12.06 Pełnia. Inkantacje dla matki – Jan-Krukowska i Sapierzyńska w Teatrze Boto

Zapowiadany pokaz performans w Teatrze Boto w Sopocie to owoc synergii twórczej dwóch artystek – Justyny Jan-Krukowskiej i Marty Sapierzyńskiej.

Termin: 12.06.2016 r., godz. 18.00
Miejsce: Teatr Boto
Bilety: 10-20 zł

FB

„Pełnia. Inkantacje dla matki” to poetycki dialog pomiędzy córką a matką. Dialog ów znajduje wyraz w ruchu i w bezruchu, w świetle i w mroku, w melodeklamacji i w śpiewie, w krzyku i w milczeniu, w brzmieniu cytry i didgeridoo, w ciszy… Atmosfera nocy czerwcowej niespodzianie łączy się z dramatyczną aurą „Nocy listopadowej” Wyspiańskiego, kiedy to „Demeter z córką Korą żegna się”. Kora odchodzi do królestwa podziemia, żeby być poślubioną Hadesowi. Archaiczny rytuał pożegnania córki z matką spełnia się w skrajnych nastrojach żałoby i euforii. Osiąga apogeum w weselnym tańcu Kory. W tańcu życia – śmierci – życia.

Zapowiadany pokaz performans to owoc synergii twórczej dwóch artystek – Justyny Jan-Krukowskiej i Marty Sapierzyńskiej. Artystki łączy pasja badawcza i gotowość do odkrywania „tego co dawne i zapomniane, a przez to nie odnoszące się do podziału na gatunki sztuki”. Marta Sapierzyńska tworzy muzykę za pomocą głosu, pierwotnych instrumentów i archaicznych dźwięków pradawnych kultur. Justyna Jan-Krukowska eksploruje ciało, głos i obiekt w performans. W jej pokazach organiczny ruch kontrastuje z ruchem wyrazistym – z gestami i rzutami ciała. Japoński taniec butoh, improwizacja w kontakcie, działania fizyczne Stanisławskiego to komponenty jej stylu i klimatu wypowiedzi artystycznej.

O Artystkach:

Justyna Jan-Krukowska – artystka eksplorująca ciało, głos i obiekt w domenie performans.. Założycielka JUSTBODYLAB we Wrocławiu, którego działalność odwołuje się do idei dawnych i zapomnianych źródeł performans w różnorodnych kręgach kulturowych Azji i Europy.

Marta Sapierzyńska – multiinstrumentalistka zafascynowana kulturami pierwotnymi i historią muzyki. Tworzy muzykę wykorzystując jedynie własny głos i instrumenty pierwotne, archaiczne dźwięki towarzyszące kulturom świata inspirując się współczesnością. Jej instrumentarium obejmuje didgeridoo, bębny, kalimby, drumle, fujarę pasterską, cytrę akordową, cymbały. Współtworzy zespół Mayatri, jest autorką projektów muzycznych opartych na muzyce archaicznej, przygotowuje opracowania muzyczne do spektakli teatralnych, performance, komponuje, pisze teksty, prowadzi sesje relaksacyjne oraz warsztaty i animacje muzyczne. Regularnie pogłębia swoją wiedzę na temat etnomuzykologii i instrumentoznawstwa. Obecnie pracuje nad przygotowaniem swojej solowej płyty didgeridoo.

Dodaj komentarz