20.10 Kocham operetkę. Comiesięczny cykl spotkań w Operze Bałtyckiej

Termin: 20.10.2017, godz. 19.00
Miejsce: Opera Bałtycka
Bilety: 50-90 zł
Kolejne spotkania: 21.10 i 17.11.

Zanim na scenie Opery Bałtyckiej – po ponad 10-letniej przerwie – pojawi się pierwsza premiera operetkowa Orfeusz w piekle (kwiecień 2018), zapraszamy Państwa na cykl koncertów, podczas których poznacie lub przypomnicie sobie największe szlagiery operetki. Sezon francuski 2017/2018 to doskonała okazja do zaprezentowania Państwu klasyków tego gatunku – w końcu akcja w tak wielu operetkowych utworach dzieje się we Francji, a zwłaszcza w Paryżu!

Obsada:
Anna Fabrello – sopran
Gabriela Kamińska – sopran
Łukasz Gaj – tenor
Ryszard Smęda- bas
Chór, Orkiestra, Balet  Opery Bałtyckiej
Tomasz Podsiadły – reżyseria,  prowadzenie koncertu
Jerzy Wołosiuk – dyrygent

Offenbach jest jednym z ojców operetki – obok Lehara i Straussa to największa ikona tego gatunku muzycznego. Autor Opowieści Hoffmana zainicjował i rozpropagował operetkę francuską z jej żywiołowym kankanem, zaś Strauss i Lehar to przedstawiciele wiedeńskiej operetki, klasycznej,wybrzmiewającej w rytmie walca. Obok tych trzech operetkowych gigantów na przełomie XIX i XX wieku było ze 100, a może i 300 kompozytorów i librecistów, którzy tworzyli ten niezwykły muzyczny gatunek.

Dziwnym zbiegiem okoliczności operetka zaczęła być utożsamiana z kiczem i głupotą. Jeśli jednak uświadomimy sobie, że na przestrzeni tak niewielu lat powstały setki operetek (sam Offenbach napisał ich ok. 90!), zaś publiczność wręcz szturmowała teatry, aby uczestniczyć w operetkowych wydarzeniach, to oczywistym będzie, że uznanie operetki za synonim tandety będzie przejawem ignorancji. Popularność operetki jest żywym przykładem na to w jaki sposób bawiło się społeczeństwo Europy na przełomie XIX i XX wieku – te cudowne czasy nie byłyby tak niezwykłe bez Wesołej wdówki, Barona cygańskiego czy Księżniczki czardasza. Na temat operetki można mieć wiele opinii – ale z pewnością należy ją szanować, w końcu wystawiana jest w tak wybitnych gmachach operowych jak The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Sydney Opera House, w operach w Moskwie czy Pekinie. A w Gdańsku o niej jakby zapomniano… Ale do czasu!

plakatoperetka-copy-841a315429

Dodaj komentarz