2.12 Desert Rose w Teatrze Wybrzeże

Gościnny spektakl TO-EN Butoh Company na Scenie Malarnia Teatru Wybrzeże.

DESERT ROSE (Róża Pustyni) to spektakl o pragnieniu powabu i pokusie uwodzenia. Budowany w sugestywnym języku tańca butoh, mówi o rejonach elektryzującej słodyczy – nieskrępowanej i kuszącej, istniejącej tylko ze względu na swój urok. DESERT ROSE narodził się z inspiracji pozornie odległymi obrazami – szczególną odmianą rośliny, jaką jest Róża Pustyni oraz zjawiskiem glamour. Oszałamiająco piękne kwiaty, kuszą swym soczystym kolorem, ale na tle nagiego krajobrazu pustyni, wydawałoby się, istnieją tylko dla siebie i tylko na chwilę. Nabrzmiałe sokiem, przyciągają wzrok, nierzeczywiste i dzikie. Obraz ten symbolicznie łączy się z czymś przesyconym, iluzorycznym, przesłodzonym, różowym, tandetnie powabnym. Rozszerza się i pulsuje. Krzykliwie przeplata się ze zmysłowością i infantylnością, przerysowanym pragnieniem oczarowania i blasku.

Koncept, choreografia, taniec: TO-EN

Realizacja świateł: Przemysław Kalemba

Kostium: Pani Ella, Maciej Głowacki

Video: Robert Suszko/Agencja Vizualna

Dźwięk: Krzysztof Pajka, Taavi Tulev (Estonia), Timo Viialainen (Finlandia)

TO-EN jest tancerką butoh. Drogę artystyczną rozpoczęła w Szwecji, w zespole tańca butoh SU-EN Butoh Company, kierowanego przez artystkę i choreografkę SU-EN. W tym czasie TO-EN brała udział w licznych przedstawieniach, projektach, festiwalach, prezentowanych na czołowych scenach Szwecji. W 2009 r., w Sztokholmie odbyła się solowa premiera TO-EN pt. WHITE – BIAŁY. Premiera była jednoczesnym momentem narodzin TO-EN Butoh Company. Obecnie artystka pracuje w Polsce, realizuje spektakle, multidyscyplinarne projekty, akcje site – specific, improwizacje, warsztaty, wykłady. Ostatnie realizacje to wielkoformatowa instalacja ze szwedzkim artystą Fredrikiem Wretmanem pt. HIKARIMUJI czy 3 miesięczny projekt warsztatowy dla osób 60+ zakończony spektaklem UKRYTE WŚRÓD LIŚCI. TO-EN oznacza po japońsku „Ziemia-Ogród”, „Ogród – Ziemski” (EARTH – GARDEN) i jest imieniem artystycznym tancerki. Więcej informacji na stronie www.toenbutoh.com

Krzysztof Pajka – Muzyk, rzemieślnik, człowiek wielu talentów. Uczestnik akcji muzycznej PEPSI FAZA – zwycięzca w kategorii na najlepszą kompozycję muzyczną. Jego twórczość była prezentowana w Radiostacji, miesięczniku Machina oraz TV VIVA Polska. Działał w ramach Sopockiej Sceny Off de BICZ jako autor i wykonawca na żywo muzyki do spektakli. Uczestniczył w projekcie POLIFONIA (książka, muzyka i film) oraz w wielu innych happeningowych koncertach i akcjach muzycznych jako członek zespołu Plac zabaw- Czemuś. Od 2010 stale współpracuje z TO-EN Butoh Company.

Przemysław Kalemba – Wieloletni współpracownik Teatru Wybrzeże w zakresie realizacji oświetlenia. Współpracuje z Fundacją Teatru BOTO, a także z Grupą Profit. Wykonuje projekty świateł dla polskiej sceny muzycznej.

O TAŃCU BUTOH

Butoh jest współczesną formą tańca, który narodził się w Japonii pod koniec burzliwych lat 50-tych XX w. Za głównego prekursora gatunku uważa się charyzmatyczną postać tancerza i choreografa Tatsumiego Hijikaty, który zrewolucjonizował podejście do sztuki oraz do środków artystycznego wyrazu. Taniec Hijikaty gwałtownie uderzał w wytworną estetykę dominującą wówczas na scenach Japonii. Rewolucyjny pod względem środków wyrazu i przekraczający granice gatunku, taniec butoh wprowadził nowe spojrzenie na ciało na scenie. Na gruncie europejskim butoh wciąż zaskakuje swą odmienną stylistyką, tworząc nowe warunki wymiany artystycznej, a także ugruntowując swą pozycję we współczesnej sztuce scenicznej.

Zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego oraz ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

Dodaj komentarz