28-29.10 Kantor_Tropy: On a sunny day”

Wyklad, wystawa, spektakl w ramach kontynuacji projketu Teatru Amareya.

Termin: 28-29.10.2015
Miejsce: Gdański Teatr Szekspirowski
Bilety: wstęp wolny

28-29 października 2015 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się kolejna odsłona projektu „Kantor_Tropy” realizowanego przez Trójmiejski zespół Amareya Theatre & Guests. Projekt „Kantor_Tropy”, zainicjowany przez Katarzynę Pastuszak i Panią Misako Ueda z Theatre X (Tokio), to szereg wydarzeń mających na celu interdyscyplinarne podjęcie tematu twórczości Tadeusza Kantora.

28 października 2015 zapraszamy do Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego na:
– wykład Anny Królicy pt. „Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora”, – prezentację jedynego pełnego nagrania spektaklu „Kurka wodna” – brytyjskiego debiutu Tadeusza Kantora w Edynburg w roku 1972 – uzupełnioną spotkaniem z Richardem Demarco.
– premierę katalogu promującego projekt, zawierającego niepublikowane dotąd teksty i materiały wizualne dotyczące recepcji sztuki Tadeusza Kantora w Japonii i relacji między Kantorem i tańcem. Redaktorami katalogu są: japonista – Nikodem Karolak (UAM), krytyk tańca – Anna Królica (UJ) i koordynatorka projektu – Katarzyna Pastuszak (UG).

29 października 2015 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbędzie się premiera spektaklu pt. „Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” w choreografii wybitnego japońskiego choreografa Saburo Teshigawara/Karas.

Tego dnia odbędzie się także wystawa fotografii pt. „U Schulza – Manekinada” autorstwa Mariusza Kubielasa oraz prezentacja filmu dokumentalnego przedstawiającego sylwetkę Tadeusza Kantora w reżyserii Krzysztofa Miklaszewskiego pt. „tadeusz.kantor@europa.pl”
=====================================================
HARMONOGRAM:
28.10.2015 – Gdański Teatr Szekspirowski
18.00 – wykład Anny Królicy pt. „Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora”
19.00 – prezentacja nagrania spektaklu „Kurka wodna” (brytyjski debiut Tadeusza Kantora, Edynburg, 1972)
20.30 – spotkanie z Richardem Demarco

29.10.2015 – Gdański Teatr Szekspirowski
18.00 – wernisaż wystawy fotografii Mariusza Kubielasa pt. „U Schulza – Manekinada”
19.00 – premiera spektaklu pt. „Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” chor. Saburo Teshigawara/Karas
20.00 – prezentacja filmu „tadeusz.kantor@europa.pl” reż. K. Miklaszewski
21.00 – spotkanie z artystami tworzącymi projekt „Kantor_Tropy” i Mariuszem Kubielasem

3-4.11.2015 – Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” (Kraków)
3.11, g. 19.00 – prezentacja spektaklu pt. „Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” chor. Saburo Teshigawara/Karas
4.11, g. 19.00 – prezentacja performensu/happeningu pt. „Kantor_Tropy: COLLAGE” reż. Katarzyna Pastuszak

1-14.12.2015 – Teatr Amareya i „Kantor_Tropy” w Japonii
3-6.12, g. 19.00 – prezentacje spektaklu pt. „Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” w Theatre X w Tokio w ramach międzynarodowego festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival” (Japonia) oraz spotkanie twórców z widownią
=====================================================
28.10, g. 18.00 – Wykład Anny Królicy
„Nadać rzeczom cielesny kształt. O choreograficznych akcentach w twórczości Tadeusza Kantora”

Jedną z wczesnych idei Tadeusza Kantora była próba rozwiązania problemu Orfeusza, który dotyczył wykreowania nowego języka artystycznego, zdolnego do nadania ciała/fizycznego kształtu minionym postaciom, wydarzeniom oraz miejscom. Jednym z pomysłów reżysera na rozwiązanie dylematu Orfeusza była inscenizacja teatru pamięci. Wychodząc od tego aspektu pracy Kantora chciałabym prześledzić wątki cielesne w praktyce Tadeusza Kantora, a następnie odnieść ich do współczesnej choreografii.

