10.02 Gaja, Teatr Lalki Tęcza

Pantomimiczna opowieść o odwiecznym w przyrodzie cyklu narodzin, umierania i odradzania się życia.

Termin: 10, 11.02.2017, godz. 18.00
Miejsce: Teatr Lalki Tęcza

Scenariusz i inscenizacja: Krzysztof Rau
Reżyseria: Anna Rau
Opieka artystyczna: Krzysztof Rau
Muzyka: Robert Łuczak
Scenografia: Dariusz Panas
Inspicjent: Joanna Stoike-Stempkowska
W spektaklu wykorzystano wiersze E. E. Cummingsa w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka
Obsada:
Ilona Zaremba
Anna Rau
Joanna Stoike-Stempkowska
Maciej Gierłowski
Mateusz Krzyżewski
Maciej Piotrowski

„Gaja” to niemalże pantomimiczna opowieść o odwiecznym w przyrodzie cyklu narodzin, umierania i odradzania się życia. Tak powstał ten spektakl ­ swoista historia ziemi i ludzkości, początkiem sięgająca stworzenia świata, zamykająca się apokalipsą i proroczą wizją odrodzenia po apokalipsie. Tworzywem plastycznym spektaklu były modelowane, przekształcane tkaniny, na oczach widza powstawały obiekty i postacie po to, by rozpaść się zaraz na nowe elementy. O spektaklu tym napisała niegdyś Aleksandra Rembowska w czasopiśmie TEATR: „To nie przypadek, że niektóre motywy uparcie powracają. Na przykład wątek życia i śmierci. (…) W centrum zainteresowania zawsze pozostaje człowiek, rozpięty między dobrem i złem, postawiony przed koniecznością wyboru. (…) Gaja. Z ziemi powstaje człowiek. Ale tylko na krótko poddaje się otaczającym go przyjaznym siłom przyrody. Sens egzystencji polega na nieustannej walce, zmaganiu, zwyciężaniu i byciu pokonanym. Intensywność trwania mierzona jest miarą przemocy i tyranii, ale też buntu i upokorzenia. Podnieść się z upadku, żałować za grzechy, otrząsnąć się z upodlenia – oto warunek bycia w całej pełni. W dramatycznym, coraz bardziej szalonym, brutalnym i nieznośnym, dzikim i ekstatycznym, kontynuowanym od wieków tańcu pada pytanie o cel tego zawirowania, a może o koniec cywilizacji… Odpowiedź wydaje się boleśnie jednoznaczna. Człowiek który zdradził ziemię, który od ziemi odszedł, nie ucieknie od uczestnictwa w jej najważniejszym misterium ­ umieranie jest cudem, jest doskonale naturalne ­ przypomina wyśpiewywany wiersz E.E. Cummingsa. I człowiekowi przyjdzie ten fakt zaakceptować.” Miarą sukcesu Gai” są liczne zaproszenia na ważne światowe festiwale, między innymi Światowy Festiwal Cervantesa w Meksyku oraz liczne nagrody na wielu innych festiwalach. Najważniejszym wyróżnieniem był bez wątpienia Paszport Polityki przyznany w dziedzinie teatru w roku 1997 Krzysztofowi Rauowi. Teatr 3/4 Zusno zakończył swoją działalność ­ lecz niektóre z jego spektakli wciąż krążą po różnych teatrach w całej Polsce. Chcielibyśmy, by ten wyjątkowy spektakl w tym wyjątkowym czasie, dwadzieścia lat od jego powstania, zainicjował scenę dla dorosłego widza w słupskiej „Tęczy”. Warto go przypomnieć ­ „Gaja” to wszak kawał historii polskiego teatru formy…

16427271_1174011499379473_70472817858562629_n

Tagi

Dodaj komentarz