28-29.05 STACJA TANIEC – 2×2: teatr Kasba Arghya (Indie) | Pastuszak + Duda | J=J (Duda/Młynarski)

Katarzyna Pastuszak w głównych rolach podczas dwudniowego spotkania z tańcem w Gdańsku Oruni.

Termin: 28-29.05.2015

Miejsce: Dworek Artura GAK Stacja Orunia

Bilety: 10-25 zł

FB

28.05.2015
g. 19.00 – „Macbeth Badya” – spektakl teatru Kasba Arghya (Indie) 
g. 20.00 – promocja książki „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie” i rozmowa z autorką dr Katarzyną Pastuszak – prowadzenie: dr Barbara Świąder-Puchowska 

29.05.2015 
g. 19.00 – „Yameru maihime_prolog” (Chora księżniczka_prolog) – solo Katarzyna Pastuszak, muzyka na żywo: Joanna Duda – premiera trójmiejska 
g. 20.30 – koncert J=J (Joanna Duda/Jan Młynarski)


„Macbeth Badya” – spektakl teatru Kasba Arghya (Indie) 
Koncept i reżyseria: Manish Mitra
Wykonanie: Raju Bera 
Muzyka: Jaydeep Sinha
Światła: Tapas Chatterjee
Kostium: Sima Ghosh
Czas trwania: 50 min.

„MACBETH BADYA” to spektakl, w którym poezja ruchu i muzyka rezonują z dialektyką tragedii Makbeta. Zadania reinterpretacji tragedii Makbeta podjął się hinduski reżyser i dramaturg – Manish Mitra – założyciel i szef zespołu Kasba Arghya z Kalkuty. Spektakl „MACBETH BADYA” to opowieść o współczesnym człowieku i jego dążeniu do władzy. Spektakl osadzony jest na fundamencie tradycyjnych hinduskich rag, do akompaniamentu pakhoaj. Natomiast narracja będąca fuzją różnorodnych form tradycyjnego tańca indyjskiego, takich jak: kathakali, bharanatyam, kathak i tradycyjnych form teatralnych, takich jak: kutiyattam i yakshagana.

Kasba Arghya – to grupa teatralna z Kalkuty (Indie). Dyrektorem grupy jest Manish Mitra, reżyser i twórca teatralny, specjalizujący się w pracy z tradycyjnymi indyjskimi formami teatralnymi. Praca teatru Kasba Arghya skupiona jest na badaniu tradycyjnych elementów kultury Indii – teatralnych, muzycznych i tanecznych, i na ich podstawie rozwijaniu nowoczesnego języka teatru. Artyści zespołu Kasba Arghya nieustannie pracują nad zgłębianiem etnicznych źródeł własnej kultury. Aktorzy teatru są świetnie wyszkolonymi specjalistami w dziedzinie tradycyjnych indyjskich form tańca, m.in.: kathakali, kutiyattam i kalaripayattu. W swojej pracy, poprzez trening fizyczny, dążą do zrozumienia ciała aktora działającego na scenie i zasad jego scenicznej obecności. Starają się też stworzyć własną, oryginalną metodę scenicznej fizycznej narracji i teatralnego obrazowania.

Promocja książki „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie” i rozmowa z autorką dr Katarzyną Pastuszak – prowadzenie: dr Barbara Świąder-Puchowska

„Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”
Autor: Katarzyna Julia Pastuszak
Rok wydania: 2014
ISBN: 97883-242-2663-4; wyd. elektron.: 97883-242-2541-5
Liczba stron: 684+44 il.+CD
Wydawnictwo: UNIVERSITAS, Kraków

Książka Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie prezentuje się jako wyjątkowe pod każdym względem, wnikliwe studium ankoku butō (dosł. taniec ciemności) Hijikaty Tatsumiego, wielkiego japońskiego artysty i protoplasty nowatorskiego gatunku sztuki, jakim jest butō. Stanowi ona jednocześnie niezwykle cenne kompendium wiedzy na temat genezy, rozwoju i obecnej kondycji tego wielonurtowego, złożonego zjawiska, którym fascynuje się cały współczesny świat tańca. [dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi]

Recenzja książki: http://japonia-online.pl/article/463

„Yameru maihime_prolog” (Tańcząca chora księżniczka_prolog) – solo Katarzyna Pastuszak, muzyka na żywo: Joanna Duda – premiera trójmiejska

YAMERU MAIHIME_PROLOG (Tańcząca chora księżniczka_prolog)
Koncept i wykonanie: Katarzyna Pastuszak
Muzyka na żywo: Joanna Duda
Konsultacje: Aleksandra Śliwińska
Czas trwania: 40 min.