=====================================================
29.10, g. 19.00
„Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY”
Saburo Teshigawara/KARAS (Japonia) i Amareya Theatre & Guests

Koncept i reżyseria: Saburo Teshigawara
Choreografia: Saburo Teshigawara
Wykonanie: Saburo Teshigawara, Rihoko Sato, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska
Asystent choreografa: Rihoko Sato, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, Agnieszka Kamińska
Scenografia: Saburo Teshigawara
Muzyka: Joanna Duda, Saburo Teshigawara
Reżyseria świateł: Saburo Teshigawara
Asystent ds. oświetlenia: Hiroki Shimizu
Garderoby/asystent produkcji: Eri Wanikawa
Koprodukcja: Misako Ueda – Theatre X (Tokio), KARAS, EPIDEMIC (Richard Castelli, Florence Berthaud, Chara Skiadelli, Claire Dugot)
Premiera: 29.10.2015, Gdański Teatr Szekspirowski
WSTĘP WOLNY

„Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY” to koprodukcja stworzona przez Amareya Theatre & Guests we współpracy z wybitnym japońskim choreografem – Saburo Teshigawarą. Spektakl inspirowany jest twórczością Tadeusza Kantora i ma na celu wydobycie i nowe odczytanie „śladów” pozostawionych przez tego niezwykłego twórcę. Kolejne prezentacje spektaklu odbędą się w Theatre X w Tokio (Japonia) w ramach festiwalu „Tadeusz Kantor GoEnNen Performance Festival 2015” pod dyrekcją Pani Misako Ueda.

„Kantor sprawia, że myślę o kimś całkowicie przemoczonym od deszczu.
Schulz sprawia, że myslę o kimś, kto patrzy w słońce, które wyszło zaraz po deszczu.
Ale nikt nie wie, kiedy przyjdzie słoneczny dzień.
Może dlatego, że ciała obu tych osób już są jak deszcz.
Te ciała są upadkiem, nie dosłownie, ale fizycznie.
Twój wewnętrzny deszcz nieustannie pada z jakiejś nieskończenie ogromnej wysokości.
I nawet jeśli na zewnątrz jest słonecznie, ci ludzie są wiecznie przemoczeni, bo wewnątrz nich ciągle pada.” [Saburo Teshigawara]
=====================================================
29.10, g. 18.00 – wernisaż wystawy fotografii Mariusza Kubielasa pt. „U Schulza – Manekinada”

Cykl fotograficzny „U Schulza – Manekinada” to rezultat eksperymentu artystycznego, zainspirowanego twórczością literacką i plastyczną polsko żydowskiego artysty z Drohobycza. Swój, zainicjowany w 2004 r. projekt, Mariusz Kubielas kontynuuje od 2009 r. wraz z grupą modeli-aktorów, inscenizując i utrwalając na kliszy fotograficznej sceny z pogranicza performance i pantomimy, przypominające zatrzymane kadry z filmu niemego. Poetyckie, czarno-białe wizje z jednej strony ewokują aurę nie istniejącej już polsko-żydowsko-ukraińskiej rzeczywistości miasta Drohobycz sprzed II wojny światowej, z drugiej zaś odzwierciedlają dynamikę kolektywnych działań w trakcie złożonego procesu twórczego. Do wykonania tych fotografii, poprzedzonych żmudnymi studiami światła, potrzeba od kilku ujęć do kilku rolek filmu fotograficznego. Efekty specjalne uzyskane są bez użycia obróbki cyfrowej. Ten transmedialny projekt, na który składają się także fragmenty prozy Schulza i metaforyczne tytuły prac, służy aktywizacji międzynarodowego i ponadgeneracyjnego dyskursu o wspólnej przeszłości i przyszłości multikulturalnego i multikonfesjonalnego dziedzictwa kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Fotografie Mariusza Kubielasa dzięki swej specyficznej aurze i magicznemu oświetleniu wywołują oprócz głębokich refleksji także „Efekt zaproszenia do wejścia w obraz“.
Opiekę kuratorską nad wystawą sprawują dr Lidia Głuchowska oraz Ewa Popiołek (Prezydent The Commerce Sp. z.o.o.), organizator ekspozycji
=====================================================

HONOROWY PATRONAT AMBASADY JAPONII W POLSCE
Organizatorzy i koproducenci: Młoda Polska, Miasto Gdańsk, Instytut Adama Mickiewicza (culture.pl), Agency For Cultural Affairs, Gdański Teatr Szekspirowski, Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku, Admirał, Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora – Cricoteka, Theatre X (Tokio) – Misako Ueda , Instytut Polski Tokio, Ewa Popiołek (Prezes Zarządu) – The Commerce Sp. Z.o.o., Klub Winda GAK, Gdański Archipelag Kultury, Dworek Artura.

grafika Kantor Tropy On a Sunny Day

 

Dodaj komentarz