktywizuje lokalne społeczności, jednocześnie zwiększając więzi mieszkańców z miastem i otwierając ich na nowe grupy społeczne poprzez koordynację festiwalu „Pociąg do Miasta”.
Festiwale i spotkania teatralne, w których Teatr Stajnia Pegaza wziął udział:

Ogólnopolskie Spotkania Barbórkowe w Dąbrowie Górniczej, Łódzkie Spotkania Teatralne, Biesiada Teatralna w Horyńcu-Zdroju, Festiwal Małych Form Teatralnych „Słodkobłękity” w Zgierzu, Festiwal Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie, „Teatr spoza” w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu, Suwalskie Eksploracje Teatralne, Meeting Teatrów Alternatywnych w Nowej Soli, Międzynarodowe OFF Prezentacje w Bydgoszczy, Teatr Mały w Warszawie, Ogólnopolski Festiwal Sztuki Słowa w Elblągu, Festiwal Młodego Teatru w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Ogólnopolskie Prezentacje Teatrów Poszukujących „Morf” w Płocku, lubelskie „Off Konfrontacje” w Gardzienicach, Ogólnopolskie Spotkania Teatralne „Azyl” w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal „Maski” w Poznaniu, Off Festiwal „Malta” w Poznaniu, Ogólnopolski Festiwal Teatrów Studenckich „Wyjście z cienia” w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Teatrów „A’part Granice Teatru” w Katowicach, Międzynarodowe Spotkania Teatralne „Bramat” w Goleniowie, Akademickie Spotkania Teatralne „Klamra” w Toruniu, Reminiscencje Teatralne w Krakowie, Spotkania Młodego Teatru „Okno” w Teatrze Kana w Szczecinie, Ogólnopolski Festiwal Komedii HIHIHI w Skierniewicach.

W sezonie 2000/2001 z inicjatywy Ewy powstaje Alternatywna Scena „Na piętrze” w Wojewódzkim Ośrodku Kultury w Elblągu. W listopadzie 2001 roku, roku jubileuszu 20-lecia istnienia teatru, Stajnia Pegaza wraca do Gdańska, do wybudowanego w miejscu starej zajezdni tramwajowej nowego budynku Klubu Żak. W grudniu 2003 roku Teatr Stajnia Pegaza staje się integralną częścią Sopockiej Sceny Off de BICZ, której kierownikiem zostaje Ewa Ignaczak. Obecnie Ewa Ignaczak tworzy pod szyldem Teatru Gdynia Główna.

Nagrody

  • Instruktor Roku, Zarząd Główny Towarzystwa Kultury Teatralnej 1992
  • Nagroda za reżyserię: „Oskar-zm”,Łódzkie Spotkania Teatralne 1996
  • Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt pracy artystycznej 2001
  • Nagroda Prezydenta Miasta Sopotu z okazji 30-lecia pracy artystycznej 2011
  • Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni „Galion” w kat. Animacja Kultury 2015

Realizacje teatralne

  • Koniec światawedług Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1983)
  • Bal w operzewedług Juliana Tuwima (1984)
  • Korridawedług E. Jewtuszenki (1984)
  • Myjdodziurwedług K. Czukowskiego (1985)
  • Hiobwedług Czesława Miłosza (1986)
  • Studium muru w trzech obrazachwedług Rolanda Topora (1987)
  • Bobokwedług F. Dostojewskiego (1988)
  • Kiczwedług Karła P. Lagerkvista (1990)
  • Czy odmładzanie jest możliwewedług Psiego serca Michaiła Bułhakowa (1992)
  • Pomiędzywedług „Ślubu” W. Gabrowicza (1993 – do premiery nie doszło)
  • Pęknięte słońcewedług „Diaboliady” M. Bułhakowa (1994)
  • Tu nikt nicwedług W. Gombrowicza (1995)
  • Oskar-zmwedług „Blaszanego bębenka” G. Grassa (1996)
  • Elektrawedług Sofoklesa (1997)
  • W poszukiwaniu siebiewedług Bajki o księciu Pipo P. Gripariego (1998)
  • Rybołówstwowedług „Turbota” G. Grassa (1999)
  • Dance macabre(2001)
  • Kochając błękitnookichwedług Tonio Krogera  Manna (2001)
  • Przemianawedług „Przemiany” F. Kafki (2001)
  • Oda do radości(2001)
  • Trans-Atlantykwedług W. Gombrowicza (2001)
  • Przemienieniewedług „Przemiany” F. Kafki (2001)
  • Siostrywedług Czechowa (2002)
  • Trzy siostrywedług Czechowa (2002)
  • Gaz(wraz z Teatrem Brama) według Szymona Wróblewskiego (2003 i 2009)
  • Wieczorek anarchistycznywedług Wilka stepowego  Hesse (2003)
  • Dyskretne układy dynamicznewedług Marka Branda (2004)
  • Wszyscywedług Miasta ślepców  Saramago (2004)
  • A teraz ja!według W. Gombrowicza (2005)
  • Wstydwedług Utraconej czci Katarzyny Blum Heinricha Bölla (2005)
  • Gertrudawedług Hamleta  Szekspira (2006)
  • Noel wspakwedług Matki Witkacego (2007)
  • Oj oda, oda!według Wyzwolenia Wyspiańskiego (2008)
  • Gwiazdawedług Helmuta Kajzara (2008)
  • Umiłowaniawedług Sybilli Pära Lagerkvista (2009)
  • Była Żydówka, nie ma Żydówkiwedług Mariana Pankowskiego (2009)
  • Ja/Marilynwedług Joyce Carol Oates i Michela Schneidera (2010)
  • Obywatelka EL wg „Elektry” Sofoklesa (2011)
  • Ścianananaswiat wg Sergea Kribusa (2012)
  • Moskwa Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa (2013)
  • Kawa, chleb i ser na podstawieMenueta Louisa Paula Boona (2013)
  • Epitafium dla władzy na podstawie Cesarza Ryszarda Kapuścińskiego (2014)
  • Dziwna sztuka wg Mewy Antoniego Czechowa (2014)
  • Co się przyśniło Gregorowi, że zaspał wg Przemiany Franza Kafki (2015)
  • Pomiędzy wg Ślubu Witolda Gombrowicza (2015)
  • Bajka o księciu Pipo i jego czerwonym koniku wg Pierre’a Gripariego (2016)

Tagi

Dodaj komentarz