„Yameru maihime_prolog” to pierwsza część tryptyku, którego tytuł odwołuje się do quasi-autobiograficznej powieści autorstwa Hijikaty Tatsumiego pt. Yameru maihime (Tańcząca chora księżniczka). Spektaklem „Yameru maihime_prolog” Katarzyna Pastuszak otwiera cykl, w którym z jednej strony sięgać będzie do własnego dzieciństwa, z drugiej zaś podejmie dialog z koncepcjami japońskiego artysty. Projekt „Yameru maihime” autorstwa Katarzyny Pastuszak zbiega się z publikacją książki pt. „Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie” autorstwa Pastuszak i stanowi kolejny etap jej poszukiwań na obszarze butō.

„Interesuje mnie przeszłość zagrzebana w ciele i ciało zagrzebane w przeszłości. Milimetr po milimetrze, zanurzam się coraz głębiej w to, co pomiędzy przeszłością, teraźniejszością, przyszłością. Wygrzebuję się, zagrzebuję się w materii, która wibruje barwami znanymi z dzieciństwa i nosi smak nieuniknionego procesu rozkładu. Jestem chorą księżniczką, ubrana we wspomnienia, tańczę dla Ciebie.” [K. Pastuszak]
Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska

Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (2009-2014). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. W 2015 otrzymała stypendium MKIDN “Młoda Polska” na realizację projektu “Kantor_Tropy” oraz nominację do prestiżowej nagrody “Splendor Gedanensis”. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii, na Grenlandii. W 2014-2015 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: „VHS nr 33 – WCZASY 1983” (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); „Mushi no Hokô” (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), „Fragile” (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), „Ocalony” (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio), „Forandring” (premiera na Villkvinneseminar Mosjoen, Norwegia), „Sisimiut Needs a Hero” (reżyseria spektaklu w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii). W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się książka Pastuszak pt. „Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie”, 2010). Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku „Wizytówka artysty”. W latach 2014-2015 spektakl „NOMADKA” w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany m.in. podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio, w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii i w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk.

Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010r. i 2012 r. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Współpracuje obecnie z zespołem Skalpel jako żywy element składu.
Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), “fetish.wtf” w reżyserii Doroty Androsz (oraz oprawa wizualna), “2” reż. K. Pastuszak, Nomadic Woman (reż. K. Pastuszak), Fragile (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts, Kaliningrad, Rosja), Ocalony (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio. W 2014 współtworzyła muzycznie, wizualnie i performatywnie następujące spektakle i działania performatywne: VHS nr 33 – WCZASY 1983 (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); Mushi no Hokō (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG),
Koncertowała także m.in. w Tokyo, Berlinie, Paryżu, Pradze, Brukseli, Kaliningradzie, Pekinie, Szanghaju, Singapurze, Delhi, Bangalore. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości z lat 2011 – 2013. W roku 2015 stworzyła instalację multimedialną TRACK(S) na zamówienie Trafostacji – Centrum Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Z autorskimi projektami wydała następujące albumy: AuAuA – Muzyka do bólu (2010), J=J – 2013EP (2013), Joanna Duda – The best of (2013), 3D (Joanna Duda, Tomasz Duda, Radek Duda) – Maty rertuar (2013). Wzięła udział w nagraniu następujących płyt: Lutosławski Piano Duo/Joanna Duda/ Michał Kozłowski – Unchained (2014), Wojtek Mazolewski Quintet – Smells Like Tape Spirit (2011), Wojtek Mazolewski Quintet – Wojtek w Czechosłowacji (2011), WMQ – Nionio (the remixes) (2012), Wojtek Mazolewski Quintet – Polka (2014), Mazolewski/Gonzales Quintet – Shaman (2013), Iza Kowalewska – Diabeł mi cię dał (2013).

J=J (DUDA/MŁYNARSKI) KONCERT
Joanna Duda i Jan Emil Młynarski po trasie z zespołem Skalpel w 2014 roku powracają do grania koncertów jako duet J=J.
Są świeżo po nagraniu nowego albumu, który ukaże się na jesieni.
Na specjalnym koncercie w Stacji Orunia zaprezentują również wybrane kompozycje z tego albumu.

