14-15.11 V edycja Festiwalu Monodramu Monoblok

Teatr w Blokowisku zaprasza na kolejną edycję spektakli jednego aktora.

Termin: 14.11.2014, od godz.17.00

15.11.2014, od godz.15.00

Miejsce: Klub Plama

Bilety: 10-15 zł

FB

Piątek 14.11.2014

17:00 Caryl Swift „Matka Meyra i jej dzieci”

Inspiracją dla owego spektaklu była postać dr Ewy Klonowskiej, która od 15 lat wydobywa ludzkie szczątki z niezliczonych grobów rozsianych po całej Bośni. Z wydobytych bezładnych stosów szczątków odtwarza zwłoki ludzi, które zwraca rodzinom. Tytułowa Matka Meyra, muzułmanka z Bośni, która w roku 1992 podczas wojny straciła syna i córkę, towarzyszy doktor Ewie z codzienną pomocą, nacechowaną jednak permanentnym oczekiwaniem na odnalezienie szkieletów swoich najbliższych.

Caryl Swift - Matka Meyra i jej dzieci 6

19:00 Łukasz Sajnaj „Bon Vojage”

Czy odkrycie prawdy o własnej tożsamości jest zawsze pozytywnym wydarzeniem? Zależy to w dużej mierze od tego, czym owa prawda się okaże. Bohater spektaklu, usilnie poszukujący swojej tożsamości, jest skonfrontowany z historią własnego narodu. Ta alegoryczna opowieść ma swój głębszy wymiar – wszyscy żyjemy w podobnych historiach. Pytanie brzmi jednak jak – i czy – umiemy sobie z tym radzić…

Lukasz_Sajnaj_-_Bon_Voyage

20:00 Anna Iwasiuta-Dudek „Bóg jest kobietą o jednej piersi”

Chcę mówić o miłości, o marzeniu, o zwycięstwie, o seksie, o kobiecości. chcę mówić o tym jak prosto zakrzyczeć można strach i o tym, że po wybrzmieniu krzyk zanika, a strach pozostaje. chcę o tym opowiedzieć, bo seksualność kobiety Amazonki, jej doświadczanie ciała poprzez duszę i duszy poprzez ciało jest czymś niezwykłym, czymś o czym warto choć przez chwilę usłyszeć.

Anna Iwasiuta-Dudek - Bój jest kobietą o jednej piersi

21:00 Magdalena Płaneta „Ćma – Marylin Monroe jakiej nie znacie”

Monodram ukazuje zacienioną stronę życia legendy Hollywood. Obala świetlisty mit, odzierając nas w ten sposób ze złudzeń na temat życia w świetle jupiterów.

„Ćma to przedstawienie nie tylko dla kobiet, które kiedyś w dzieciństwie marzyły o tym, żeby być sławną i bogatą jak Marylin. To spektakl dla tych, którzy chcą poznać prywatne życie gwiazdy filmu, a przede wszystkim dla tych, którzy przez prawie całą godzinę chcą uczestniczyć w bardzo dobrze skonstruowanej opowieści o człowieku.” („Smutny uśmiech”, Daniel Klusek, Głos Pomorza)

Sobota 15.11.2014

15:00 Aleksandra Kugacz „Wyjścia”

„Wyjścia” to projekt teatralny inspirowany w znacznej mierze prozą Herty Müller, której opowieści o życiu i śmierci w Rumunii czasów reżimu Ceauşescu nieustannie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa spędzonego w niemieckiej wsi w Banacie. Stały się zarówno pretekstem, jak i materiałem do stworzenia spektaklu. Pracy nad nim towarzyszyły wyprawy do Rumunii będące okazją do spotkań z wieloma świadkami ówczesnych wydarzeń, a także z lăutari, tradycyjnymi muzykami z rejonu Gorj w Oltenii.

