21.09 Dzisiaj.Wszystko, Teatr Dada von Bzdülöw

Termin: 21.09.2017, godz. 19.00
Miejsce: Teatr Wybrzeże

Spektakl DZISIAJ, WSZYSTKO związany jest bezpośrednio z przypadającym na jesień 2017 roku jubileuszem 25-lecia Teatru Dada von Bzdülöw. DZISIAJ, WSZYSTKO, w założeniu twórców, będzie przedstawieniem podsumowującym wieloletnie doświadczenie zespołu, jak również otwierającym nową perspektywę wykonawczą i tematyczną. DZISIAJ, WSZYSTKO, w odróżnieniu od ostatnich realizacji Teatru Dada, koncentrować się będzie na choreograficznych i tanecznych rozwiązaniach.

Choreografię DZISIAJ, WSZYSTKO wykreuje Jakub Truszkowski, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz P.A.R.T.S. Anny Teresy De Keersmaeker. Choreografia Jakuba Truszkowskiego, od 2000 roku związanego z zespołem Rosas – jako tancerz oraz rehearsal director, będzie, co istotne, jego artystycznym powrotem do kraju i debiutem choreograficznym w Polsce. Zaproszenie Jakuba Truszkowskiego do stworzenia choreografii DZISIAJ, WSZYSTKO jest wynikiem istotnego elementu biografii Teatru Dada, czyli pośrednim wpływem sceny belgijskiej, pod który Teatr Dada pozostaje od początku swojego istnienia. Zarówno Katarzyna Chmielewska, współzałożycielka zespołu, jak i współpracujący w ciągu minionych lat z Dada: Roberto Olivan, Radek Hewelt, Magdalena Reiter, Dawid Lorenc (wszyscy związani z P.A.R.T.S. oraz innymi mistrzowskimi scenami teatralno-tanecznymi w Belgii), w istotny sposób ukierunkowywali poszukiwania artystyczne Dada von Bzdülöw i w istotny sposób wpływali na kształt realizacji scenicznych teatru. Zatem współpraca Teatru Dada z Jakubem Truszkowskim jest z jednej strony kontynuacją wcześniejszych inspiracji, jak też i próbą ponownego przetworzenia (zremiksowania) dorobku sceny belgijskiej w tyglu dadaistycznego zamysłu. Choreografia Jakuba Truszkowskiego DZISIAJ, WSZYSTKO, realizowana wspólnie z założycielami Teatr Dada, Katarzyną Chmielewską (asy-stent choreografa) i Leszkiem Bzdylem (reżyseria) będzie 50 premierą w historii gdańskiego zespołu. W przedstawieniu, obok wspomnianych powyżej wystąpią: Anna Steller, związana z Teatrem Dada od 1992 roku oraz Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek – oboje związani z Dada od 2014 roku (ENCLAVE 4/7, INTRO).

O SPEKTAKLU

refleksja bazowa:
Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś – nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś – nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, to Dzisiaj, i Dzisiaj musi wydarzyć się WSZYSTKO.

refleksja o braku refleksji:
Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia, było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.

nadbudowa:
Dada niczego nie czuje,
jest niczym, niczym, niczym.
Jest jak wasze nadzieje, niczym.
Jak wasz raj, niczym.
Jak wasi artyści, niczym.
Jak wasza religia, niczym.
Francis Picabia

zawartość:
DZISIAJ, WSZYSTKO! będzie podróżą po konstelacjach radosnego spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.

ironia:
Polem gry DZISIAJ, WSZYSTKO jest teatr, z jego performatywną dowolnością, z brakiem rygorów, z wpisaną w konwenans uległością widowni, z wpisaną w konwenans aktywizacją widowni, z wpisaną w konwenans obojętnością widowni, z wpisanym w konwenans cierpieniem niespełnienia.

DZISIAJ, WSZYSTKO
Choreografia: Jakub Truszkowski
Współpraca choreograficzna: Katarzyna Chmielewska
Koncept: Leszek Bzdyl
Muzyka: Łoskot (Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo Walicki, Macio Moretti)
Kostiumy: Katarzyna Piątek
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

W spektaklu występują: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek, Jakub Truszkowski

Premiera: 21 września na Scenie Malarnia
Kolejne spektakle: 22 i 23 września na Scenie Malarnia

Produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

Specjalne podziękowania dla Klubu Żak w Gdańsku – partnera przy realizacji projektu.

Spektakl zrealizowany w ramach programu: „Zamówienie choreograficzne” Instytutu Muzyki i Tańca

Jakub Truszkowski (ur. 1977) – choreograf. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1987-96). W trakcie edukacji szkolnej wystąpił w kilku baletach klasycznych w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. W 1996 roku został przyjęty do szkoły Anny Teresy De Keersmaeker, P.A.R.T.S., którą ukończył w 1999. W styczniu 2000 roku dołączył do zespołu Rosas tańcząc w kolejnych przedstawieniach: DRUMING, MOZART / CONSERT ARIAS, MIKROKOSMOS oraz uczestniczył w kreacji: IN REAL TIME, RAIN. APRILE ME, REPERTORY EVENING, BITCHES BREW, TACOMA NARROWSS oraz KASSANDRA. W 2008 roku dołączył do Les Ballets C de la B, gdzie tańczył w Import Eksport oraz uczestniczył w kreacji spektaklu ASHES. Jest stałym nauczycielem w P.A.R.T.S w Brukseli oraz uczy gościnnie w kilku szkołach tańca w Europie, m.in. De Theatrerschool w Amsterdamie oraz The Folkwang University of Arts w Essen. Jako rehearsal director uczestniczy w przenoszeniu repertuaru Rosas w Operze w Lyonie, P.A.R.T.S., Operze Paryskiej oraz w Companhia Nacional de Bailado. Osobiście zrealizował cztery spektakle: SOLO FOR THE PROJECTOR, IMPROVISATION SOLO, BODYSPACE oraz MEMORY RESET. Jest współzałożycielem i performerem The House of Bertha Dance Colec-tive.

Leszek Bzdyl (ur. 1964) – tancerz, aktor, choreograf, reżyser – założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw. Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990, Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1990 ukończył studia historyczne na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada występował w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował ostatnio, m.in. NIEZATAŃCZONE TANGO – Teatr Polski w Warszawie (2017) oraz CYRANO DE BERGERAC wg. Edmonda Rostanda – Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 70 przedstawień, m.in. MILCZENIE O HIOBIE (reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy, Warszawa), ALBOŚMY TO JACY TACY (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), TANGO oraz KOSMOS (reż. J. Jarocki, Teatr Narodowy, Warszawa), AKROPOLIS REKONSTRUKCJE (reż. Michael Marmarinos, Teatr Współczesny, Wrocław), TANIEC DELHI (reż. I. Wyrypajew, Teatr Narodowy, Warszawa). Najważniejsze role w teatrze dramatycznym: Charlie (CHARLIE BOKSEREM, reż. P. Cieplak -Teatr Wybrzeże, Gdańsk), Kaliban (BURZA, Wiliam Szekspir, reż. J. Wernio – Teatr Miejski w Gdyni), David (NIEZIDENTYFIKOWANE SZCZĄTKI LUDZKIE, Brad Fraser), Clarin (ŻYCIE SNEM, Calderon de la Barca). Od 2015 roku jest wykładowcą w Akademii Teatralnej w Warszawie. Prowadzi warsztaty teatralne w Polsce i za granicą, m.in: Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, Ukraina, USA, Zimbabwe.

20992965_1630229430355348_5001358214756183303_n

Dodaj komentarz