28-29.10 „Świat Mało Znany” Przegląd teatrów z osobami niepełnosprawnych intelektualnie

Termin: 28-29.10.2017
Miejsce: Teatr Miniatura
Wstęp wolny

28.10.17
Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura
18:00 – 18:15 – otwarcie
18:15 – 19:00 Teatr Biuro Rzeczy Osobistych – Moja Sprawa
19:20 – 19:50 – Teatr Ubogi Relacji – On i Ona. Bajka bez morału
20:10 – 20:40 – Teatr Zgoda – Autobus

29.10.17
Przegląd Teatralny w Teatrze Miniatura
18:00 – 18:30 Teatr Mimoto – BLATTA ORIENTALIS
18:50 – 19:20 – Teatr Kasablanka – Garb
19:50 – 20:20 – TeatRazem + Remont Pomp – Oni

Teatr Biuro Rzeczy Osobistych –
Spektakl: „Moja Sprawa”
Reżyseria: Iwona Siekierzyńska
Scenariusz: Radosław Paczocha
Kostiumy, scenografia: Izabela Stronias
Muzyka: Marzena Majcher
Kierownik zespołu BRO: Zbigniew Biegajło

Opis
Przedstawienie pt: Moja sprawa jest eksperymentem artystycznym angażującym niepełnosprawnych intelektualnie aktorów gdyńskiego Teatru Biuro Rzeczy Osobistych (BRO) i profesjonalnych twórców teatru. Dramat jest konstrukcją teatru w teatrze, a zespół BRO pracujący nad sztuką centralną osią dramaturgii. W trakcie pracy nad spektaklem jedna z bohaterek dramatu, którą kreuje niepełnosprawna aktorka zachodzi w ciążę. Jest to opowieść o jej losie i skomplikowanej sytuacji rodzinnej.

Reportaż:
https://www.youtube.com/watch?v=p6CO_kLzD8s

O spektaklu:
Praca z tym zespołem jest wspaniała. To jest naprawdę mocna ekipa. Dużo się dzieje w improwizacjach, aktorzy BRO mają ciągle nowe pomysły, mierzymy się więc z klęską urodzaju. Staramy się tak opowiadać tę historię, by dotknąć tematu, ale nie oceniać, nie dawać gotowych odpowiedzi. Chcemy tylko się temu przyjrzeć – czasem z uśmiechem i humorem, czasem w sposób bardzo przejmujący. I tak właśnie przedstawić to widzom. Chcieliśmy, by siłą tej opowieści byli bohaterowie, by widz podążał za nimi i polubił ich na dobre i na złe.
Iwona Siekierzyńska

Teatr Ubogi Relacji
Spektakl: On i Ona. Bajka bez morału
Reżyseria: Jacek Spica,
Scenariusz: zespół TUR.
Kostiumy: Gosia Golińska

Spektakl „On i Ona. Bajka bez morału” to prosta historia kobiety i mężczyzny, którzy próbując do siebie się zbliżyć przechodzą ciężką drogę.

Teatr ZGODA:
Spektakl: Autobus
Reżyseria: Agata Sidorek

Teatr Zgoda powstał w 2006 r. w Bemowskim Centrum Kultury.
Jego reżyserem jest Agata Sidorek, która mówi o Teatrze ZGODA jako o teatrze „z pogranicza”, ponieważ wychodzi on poza stereotypy, jakie mamy w swoich głowach na temat tej formy sztuki.
Teatr współtworzy Zbyszek Gozdecki – specjalista od muzycznej oprawy spektakli, który przy kilku pierwszych spektaklach budował muzykę współpracując z aktorami i czyniąc z nich współtwórców, a przy spektaklu „Autobus” zaprosił do działania kilku muzyków by razem przygotować muzykę na żywo.