Aleksandra Kugacz - Wyjścia 2

17:00 Jacek Zawadzki „Hantio”

Hantio to monodram Jacka Zawadzkiego oparty w zasadzie na trzech tekstach, “Zbyt głośnej samotności” Bohumila Hrabala, “Malte” Rainera M. Rilkego i “Księdze Niepokoju” Fernando Pessoa. Praca nad nim jest sumą poszukiwań a także zdarzeń “magicznych” jakie przytrafiły mi się w procesie tworzenia scenariusza. To co z niego wynikło to jakby próba ukazania wizerunku samotnika, którego nazwałem bohaterem frasobliwym. To człowiek zadumany i przejęty światem…

Samotność Hantio stała się jakby rdzeniem, kręgosłupem mojego spektaklu. Malte wniósł do tej konstrukcji wrażliwość dziecka i baczną obserwację niemalże każdej myśli, zaś Soares, bohater “Księgi Niepokoju” Fernando Pessoa totalną samoświadomość (”…jestem świadomy, że jestem świadomy.”) Wszystkie trzy postaci posiadają wiele punktów stycznych w sensie dosłownym jak i symbolicznym. Dla wszystkich trzech na przykład okno staje się przysłowiowym “oknem na świat” , gdzie w całym ubóstwie przemijania można odnaleźć coś własnego – “choćby chmury, choćby gwiazdy”.

Jacek Zawadzki - Hantio 2

19:00 Peter Cizmar „Macbeth”

W naszym spektaklu nie ma króla Duncana, nie ma Banqua, Macduffa, nie ma nawet Lady Macbeth Jest tylko tytułowy bohater. Człowiek, który cierpi. Cierpi, bo utożsamia się z własnymi myślami, identyfikuje się ze stworzonym przez jego umysł fałszywym ego i jego historią. Czy rzeczywiście jest mordercą? Czy też zdarzenia, które odgrywa są tylko projekcją jego umysłu? Makbet jest opętany przez myśli, jego poczucie tożsamości sprowadza się do historii, którą sobie opowiada. Utożsamienie się z tą historią jest przyczyną udręki emocjonalnej, którą przeżywa. Żyje w niewoli egoistycznego umysłu, który zadaje mu ból. Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet przebudzi się do stanu świadomości? Czy wyzwoli się z władzy umysłu, przestanie stwarzać czas i odnajdzie swoją istotę tu i teraz?

Udział monodramu w festiwalu możliwy jest dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury Republiki Słowackiej.

Peter Cizmar - Macbeth 4

20:00 Urszula Szydlik-Zielonka „Nie tylko dla siebie”

„Nie tylko dla siebie” to przedstawienie o pamięci i wspomnieniach, także tych niezgodnych z prawdą. To znaczy o tym, czym w istocie jest  pamięć – zarówno ta historyczna, jak i indywidualna” – tak Barbara Nativi streściła swój dramat w wywiadzie, który reżyser Pierre Nosari zamieścił na swojej stronie internetowej. Sztuka została napisana dla zaprzyjaźnionej z pisarką aktorki Renaty Palminiello. Oparta jest na kanwie bardzo osobistych zwierzeń aktorki. Pisanie sztuki, a potem   granie jej stało się rodzajem terapii dla Renaty Palminiello. Dla Barbary Nativi zresztą też ; w tekście znalazły się echa doświadczeń pisarki, której towarzysz życia walczył z rakiem.

Urszula Szydlik-Zielonka - Nie tylko dla siebie 3

Impreza towarzysząca

Sobota 15.11.2014, godz. 21:00

„Muzyka do zaginionego filmu jidysz” – koncert w wykonaniu Maji Miro i Maji Ka

Koncert inspirowany żydowską legendą o nieuchronności ludzkiego losu, mistycznym przeznaczeniu i konieczności wypełnienia przysiąg składanych w obliczu niebios. Zaginiony obraz filmowy Tkies Kaf (1924) zachował się we fragmentach w innym dziele: „A Vilna Legend” z 1933 roku. Film osnuty jest wokół historii dwóch przyjaciół, którzy składają tkies kaf – ślubowanie, święty uścisk dłoni – na podstawie którego ich dzieci zostają sobie przeznaczone na wieczną miłość. W obliczu różnorodnych komplikacji życiowych, realizacja przysięgi zostaje poważnie utrudniona, nad jej wypełnieniem czuwa jednak tajemnicza postać, mistyczny strażnik sprawiedliwości, opiekun pokrzywdzonych i biednych – prorok Eliasz. Legenda Tkies kaf  to, obok Dybuka, jedna z najbardziej znanych żydowskich historii przepełnionych chasydzkimi wierzeniami, przesądami oraz eterycznym mistycyzmem.

MONOBLOK_2014_plakat-page-001

Dodaj komentarz