J=J to syntezatory i perkusja, a ich muzyka to połączenie muzyki improwizowanej, jazzowej, klasycznej, hip hopu i elektroniki.
soundcloud.com/2013ep

JOANNA DUDA
– pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010r. i 2012 r. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów.
Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), “fetish.wtf” w reżyserii Doroty Androsz (oraz oprawa wizualna), “2” reż. K. Pastuszak, Nomadic Woman (reż. K. Pastuszak), Fragile (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts, Kaliningrad, Rosja), Ocalony (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio.
W 2014 współtworzyła muzycznie, wizualnie i performatywnie następujące spektakle i działania performatywne: VHS nr 33 – WCZASY 1983 (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); Mushi no Hokō (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG),
Koncertowała także m.in. w Tokyo, Berlinie, Paryżu, Pradze, Brukseli, Kaliningradzie, Pekinie, Szanghaju, Singapurze, Delhi, Bangalore.
Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości z lat 2011 – 2013.W roku 2015 stworzyła instalację multimedialną TRACK(S) na zamówienie Trafostacji – Centrum Sztuki Współczesnej w Szczecinie.
www.soundcloud.com/joannaduda
www.joannaduda.blogspot.com
www.joannaduda.bandcamp.com

JAN EMIL MŁYNARSKI – absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku (dyplom 2006). Od 1999 roku obecny na profesjonalnej scenie muzycznej. Koncertował i nagrywał jako stały członek grup lub muzyk sesyjny w Polsce i wielu krajach świata m.in. z Wojciechem Pilichowskim, Kayah, Cesaria Evora, Reni Jusis, Sistars, Smolikiem, Edytą Górniak, Jonem Lordem (ex.Deep Purple), Marylą Rodowicz, Krzysztofem Herdzinem, Adamem Sztabą, Pinnawelą, Noviką, Korą i wieloma innymi. Jako producent muzyczny kompozytor i instrumentalista stworzył swój autorski zespół – „15 Minut Projekt“ z którym wydał dwie płyty w 2003 i 2005 roku pod szyldem wytwórni Kayax. Współkompozytor muzyki do spektaklu „Kamień i Popioły“ w reż. Artura Urbańskiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Członek grupy Oszibarack, kierownik muzyczny musicalu „I Love You“ wystawianego na deskach teatru Studio Buffo w Warszawie, lider i producent projektu Młynarski Plays Młynarski z którym, przy wokalnym udziale Gaby Kulki w 2009 roku wydał płytę pt.“Rebeka Nie Zejdzie Dziś Na Kolację“. W duecie J=J razem z Joanną Dudą koncertuje z wrocławską formacją Skalpel, jest liderem tria POLE (współtworzonym przez z Michała Górczyńskiegoklarnet i Piotra Zabrodzkiegobas), jest członkiem grupy Baaba oraz ze wspomnianym Piotrem Zabrodzkim i Macio Morettim wspótworzy 67,5 Minut Projekt, z którym powraca do grania muzyki drum’n’bass na żywo. Na stałe uczestniczy w projekcie „Głosy Gór“ gdzie łączy jazz ze współczesną polską klasyką pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka z udziałem Janusza Olejniczaka,kwartetu Sebastiana KarpielaBułecki oraz muzyków jazzowych. Twórca i lider grupy Warszawskie Combo Taneczne, z którą we wrześniu wydał płytę „Przyznaj Się“ nakładem Warner Music Polska. Wybrana dyskografia:15 Minut Projekt „15 Minut Projekt“ (Kayax), 15 Minut Projekt „Live In Punkt“ (Kayax), Kayah „Stereotyp“ (Kayax), Kayah „MTV Unplugged“(Kayax), Oszibarack „40 Surfers Waiting For The Wave“, Oszibarack „12″, Novika „Hart Times“, J=J „2013EP“ (Oessu Fantastic), Pole „Radom“ (Kilogram Records“, Warszawskie Combo Taneczne „Przyznaj Się“ (Warner), Baaba „Easter Christmas“ (Lado ABC).

Dyskografia:
AuAuA – Muzyka do bólu (2010)
Wojtek Mazolewski Quintet – Smells Like Tape Spirit (2011)
Wojtek Mazolewski Quintet – Wojtek w Czechosłowacji (2011)
Wojtek Mazolewski Quintet – Nionio (remixes) (2012)
J=J – 2013EP (2013)
Joanna Duda – The Best Of (2013)
3D – Maty Rertuar (2013)
Iza Kowalewska – Diabeł Mi Cię Dał (2013)
Mazolewski/Gonazles Quintet – Shaman (2013)
Lutosłwaski Piano Duo/Joanna Duda/ Mischa Kozłowski – Unchained (2014)
Wojtek Mazolewski Quintet – Polka (2014)
Arszyn/Duda – Automata (2014)

www.soundcloud.com/joannaduda
www.joannaduda.blogspot.com
www.joannaduda.bandcamp.com

Dodaj komentarz