O spektaklu:
Aktorzy Teatru Zgoda w spektaklu „Autobus” odsłaniają przed widzami kawałek swojego intymnego świata. W dwóch ujęciach, z dwóch różnych perspektyw opowiadają historię, której niewątpliwą zaletą jest jej szeroka dostępność, także dla odbiorców niewidomych i niesłyszących.
Autobus część 1.
Teatr pozbawiony strony wizualnej, to wyzwanie. Nie ma gestów, mimiki, gry świateł. Scenografia ograniczona jest do minimum.
W takich warunkach otwiera się jednak przestrzeń, w której wydobywa się to, co w spektaklu może „zagrać” dla osób pozbawionych zmysłu wzroku. Doświadczanie cenne i niecodzienne, dla wszystkich.
Gdzie zabierze nas „Autobus” Teatru Zgoda? Dedykowany osobom niewidzącym, zabiera nas do … Strefy Mroku. Ci, którzy pamiętają serial już dobrze wiedzą, że będzie niezwykle. Podróżujemy w ciemności. Oczy są uśpione, ale nie jedziemy w kierunku zwykłego słuchowiska. Akcja, a raczej zwroty akcji wikłają większość naszych zmysłów. Usatysfakcjonowani być powinni i miłośnicy love story i ci, co się lubią bać.
Wdzięczny motyw podróży ma tu dość surrealistyczne oblicze. Niczym w intensywnym śnie płynnie zmieniamy okoliczności przyrody, lecz także stany emocjonalne. Czasem będzie to jazda bez trzymanki, bo jak inaczej w pół godziny znaleźć się nad morzem, gonić króliczka i uciekać przed potworem? Nie wszystko daje się wytłumaczyć – najważniejsze to otworzyć się na przeżywanie spektaklu i dać się pochłonąć zabawie.
Autobus część 2.
Już od marca 2017 r. Teatr Zgoda zaprasza na ciąg dalszy wspólnej przejażdżki. Szczególnie gorąco na drugą część „Autobusu” zaprasza osoby niesłyszące, ale równie mocno, widzów słyszących.
Warto kontynuować tę teatralną podróż, by teraz także wzrokowo odbierać zmieniające się krajobrazy i sytuacje. Warto, gdyż jak głosi dość wytarty frazes, podróże kształcą. A zwłaszcza te, w głąb siebie, w lekkim oderwaniu od czasu i przestrzeni. Właśnie tym doświadczeniem, dzielą się z nami bohaterowie spektaklu. Kolejne przystanki w historii zagranej głównie obrazem i dźwiękiem, to zwroty ku sentymentalnym wspomnieniom, to także próby ucieczki od własnych lęków, to momenty oderwanie się od ziemi, by za chwilę utknąć gdzieś głęboko pod jej powierzchnią. Powoli stajemy się świadkami prawdziwych, życiowych zakrętów. Będzie nostalgia, strach i zdziwienie. Będzie szczęście i ukojenie. Bo przecież zmienność stanów ducha i umysłu to w podróży pewny proces. Pewne jest, że wszystko płynie, reszta może być iluzją.
Agnieszka Pałęcka

Teatr Mimo To
Spektakl: BLATTA ORIENTALIS
Scenariusz i reżyseria: Barbara Ziemkiewicz i Adam Stawicki
Muzyka: The Seatbelts
„Ze smutkiem trzeba tak walczyć, jak z chorobą. Nie dopuścić, żeby się stała chronicznym stanem, nałogiem myśli i uczuć. Trzeba mu przeciwstawić cele i dążenia, które pozostały żywe, trzeba przeciwstawić obowiązek względem ludzi – ludzi bliskich i Tobie oddanych. Rozumiesz? Jest w Tobie więcej sił, niż Ci się teraz zdaje”.
(Stanisław Witkiewicz, list ojca do syna)

Spektakl „Blatta orientalis” stworzony został z okazji 10-lecia grupy teatralnej Mimoto i zawiera w sobie szereg elementów nawiązujących do dotychczasowej twórczości teatru. Najnowsza realizacja grupy pozostaje w „szalonej” stylistyce twórczości Witkacego. Opowiada stasiową historię napaści karaluchów z Amery. W niebajkowej rzeczywistości, trudnościach życia codziennego karaluchy stanowią plagę cywilizacji, zawierając w swej przenośni bezduszność, wyzucie z uczuć, egoizm i uzależnienie? Karaluchy z Amery to domena współczesnej cywilizacji… a ratunku nie widać?

Teatr Kasablanka
Tytuł: „Garb”
reżyseria, scenariusz : Arkadiusz Szczurek
muzyka: Remont Pomp

Spektakl powstał na motywach opowiadania „Garby” Leszka Kołakowskiego. Opowiada o sile presji społecznej i utracie tożsamości.
Bohater o imieniu Ajio zaczyna chorować na GARB. Po przebrnięciu przez maszynę biurokracji, trafia do lekarzy, którzy są bezsilni wobec osobliwego GARBU, który rosnąc upodabnia się do nosiciela, zaczyna dominować nad Ajio i zawłaszczać jego osobowość….

TeatRazem i Remont Pomp
Spektakl: ONI
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski/Remont Pomp

Spektakl to wynik rozmów. Rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Rozmów o braku rozmów o kobiecości, męskości, dorosłości, pracy. Kim są ONI w świecie osób pełnosprawnych. Może stanowią plemię jakieś obcej cywilizacji, które nieustannie próbujemy rehabilitować, dostosowywać, porównywać. A może to nasz świat po prostu tak wygląda. Dążymy do czegoś czego nie potrafimy nazwać i zmuszamy innych by robili to samo. Normalność i nienormalność. Kategoria. Sort. Dzielimy wszystko wokół siebie. Przyznajemy, dajemy, odbieramy, decydujemy. Bo wiemy lepiej. Wiemy lepiej?

Dodaj komentarz